Halloween-ilmiö Suomen osakemarkkinoilla
Latvakoski, Atte (2025-10-17)
Halloween-ilmiö Suomen osakemarkkinoilla
Latvakoski, Atte
(17.10.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251117108673
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251117108673
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutustutaan 2000-luvun alussa osakemarkkinoilla havaittuun Halloween-ilmiöön Suomen kontekstissa. Halloween-ilmiöllä viitataan vanhaan markkinoilla vallinneeseen markkinasanontaan ”Sell in May and go away”. Kuten vanhasta markkinasanonnasta voidaan osittain päätellä, ilmiöllä tarkoitetaan marraskuun ja huhtikuun välisen ajanjakson keskimääräisen osakemarkkinatuoton olevan toukokuun ja lokakuun välistä ajanjaksoa selvästi korkeampi. Ilmiöstä mielenkiintoisen tekee se, että korkeampi osakemarkkinatuotto saavutetaan ilman suurempaa markkinariskin kasvua ja on näin vastoin tehokkaiden markkinoiden hypoteesia.
Historiallisesta näkökulmasta ensimmäisen kerran Halloween-ilmiötä käsittelivät Bouman ja Jacobsen (2002). Tutkimuksessaan he havaitsivat eri puolivuotiskausien tilastollisesti merkitsevät tuottoerot, jonka jälkeen ilmiöstä on tullut erityisen suosittu tutkijoiden keskuudessa. Tämän jälkeen ilmiön vahvuutta ja sen syntysyitä on tutkittu lukuisissa eri tutkimuksissa ja konteksteissa vaihtelevin tutkimustuloksin.
Tässä tutkielmassa pyritään ensin selvittämään, esiintyykö Halloween-ilmiö OMX Helsinki-indeksissä ajanjaksolla 1990–2024. Tämän jälkeen tutkimusaineisto jaetaan eri aikasarjoihin ja tutkitaan Halloween-ilmiön kehittymistä ennen ja jälkeen Boumanin ja Jacobsenin (2002) tutkimuksen julkaisua. Tutkimusosion toisessa vaiheessa syvennytään Helsingin osakemarkkinoilla toimiviin yhtiöihin ja niiden toimialoihin. Sen tarkoituksena on löytää eri yhtiöiden ja toimialojen kautta vahvimpia Halloween-ilmiön tuottoeroja ajanjaksolta 2003-2024. Tutkielman loppuvaiheessa edellä mainittujentutkimustulosten perusteella pyritään rakentamaan Halloween-ilmiötä hyödyntäviä sijoitusstrategioita.
Tutkielman tulokset viittaavat tilastollisesti merkitsevään Halloween-ilmiöön OMX Helsinki-indeksissä ajanjaksolla 1990–2024. Tutkimusaineiston jako eri aikasarjoihin paljasti, että Halloween-ilmiö OMX Helsinki -indeksissä näyttäisi heikentyneen Boumanin ja Jacobsenin (2002) tutkimuksen julkaisemisen jälkeen. Halloween-ilmiö oli siis selvästi vahvempi ajanjaksolla 1990–2002 kuin myöhäisemmällä 2003–2024 ajanjaksolla. Eri toimialastrategioita tarkastellessa havaittiin selkeitä ja vahvoja viitteitä syklisten ja kansainvälisten toimialasektoreiden välillä. Erityisesti perusteollisuus ja teollisuus -toimialojen tilastollisesti merkitsevät tuottoerot esiintyivät edukseen tutkimusaineistossa.
Historiallisesta näkökulmasta ensimmäisen kerran Halloween-ilmiötä käsittelivät Bouman ja Jacobsen (2002). Tutkimuksessaan he havaitsivat eri puolivuotiskausien tilastollisesti merkitsevät tuottoerot, jonka jälkeen ilmiöstä on tullut erityisen suosittu tutkijoiden keskuudessa. Tämän jälkeen ilmiön vahvuutta ja sen syntysyitä on tutkittu lukuisissa eri tutkimuksissa ja konteksteissa vaihtelevin tutkimustuloksin.
Tässä tutkielmassa pyritään ensin selvittämään, esiintyykö Halloween-ilmiö OMX Helsinki-indeksissä ajanjaksolla 1990–2024. Tämän jälkeen tutkimusaineisto jaetaan eri aikasarjoihin ja tutkitaan Halloween-ilmiön kehittymistä ennen ja jälkeen Boumanin ja Jacobsenin (2002) tutkimuksen julkaisua. Tutkimusosion toisessa vaiheessa syvennytään Helsingin osakemarkkinoilla toimiviin yhtiöihin ja niiden toimialoihin. Sen tarkoituksena on löytää eri yhtiöiden ja toimialojen kautta vahvimpia Halloween-ilmiön tuottoeroja ajanjaksolta 2003-2024. Tutkielman loppuvaiheessa edellä mainittujentutkimustulosten perusteella pyritään rakentamaan Halloween-ilmiötä hyödyntäviä sijoitusstrategioita.
Tutkielman tulokset viittaavat tilastollisesti merkitsevään Halloween-ilmiöön OMX Helsinki-indeksissä ajanjaksolla 1990–2024. Tutkimusaineiston jako eri aikasarjoihin paljasti, että Halloween-ilmiö OMX Helsinki -indeksissä näyttäisi heikentyneen Boumanin ja Jacobsenin (2002) tutkimuksen julkaisemisen jälkeen. Halloween-ilmiö oli siis selvästi vahvempi ajanjaksolla 1990–2002 kuin myöhäisemmällä 2003–2024 ajanjaksolla. Eri toimialastrategioita tarkastellessa havaittiin selkeitä ja vahvoja viitteitä syklisten ja kansainvälisten toimialasektoreiden välillä. Erityisesti perusteollisuus ja teollisuus -toimialojen tilastollisesti merkitsevät tuottoerot esiintyivät edukseen tutkimusaineistossa.