Hoitotyön opiskelijoiden ja opettajan välinen vuorovaikutus mobiilisovelluksella toteutettuna harjoittelun aikana
Kara, Heini (2025-11-18)
Hoitotyön opiskelijoiden ja opettajan välinen vuorovaikutus mobiilisovelluksella toteutettuna harjoittelun aikana
Kara, Heini
(18.11.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251204114612
Tiivistelmä
Hoitotyön koulutuksessa harjoittelulla on tärkeä tehtävä hoitotyön opiskelijoiden teorian ja käytännön taitojen yhdistäjänä autenttisesti. Harjoittelun aikainen hoitotyön opettajan ohjaus on muuttunut 2000-luvulle siirryttäessä yhä enemmän ja enemmän ei-vuorovaikutteiseksi resurssien puutteen vuoksi. Opettajan ohjauksella, tuella ja opiskelijoiden välillä tapahtuvalla vuorovaikutuksella on kuitenkin merkittävä tehtävä harjoittelun aikana opiskelijalle. Mobiilisovellusten avulla tapahtuva vuorovaikutus voi olla varteenotettava vaihtoehto vuorovaikutuksen välineenä. Aiempaa tutkimus sovellusten käytöstä harjoittelun aikaa on keskittynyt tutkimaan sen käytön hyötyjä ja haittoja sekä sovellusten käyttöä arviointivälineenä. Varsinaisena kommunikointi- ja vuorovaikutusvälineenä sovellusten käyttö on jäänyt vähäiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mobiilisovelluksen välityksellä tapahtuvan hoitotyön opiskelijoiden ja opettajan välisen vuorovaikutuksen sisältöä ja sen toteutumista opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana. Tavoitteena on tuottaa tietoa hoitotyön opiskelijoiden harjoittelun ohjausprosessin kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmä oli yhden ammattikorkeakoulun toisen lukuvuoden hoitotyön opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin osana väitöskirjatutkimusta, jossa on kehitetty mobiilisovellus hoitotyön opiskelijoiden ja -opettajan välisen vuorovaikutuksen tueksi (Strandell-Laine 2019). Tutkimusaineisto koostuu Study@CampusPro (SCP) mobiilisovellukseen kerääntyneistä hoitotyön opiskelijoiden (n=52) ja hoitotyön opettajan (n=1) merkinnöistä sekä lokitiedosta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että vuorovaikutus mobiilisovelluksen välityksellä hoitotyön opiskelijoiden ja opettajan välillä on erittäin soveltuva vaihtoehto nykyajan teknologiapainotteisessa yhteiskunnassa sekä yhä vähentyvien opettajan opiskelijoiden harjoittelun ohjaamiseen käytettävien resurssien maailmassa. Tässä tutkimuksessa vuorovaikutusta tapahtui sovelluksen välityksellä eniten sovelluksen toiminallisuuteen liittyvistä asioista, kuten sovelluksen keskeisten komponenttien käytössä, mutta vuorovaikutusta tapahtui myös harjoittelun kulkuun liittyvistä asioista ja haasteista.
Harjoittelu hoitotyön koulutuksessa on merkittävä tapahtuma hoitotyön opiskelijalle ja hoitotyön opettajan ohjauksella on välttämätön asema harjoittelun kulussa. Uudistuva maailma, digitaalisuus, m-teknologia sekä hoitotyön opettajan työnkuvan muuttuminen edellyttävät uusia tapoja ohjauksen suorittamiseen. Mobiilisovellusten välityksellä tapahtuva ohjaus ja vuorovaikutus voisi olla tähän vakuuttava vaihtoehto.
Jatkotutkimuksessa tulisi tutkia mahdollisesti natiivipohjaisen sovelluksen mahdollisuutta vuorovaikutuksen välineenä hoitotyön opiskelijoiden ja hoitotyön opettajan välillä harjoittelussa. Sovelluksesta pitäisi saada helposti käytettävä, moniin erilaisiin mobiililaitteisiin ja älypuhelimiin mutkattomasti ladattava versio, joka tulisi käyttöön valtakunnallisesti suomalaisissa ammattikorkeakouluissa ohjaustyönvälineenä. In nursing education, clinical practicum plays an important role in integrating nursing students' theoretical and practical skills in an authentic way. As we move into the 21st century, nursing teacher supervision during practicum has become more and more non-interactive due to a lack of resources. However, teacher guidance, support and interaction between students plays an important role during the clinical practicum for the student. Interaction through mobile applications can be a viable option as a means of interaction. Previous research on the use of apps during clinical practicum has focused on the benefits and drawbacks of its use and the use of apps as an assessment tool. The use of apps as a communication and interaction tool has remained limited.
The purpose of this study is to describe the content of the interaction between nursing students and the teacher via a mobile application and its implementation during the students' clinical practicum. The aim is to provide insights for the development of a guidance process for nursing students in their clinical practicum.
The research method used was qualitative research. The target group of the study was the second year nursing students from a university of applied sciences. The data was collected as part of a doctoral thesis on the development of a mobile application to support interaction between nursing students and nursing teachers (Strandell-Laine 2019). The research data consists of nursing students' (n=52) and nursing teacher's (n=1) entries and log data collected in the Study@CampusPro (SCP) mobile app. The data was analysed using inductive content analysis.
The results show that interaction between nursing students and the teacher via a mobile app is a highly suitable option in today's technology-driven society and in a world of diminishing resources for supervising student teachers' practice. In this study, most of the cooperation via the app was on issues related to the functionality of the app, such as the use of key components of the app, but there was also cooperation on issues and challenges related to the clinical practicum.
Clinical practicum in nursing education is a significant event for a nursing student and the supervision of a nursing teacher plays an essential role in the clinical training process. The changing world, digitalisation, m-technology and the changing job description of the nursing teacher require new ways of supervision. Supervision and cooperation via mobile applications could be a compelling alternative.
Further research should possibly explore the possibility of a native-based application as a tool for interaction between nursing students and nursing teachers in practice. An easy-to-use version of the app, easily downloadable to a wide range of mobile devices and smartphones, should be made available nationwide in Finnish universities of applied sciences as a supervision tool.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata mobiilisovelluksen välityksellä tapahtuvan hoitotyön opiskelijoiden ja opettajan välisen vuorovaikutuksen sisältöä ja sen toteutumista opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun aikana. Tavoitteena on tuottaa tietoa hoitotyön opiskelijoiden harjoittelun ohjausprosessin kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmä oli yhden ammattikorkeakoulun toisen lukuvuoden hoitotyön opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin osana väitöskirjatutkimusta, jossa on kehitetty mobiilisovellus hoitotyön opiskelijoiden ja -opettajan välisen vuorovaikutuksen tueksi (Strandell-Laine 2019). Tutkimusaineisto koostuu Study@CampusPro (SCP) mobiilisovellukseen kerääntyneistä hoitotyön opiskelijoiden (n=52) ja hoitotyön opettajan (n=1) merkinnöistä sekä lokitiedosta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että vuorovaikutus mobiilisovelluksen välityksellä hoitotyön opiskelijoiden ja opettajan välillä on erittäin soveltuva vaihtoehto nykyajan teknologiapainotteisessa yhteiskunnassa sekä yhä vähentyvien opettajan opiskelijoiden harjoittelun ohjaamiseen käytettävien resurssien maailmassa. Tässä tutkimuksessa vuorovaikutusta tapahtui sovelluksen välityksellä eniten sovelluksen toiminallisuuteen liittyvistä asioista, kuten sovelluksen keskeisten komponenttien käytössä, mutta vuorovaikutusta tapahtui myös harjoittelun kulkuun liittyvistä asioista ja haasteista.
Harjoittelu hoitotyön koulutuksessa on merkittävä tapahtuma hoitotyön opiskelijalle ja hoitotyön opettajan ohjauksella on välttämätön asema harjoittelun kulussa. Uudistuva maailma, digitaalisuus, m-teknologia sekä hoitotyön opettajan työnkuvan muuttuminen edellyttävät uusia tapoja ohjauksen suorittamiseen. Mobiilisovellusten välityksellä tapahtuva ohjaus ja vuorovaikutus voisi olla tähän vakuuttava vaihtoehto.
Jatkotutkimuksessa tulisi tutkia mahdollisesti natiivipohjaisen sovelluksen mahdollisuutta vuorovaikutuksen välineenä hoitotyön opiskelijoiden ja hoitotyön opettajan välillä harjoittelussa. Sovelluksesta pitäisi saada helposti käytettävä, moniin erilaisiin mobiililaitteisiin ja älypuhelimiin mutkattomasti ladattava versio, joka tulisi käyttöön valtakunnallisesti suomalaisissa ammattikorkeakouluissa ohjaustyönvälineenä.
The purpose of this study is to describe the content of the interaction between nursing students and the teacher via a mobile application and its implementation during the students' clinical practicum. The aim is to provide insights for the development of a guidance process for nursing students in their clinical practicum.
The research method used was qualitative research. The target group of the study was the second year nursing students from a university of applied sciences. The data was collected as part of a doctoral thesis on the development of a mobile application to support interaction between nursing students and nursing teachers (Strandell-Laine 2019). The research data consists of nursing students' (n=52) and nursing teacher's (n=1) entries and log data collected in the Study@CampusPro (SCP) mobile app. The data was analysed using inductive content analysis.
The results show that interaction between nursing students and the teacher via a mobile app is a highly suitable option in today's technology-driven society and in a world of diminishing resources for supervising student teachers' practice. In this study, most of the cooperation via the app was on issues related to the functionality of the app, such as the use of key components of the app, but there was also cooperation on issues and challenges related to the clinical practicum.
Clinical practicum in nursing education is a significant event for a nursing student and the supervision of a nursing teacher plays an essential role in the clinical training process. The changing world, digitalisation, m-technology and the changing job description of the nursing teacher require new ways of supervision. Supervision and cooperation via mobile applications could be a compelling alternative.
Further research should possibly explore the possibility of a native-based application as a tool for interaction between nursing students and nursing teachers in practice. An easy-to-use version of the app, easily downloadable to a wide range of mobile devices and smartphones, should be made available nationwide in Finnish universities of applied sciences as a supervision tool.