Hoitotyön opettajan osaaminen
Karjalainen, Tuula (2008-05-30T05:24:46Z)
Hoitotyön opettajan osaaminen
Karjalainen, Tuula
(30.05.2008)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101171067
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101171067
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajien osaamista heidän itsensä arvioimana. Tutkimusongelmina olivat: millaiseksi hoitotyön opettajat arvioivat oman hoitokompetenssin, opetustaito- ja arviointitaito-osaamisensa, omat persoonallisuuden piirteensä sekä osaamisensa suhteissa opiskelijoihin.
Tutkimusaineisto kerättiin Opettajamittari2000© -mittarilla, joka koostuu 20:stä opettajan toimintaa kuvaavasta väittämästä. Kuhunkin opettajan osaamisen alueeseen kuuluu neljä väittämää. Arviointiasteikkona on viisiportainen Likert-asteikko, jossa 1 = toteutuu huonosti ja 5 = toteutuu erittäin hyvin. Kysely lähetettiin sekä sähköisesti että lomakekyselynä kaikille Suomessa toimiville hoitotyön, ensihoidon, kätilötyön ja terveydenhoitotyön opettajille. Vastausprosentti oli 46 % (n = 342). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Jokaiselle väittämälle laskettiin frekvenssi, keskiarvo ja keskihajonta. Pääkategorioita tarkasteltiin summamuuttujina suhteessa taustamuuttujiin.
Parhaiten hoitotyön opettajien osaaminen toteutui heidän suhteissa opiskelijoihin (Ka 4.66, Kh 0.41) ja heikoiten toteutui opetustaito-osaaminen (Ka 4.37, Kh 0.51). Yksittäisistä väittämistä opettajien osaaminen toteutui parhaiten heidän ottaessaan opiskelijat tosissaan (Ka 4.72, Kh 0.51). Heikoiten opettajien osaaminen toteutui heidän ohjatessaan opiskelijoiden päätöksenteon kehittymistä (Ka 4.15, Kh 0.69). Hoitotyön opettajien osallistumisella täydennyskoulutukseen oli tilastollisesti merkitsevä yhteys opettajien arviointitaitojen osaamiseen (p = 0.0123) ja persoonallisuuden piirteistä johtuvaan osaamiseen (p = 0.0011). Myös hoitotyön opettajan koulutuksella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys hoitokompetenssin osaamiseen (p = 0.024).
Hoitotyön opettajat arvioivat oman osaamisensa erittäin hyväksi. Jatkossa tulee tutkia opettajien osaamista muiden, esimerkiksi opiskelijoiden ja terveydenhuollon palveluorganisaatioiden, näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin Opettajamittari2000© -mittarilla, joka koostuu 20:stä opettajan toimintaa kuvaavasta väittämästä. Kuhunkin opettajan osaamisen alueeseen kuuluu neljä väittämää. Arviointiasteikkona on viisiportainen Likert-asteikko, jossa 1 = toteutuu huonosti ja 5 = toteutuu erittäin hyvin. Kysely lähetettiin sekä sähköisesti että lomakekyselynä kaikille Suomessa toimiville hoitotyön, ensihoidon, kätilötyön ja terveydenhoitotyön opettajille. Vastausprosentti oli 46 % (n = 342). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Jokaiselle väittämälle laskettiin frekvenssi, keskiarvo ja keskihajonta. Pääkategorioita tarkasteltiin summamuuttujina suhteessa taustamuuttujiin.
Parhaiten hoitotyön opettajien osaaminen toteutui heidän suhteissa opiskelijoihin (Ka 4.66, Kh 0.41) ja heikoiten toteutui opetustaito-osaaminen (Ka 4.37, Kh 0.51). Yksittäisistä väittämistä opettajien osaaminen toteutui parhaiten heidän ottaessaan opiskelijat tosissaan (Ka 4.72, Kh 0.51). Heikoiten opettajien osaaminen toteutui heidän ohjatessaan opiskelijoiden päätöksenteon kehittymistä (Ka 4.15, Kh 0.69). Hoitotyön opettajien osallistumisella täydennyskoulutukseen oli tilastollisesti merkitsevä yhteys opettajien arviointitaitojen osaamiseen (p = 0.0123) ja persoonallisuuden piirteistä johtuvaan osaamiseen (p = 0.0011). Myös hoitotyön opettajan koulutuksella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys hoitokompetenssin osaamiseen (p = 0.024).
Hoitotyön opettajat arvioivat oman osaamisensa erittäin hyväksi. Jatkossa tulee tutkia opettajien osaamista muiden, esimerkiksi opiskelijoiden ja terveydenhuollon palveluorganisaatioiden, näkökulmasta.