Inklusiivisen opetuksen toteutuminen ja toimivuus Opettaja-lehdissä vuosina 2017–2024
Mäkinen, Hanna (2025-11-06)
Inklusiivisen opetuksen toteutuminen ja toimivuus Opettaja-lehdissä vuosina 2017–2024
Mäkinen, Hanna
(06.11.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114267
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten inkluusiota käsitellään Opettaja-lehden kirjoituksissa vuosina 2017–2024 ja mitkä tekijät nousevat esiin sen toteutumisen kannalta. Inkluusio on ajankohtainen aihe koulutuksen kentällä. Aiheen tärkeys korostuu koulupoliittisessa keskustelussa ja sen toteutuksesta on monia eri käsityksiä. Kolmiportaisen tuen muutoksen kynnyksellä on tärkeää tietää millä tavalla kaikki oppilaat kokevat osallisuuden tunnetta ja saavat tarvitsemaansa tukea sekä mitkä toimintatavat eivät ole menneisyydessä toimineet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällön analyysina, jossa aineistona toimii Opettaja-lehden artikkelit. Tuloksia verrattiin aikaisempaan tutkimustietoon ja Index of Inclusion -malliin. Tuloksissa korostui kolme pääluokkaa: Henkilöstön ja oppilaiden mitoitus, yhtenäiset käytänteet ja ohjeistukset sekä taloudelliset resurssit. Inkluusion toteutuminen nähtiin mahdolliseksi vain, jos resurssit, asenteet ja rakenteet tukevat yhteisöllisyyttä ja osallistavaa koulukulttuuria. Vaikka inkluusio on iso osa kasvatuksen ja koulutuksen tavoitteita, sen käytännön toteutus on edelleen hajanaista, sen merkitys ja laajuus on epäselvä sekä yhteistyö tahojen välillä ei ole riittävä sen laadukkaaseen toteuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällön analyysina, jossa aineistona toimii Opettaja-lehden artikkelit. Tuloksia verrattiin aikaisempaan tutkimustietoon ja Index of Inclusion -malliin. Tuloksissa korostui kolme pääluokkaa: Henkilöstön ja oppilaiden mitoitus, yhtenäiset käytänteet ja ohjeistukset sekä taloudelliset resurssit. Inkluusion toteutuminen nähtiin mahdolliseksi vain, jos resurssit, asenteet ja rakenteet tukevat yhteisöllisyyttä ja osallistavaa koulukulttuuria. Vaikka inkluusio on iso osa kasvatuksen ja koulutuksen tavoitteita, sen käytännön toteutus on edelleen hajanaista, sen merkitys ja laajuus on epäselvä sekä yhteistyö tahojen välillä ei ole riittävä sen laadukkaaseen toteuttamiseen.
