Kulttuurisen älykkyyden yhteys luovuuteen : HR-asiantuntijatiimeissä
Konttinen, Katriina (2025-11-21)
Kulttuurisen älykkyyden yhteys luovuuteen : HR-asiantuntijatiimeissä
Konttinen, Katriina
(21.11.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251209116424
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251209116424
Tiivistelmä
Globalisaation myötä eri kulttuureja edustavien ihmisten kohtaamiset ovat lisääntyneet kansainvälisessä työelämässä, jossa monikulttuuriset tiimit ovat tulleet osaksi arkipäivää. Kulttuurinen älykkyys on noussut merkittäväksi käsitteeksi, joka voi auttaa selittämään, miten yksilöt ja tiimit pystyvät hyödyntämään monikulttuurisuutta luovuuden mahdollistajana. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten monikulttuuriset tiimiläiset kokevat kulttuurisen älykkyyden olevan yhteydessä tiiminsä luovuuteen sekä kokevatko he yhteyttä kulttuurisen älykkyyden ja serendipisyyden, odottamattomien mutta arvokkaiden oivallusten, välillä.
Tutkielman päätutkimuskysymys on: Miten monikulttuuriset tiimiläiset kokevat kulttuurisen älykkyyden olevan yhteydessä heidän kokemuksiinsa tiimin luovuudesta? Tätä täsmennetään kahdella osatutkimuskysymyksellä: (1) Millaisia kulttuuriälykkyyteen liittyviä kokemuksia tiimin jäsenet tunnistavat arjen vuorovaikutuksessa? ja (2) Millaisia kokemuksia monikulttuuriset tiimiläiset yhdistävät kulttuuriseen älykkyyteen ja tiimissä syntyneisiin serendipisiin oivalluksiin? Näiden avulla pyritään syventämään ymmärrystä kulttuurisen älykkyyden merkityksestä tiimien toiminnassa ja luovuuden tukemisessa.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja empiirisenä aineistona käytettiin viiden monikulttuurisen tiimin jäsenen yksilöhaastatteluja. Haastateltavat toimivat kansainvälisissä HR-asiantuntijatehtävissä suomalaisessa teknologiateollisuuden alan yrityksessä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, ja analyysi kytkettiin aiempaan kulttuurisen älykkyyden, monikulttuuristen tiimien, tiimien luovuuden ja serendipisyyden tutkimuskirjallisuuteen. Menetelmä mahdollisti osallistujien kokemusten tulkinnan sekä uusien merkitysten rakentamisen suhteessa aikaisempaan tutkimukseen.
Keskeinen havainto on, että kulttuurinen älykkyys toimi tiimeissä dynaamisena ja tilanteissa elävänä prosessina, joka ei ainoastaan vähennä väärinymmärrysten riskiä, vaan ennen kaikkea luo perustaa tiimin luovuudelle. Kulttuurisen älykkyyden eri ulottuvuudet tukevat toisiaan. Metakognitiivinen reflektio auttaa kyseenalaistamaan omia oletuksia, kognitiivinen tieto tarjoaa välineitä tulkita erilaista käyttäytymistä, motivaationaalinen ulottuvuus ylläpitää halua nähdä moninaisuus mahdollisuutena, ja käyttäytymiseen liittyvät mikroteot konkretisoivat yhteistyön rakentumisen. Yhdessä nämä tekijät luovat tilaa uusille yhdessä muodostetuille näkökulmille ja yllättäville mutta arvokkaille oivalluksille.
Tutkielman päätutkimuskysymys on: Miten monikulttuuriset tiimiläiset kokevat kulttuurisen älykkyyden olevan yhteydessä heidän kokemuksiinsa tiimin luovuudesta? Tätä täsmennetään kahdella osatutkimuskysymyksellä: (1) Millaisia kulttuuriälykkyyteen liittyviä kokemuksia tiimin jäsenet tunnistavat arjen vuorovaikutuksessa? ja (2) Millaisia kokemuksia monikulttuuriset tiimiläiset yhdistävät kulttuuriseen älykkyyteen ja tiimissä syntyneisiin serendipisiin oivalluksiin? Näiden avulla pyritään syventämään ymmärrystä kulttuurisen älykkyyden merkityksestä tiimien toiminnassa ja luovuuden tukemisessa.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja empiirisenä aineistona käytettiin viiden monikulttuurisen tiimin jäsenen yksilöhaastatteluja. Haastateltavat toimivat kansainvälisissä HR-asiantuntijatehtävissä suomalaisessa teknologiateollisuuden alan yrityksessä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, ja analyysi kytkettiin aiempaan kulttuurisen älykkyyden, monikulttuuristen tiimien, tiimien luovuuden ja serendipisyyden tutkimuskirjallisuuteen. Menetelmä mahdollisti osallistujien kokemusten tulkinnan sekä uusien merkitysten rakentamisen suhteessa aikaisempaan tutkimukseen.
Keskeinen havainto on, että kulttuurinen älykkyys toimi tiimeissä dynaamisena ja tilanteissa elävänä prosessina, joka ei ainoastaan vähennä väärinymmärrysten riskiä, vaan ennen kaikkea luo perustaa tiimin luovuudelle. Kulttuurisen älykkyyden eri ulottuvuudet tukevat toisiaan. Metakognitiivinen reflektio auttaa kyseenalaistamaan omia oletuksia, kognitiivinen tieto tarjoaa välineitä tulkita erilaista käyttäytymistä, motivaationaalinen ulottuvuus ylläpitää halua nähdä moninaisuus mahdollisuutena, ja käyttäytymiseen liittyvät mikroteot konkretisoivat yhteistyön rakentumisen. Yhdessä nämä tekijät luovat tilaa uusille yhdessä muodostetuille näkökulmille ja yllättäville mutta arvokkaille oivalluksille.