Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autismikirjolla olevan lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Vuorenvirta, Viola (2025-11-26)

Autismikirjolla olevan lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa

Vuorenvirta, Viola
(26.11.2025)
Katso/Avaa
kandidaatin%20tutkielma.pdf (393.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251126111975
Tiivistelmä
Autismikirjon esiintyvyys on ollut kasvussa vuosien ajan ja varhaiskasvatuksessa yhä useammin kohdataan autismikirjolla olevia lapsia. Autismikirjon oireet voivat alkaa näkyä jo varhaiskasvatusikäisillä lapsilla, joten on tärkeää, että varhaiskasvatuksessa työskentelevät ammattilaiset osaavat tunnistaa autismikirjon häiriön ja tunnistaa siihen liittyviä oireita ja haasteita. Usein autismikirjolla olevilla lapsilla esiintyy haasteita kommunikoinnissa ja vuorovaikutuksessa. Lapsella voi olla hyvin tarkkoja mielenkiinnonkohteita ja toistuvia käyttäytymiskaavoja. Varhainen häiriön tunnistaminen ja siihen puuttuminen on oleellista, jotta autismikirjolla olevalle lapselle osataan antaa oikeanlaista ja hänen oppimistaan tukevaa apua. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten autismikirjolla olevia lapsia tuetaan varhaiskasvatuksen arjessa ja miten heidät on huomioitu päiväkodin eri arjen toiminnoissa. Lisäksi selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen työntekijät varmistavat autismikirjolla olevan lapsen osallistumisen ryhmän yhteiseen toimintaan ilman, että lapsi jää ulkopuoliseksi oman ryhmän toiminnasta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka ovat työskennelleet tai työskentelevät autismikirjolla olevien lasten parissa. Tutkimuksesta ilmeni, että kuvatuet, selkeä ja tuttu päiväjärjestys sekä tarkka suunnittelu tukevat autismikirjolla olevia lapsia varhaiskasvatuksessa. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että aikuisen tarjoama tuki ja läsnäolo yhteisessä toiminnassa tukevat autismikirjolla olevia lapsia. Lisäksi sujuva ryhmien välinen yhteistyö ja tiimien sisäinen toiminta tukevat lapsia varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta autismikirjosta ja autismikirjolla olevan lapsen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, jotta tulevaisuudessa lapsen autismikirjoon osataan suhtautua oikealla tavalla ja antaa lapselle tarvittavaa tukea tarpeeksi ajoissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1151]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste