Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mediating the Immediate – Endogenous meanings and simulated narratives in ludic spaces

Lehto, Anttoni (2008-08-22T06:34:51Z)

Mediating the Immediate – Endogenous meanings and simulated narratives in ludic spaces

Lehto, Anttoni
(22.08.2008)
Katso/Avaa
gradu2008lehto.pdf (844.9Kb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee pelejä ja pelikokemusta. Se on jaettu kahteen pääosioon, joista ensimmäisessä tutkitaan kaikenlaisia pelejä ja toisessa ainoastaan elektronisia pelejä. Teksti lähestyy kaikkia pelejä yhtä aikaa sekä tilallisuuden että kerronnallisuuden suunnista. Näkökulmat yhdistetään heti tutkielman alussa niiden toimiessa apuna pelikokemusta käsitteellistettäessä.

Tutkielman tarkoitus on käsitellä kahta toisiinsa läheisesti liittyvää kysymystä, joista toinen kytkeytyy pelitutkimukseen ja toinen itse peleihin. Pelitutkimuksellisesti tutkimuksen keskiössä on ludologian ja narratologian välisen vastakkaisasettelun mielekkyys, joka toimii viitekehyksenä pelien luonteeseen pureutuvassa ongelmassa. Sen lisäksi, että tavoitteena on ottaa selville, onko edellä mainittua asetelmaa mahdollista purkaa pelien tilallisuuden kautta, tekstissä keskitytään myös pelien ja niiden luomien tilojen suhteisiin sekä narratiivien rooleihin kyseisissä tiloissa.

Tutkimukselle ominaista on uusien näkökantojen kehitteleminen ja tietty hypoteettinen luonne. Tutkimuksen myötä käy selväksi, että pelien ja narratiivien suhde on vahvasti kaksitahoinen: toisaalta pelaaja kerronnallistaa pelitilanteita jatkuvasti pelikokemuksen aikana, kun taas toisaalta pelien sisältämät narratiivit luovat pelitilaan omia osittain pelitilasta irrallisia kerronnallisia tilojaan. Nämä tilat vaikuttavat osaltaan pelaajan käsitykseen pelitilanteista ja pelitilan sisältämistä tapahtumista.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9082]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste