Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sähköautojen ja akkuteknologian sosiaaliset vaikutukset

Sillanpää, Anni (2025-11-12)

Sähköautojen ja akkuteknologian sosiaaliset vaikutukset

Sillanpää, Anni
(12.11.2025)
Katso/Avaa
Sillanpaa_Anni_opinnayte.pdf (2.042Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251124110495
Tiivistelmä
Kasvihuonekaasupäästöjä on rajoitettava, jotta ilmaston lämpenemistä voidaan hidastaa. Tieliikenne aiheuttaa suuren osan kasvihuonekaasupäästöistä, erityisesti hiilidioksidipäästöjä. Suomessa liikenteen osuus kokonaispäästöistä on yli 20 prosenttia. Päästöjen vähentämiseksi EU on määrännyt, että kaikkien uusien autojen on oltava päästöttömiä vuodesta 2035 alkaen. Liikenteen sähköistyminen on keskeinen ratkaisu päästöttömien autojen tarpeeseen, ja seuraavan kymmenen vuoden aikana sähköautokannan ennustetaan kasvavan merkittävästi. Sähköautot ovat kuitenkin vielä suhteellisen uusi teknologia, joten nykyisiä sähköauton omistajia voidaan pitää varhaisina omaksujina. Uuden teknologian yleistyminen aiheuttaa monenlaisia sosiaalisia vaikutuksia ja sen käyttöönottoon liittyy useita yhteiskunnallisia tekijöitä. Tämän diplomityön tarkoituksena on selvittää, millaisia sosiaalisia vaikutuksia kirjallisuus tunnistaa sähköautoihin ja akkuteknologiaan liittyen. Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella aihetta laajasti ja ajankohtaisesti Suomen näkökulmasta. Tuloksia analysoitiin sosioekologisteknologisen systeemin sekä energiaoikeudenmukaisuuden viitekehysten kautta. Tulosten perusteella sähköautojen yleistymistä rajoittavat Suomessa erityisesti taloudelliset tekijät ja latausinfrastruktuurin puutteet. Sähköautot ovat edelleen kalliita ja kotilatausverkko ei ole vielä riittävän kattava. Sähköautojen omistajat ovat keskimäärin suurituloisia, keski-ikäisiä, korkeasti koulutettuja ja asuvat kaupungeissa. Lisäksi sähköautojen teknisiin ominaisuuksiin sekä akkujen tuotannon sosiaalisiin ja ekologisiin vaikutuksiin liittyy epäilyksiä. Suomessa laajat maaseutualueet ja harva asutus lisäävät kriittisyyttä ilmastotoimia kohtaan. Liikenteen sähköistyminen etenee hitaasti, sillä suurin osa autoista ostetaan käytettyinä ja käytettyjä sähköautoja on toistaiseksi vähän tarjolla. Sähköautojen lisääntyminen ei myöskään ole vähentänyt polttomoottoriautojen määrää, vaan autokanta on kokonaisuudessaan kasvanut. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi tarvitaan siksi todennäköisesti myös muita toimenpiteitä kuin ajoneuvokannan sähköistäminen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5308]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste