Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hoitotyön opettajan osaaminen

Karjalainen, Tuula (2008-05-30T05:24:46Z)

Hoitotyön opettajan osaaminen

Karjalainen, Tuula
(30.05.2008)
Katso/Avaa
gradu2008karjalainen.pdf (198.1Kb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201101171067

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajien osaamista heidän itsensä arvioimana. Tutkimusongelmina olivat: millaiseksi hoitotyön opettajat arvioivat oman hoitokompetenssin, opetustaito- ja arviointitaito-osaamisensa, omat persoonallisuuden piirteensä sekä osaamisensa suhteissa opiskelijoihin.

Tutkimusaineisto kerättiin Opettajamittari2000© -mittarilla, joka koostuu 20:stä opettajan toimintaa kuvaavasta väittämästä. Kuhunkin opettajan osaamisen alueeseen kuuluu neljä väittämää. Arviointiasteikkona on viisiportainen Likert-asteikko, jossa 1 = toteutuu huonosti ja 5 = toteutuu erittäin hyvin. Kysely lähetettiin sekä sähköisesti että lomakekyselynä kaikille Suomessa toimiville hoitotyön, ensihoidon, kätilötyön ja terveydenhoitotyön opettajille. Vastausprosentti oli 46 % (n = 342). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Jokaiselle väittämälle laskettiin frekvenssi, keskiarvo ja keskihajonta. Pääkategorioita tarkasteltiin summamuuttujina suhteessa taustamuuttujiin.

Parhaiten hoitotyön opettajien osaaminen toteutui heidän suhteissa opiskelijoihin (Ka 4.66, Kh 0.41) ja heikoiten toteutui opetustaito-osaaminen (Ka 4.37, Kh 0.51). Yksittäisistä väittämistä opettajien osaaminen toteutui parhaiten heidän ottaessaan opiskelijat tosissaan (Ka 4.72, Kh 0.51). Heikoiten opettajien osaaminen toteutui heidän ohjatessaan opiskelijoiden päätöksenteon kehittymistä (Ka 4.15, Kh 0.69). Hoitotyön opettajien osallistumisella täydennyskoulutukseen oli tilastollisesti merkitsevä yhteys opettajien arviointitaitojen osaamiseen (p = 0.0123) ja persoonallisuuden piirteistä johtuvaan osaamiseen (p = 0.0011). Myös hoitotyön opettajan koulutuksella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys hoitokompetenssin osaamiseen (p = 0.024).

Hoitotyön opettajat arvioivat oman osaamisensa erittäin hyväksi. Jatkossa tulee tutkia opettajien osaamista muiden, esimerkiksi opiskelijoiden ja terveydenhuollon palveluorganisaatioiden, näkökulmasta.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9229]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste