Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mukautuva pelimusiikki immersion tukena

Salo, Hannu (2025-12-04)

Mukautuva pelimusiikki immersion tukena

Salo, Hannu
(04.12.2025)
Katso/Avaa
Salo_Hannu_opinnayte.pdf (1.299Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251210117172
Tiivistelmä
Videopelien äänillä on keskeinen, mutta usein aliarvostettu rooli videopelien kokonaisvaltaisen pelikokemuksen luomisessa. Nykyaikaisen pelikehityksen tärkeimpiin työkaluihin kuuluu mukautuva äänisuunnittelu, jossa äänimaailma reagoi dynaamisesti pelaajan toimintoihin ja pelitilanteisiin. Mukautuvan pelimusiikin vahvuus on äänen vaihtuvuudessa, joka ehkäisee äänen toistuvuuden aiheuttamaa kuuloväsymystä ja syventää immersiota tekemällä jokaisesta pelikerrasta äänellisesti yksilöllisen.
Tämä tutkielma pyrkii osoittamaan, miten mukautuva musiikki tukee immersiota. Tätä varten suunnittelin ja toteutin Adaptive Survivor -pelin, jota varten loin sekä pelaajan toimintoihin että pelin tapahtumiin reagoivan mukautuvan musiikin. Mukautuvan musiikin vaikutusta pelaajien immersioon tutkin kyselytutkimuksen avulla, jossa osallistujat pelasivat viisi minuuttia kestävän pelisession, jonka jälkeen he täyttivät aiheeseen liittyvän kyselylomakkeen. Lisäksi tutkielma osoittaa, että tekniset menetelmät ovat keskiössä mukautuvan äänimaailman toteuttamisessa. Tutkimuksessa hyödynnettiin erityisesti vertikaalista kerrostamista, jossa musiikkielementtejä lisätään tai poistetaan pelitilanteen intensiteetin mukaan, sekä horisontaalista uudelleensekvensointia, joka mahdollisti siirtymät eri pelitilanteiden välillä.
Tulokset vahvistivat äänisuunnittelun keskeisen roolin nykyaikaisessa pelikehityksessä: pelitilanteisiin dynaamisesti reagoivat äänielementit eivät ainoastaan syvennä immersiota vaan myös varmistavat, että äänimaailma säilyy tuoreena ja merkityksellisenä läpi pelikokemuksen. Tämän lisäksi tekniset ratkaisut eivät vaadi paljoa, mikä tekee mukautuvasta äänisuunnittelusta saavutettavan myös pienemmille pelikehitystiimeille. Tämän tutkimuksen aineisto on kuitenkin niin rajallinen, että tulosten perusteella ei voida tehdä tarkkoja johtopäätöksiä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9831]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste