Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inklusiivisen opetuksen toteutuminen ja toimivuus Opettaja-lehdissä vuosina 2017–2024

Mäkinen, Hanna (2025-11-06)

Inklusiivisen opetuksen toteutuminen ja toimivuus Opettaja-lehdissä vuosina 2017–2024

Mäkinen, Hanna
(06.11.2025)
Katso/Avaa
Hanna_Makinen_opinnayte.pdf (643.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114267
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten inkluusiota käsitellään Opettaja-lehden kirjoituksissa vuosina 2017–2024 ja mitkä tekijät nousevat esiin sen toteutumisen kannalta. Inkluusio on ajankohtainen aihe koulutuksen kentällä. Aiheen tärkeys korostuu koulupoliittisessa keskustelussa ja sen toteutuksesta on monia eri käsityksiä. Kolmiportaisen tuen muutoksen kynnyksellä on tärkeää tietää millä tavalla kaikki oppilaat kokevat osallisuuden tunnetta ja saavat tarvitsemaansa tukea sekä mitkä toimintatavat eivät ole menneisyydessä toimineet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällön analyysina, jossa aineistona toimii Opettaja-lehden artikkelit. Tuloksia verrattiin aikaisempaan tutkimustietoon ja Index of Inclusion -malliin. Tuloksissa korostui kolme pääluokkaa: Henkilöstön ja oppilaiden mitoitus, yhtenäiset käytänteet ja ohjeistukset sekä taloudelliset resurssit. Inkluusion toteutuminen nähtiin mahdolliseksi vain, jos resurssit, asenteet ja rakenteet tukevat yhteisöllisyyttä ja osallistavaa koulukulttuuria. Vaikka inkluusio on iso osa kasvatuksen ja koulutuksen tavoitteita, sen käytännön toteutus on edelleen hajanaista, sen merkitys ja laajuus on epäselvä sekä yhteistyö tahojen välillä ei ole riittävä sen laadukkaaseen toteuttamiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9831]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste