Kaksi kameraa – kaksi totuutta? Omat, liittolaiset ja viholliset rintama- ja TK-miesten kuvaamina
Kleemola, Olli (2012-04-25)
Kaksi kameraa – kaksi totuutta? Omat, liittolaiset ja viholliset rintama- ja TK-miesten kuvaamina
Kleemola, Olli
(25.04.2012)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201204254838
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201204254838
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielmassa pyritään lähestymään TK-miesten ottamia virallisia ja rintamamiesten
ottamia epävirallisia talvi- ja jatkosodan aikaisia kuvia vertailevasta näkökulmasta.
Tarkoitus on kuvia vertailemalla selvittää, minkälaisen kuvan kumpikin osapuoli antoi
parhaillaan käynnissä olevasta sodasta ja erityisesti siihen osallistuneista sotilaista, ja
miksi osapuolet ottivat sellaisia kuvia kuin ottivat.
Kuvien vertailussa käytetään selittävinä elementteinä Päämajan ohjekäskyjä
tiedotuskomppanioille. Toissijaisena tutkimuskysymyksenä työssä on suomalaisten TKkuvien
vertailu saksalaisiin virallisiin kuviin. Vertailu suoritetaan valitsemalla kustakin
aineistoryhmästä tyyppikuvat, joita sitten vertaillaan keskenään. Vertailun tuloksina
löytyneet erot ja yhtäläisyydet eri aineistoryhmien välillä nostetaan esille ja niitä
pyritään selittämään.
Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että suomalainen TK-kuvaus paljastui
yllättävän laaja-alaiseksi ja tuli siten julmissakin aiheissa suhteellisen lähelle
epävirallisia kuvia. Miehistön kuvat kertovat kuitenkin viholliseen kohdistuneista
julmuuksista peittelemättömämmin, vaikka TK-kuvien viholliskuvakin osoittautui
huomattavasti oletettua laajemmaksi ja monisyisemmäksi.
TK-kuvissa nähdään myös omia kaatuneita, joita epäviralliset kuvat eivät esittele. Omia
joukkoja esitellään sekä TK- että epävirallisissa kuvissa monipuolisesti, joskin hieman
erilaisista näkökulmista.
Mitä taas myöhemmin viholliseksi muuttuneeseen kanssasotijaan tulee, nähdään sodan
alkuvaiheen TK-kuvissa myös tietynlaista saksalaisihannointia, vaikka Saksan
kanssasotijan aseman tukaluus heijastuu myös kuvista. Toisaalta sekä TK-kuvaajat että
miehet osoittavat kuvissaan että Suomi ei kulkenut Kolmannen valtakunnan
vanavedessä mitä rotupolitiikkaan tulee.
Tutkielma tarjoaa hyvän pohjan myöhemmälle tutkimukselle esim. saksalaisten ja
suomalaisten virallisten kuvien suhteesta.
ottamia epävirallisia talvi- ja jatkosodan aikaisia kuvia vertailevasta näkökulmasta.
Tarkoitus on kuvia vertailemalla selvittää, minkälaisen kuvan kumpikin osapuoli antoi
parhaillaan käynnissä olevasta sodasta ja erityisesti siihen osallistuneista sotilaista, ja
miksi osapuolet ottivat sellaisia kuvia kuin ottivat.
Kuvien vertailussa käytetään selittävinä elementteinä Päämajan ohjekäskyjä
tiedotuskomppanioille. Toissijaisena tutkimuskysymyksenä työssä on suomalaisten TKkuvien
vertailu saksalaisiin virallisiin kuviin. Vertailu suoritetaan valitsemalla kustakin
aineistoryhmästä tyyppikuvat, joita sitten vertaillaan keskenään. Vertailun tuloksina
löytyneet erot ja yhtäläisyydet eri aineistoryhmien välillä nostetaan esille ja niitä
pyritään selittämään.
Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että suomalainen TK-kuvaus paljastui
yllättävän laaja-alaiseksi ja tuli siten julmissakin aiheissa suhteellisen lähelle
epävirallisia kuvia. Miehistön kuvat kertovat kuitenkin viholliseen kohdistuneista
julmuuksista peittelemättömämmin, vaikka TK-kuvien viholliskuvakin osoittautui
huomattavasti oletettua laajemmaksi ja monisyisemmäksi.
TK-kuvissa nähdään myös omia kaatuneita, joita epäviralliset kuvat eivät esittele. Omia
joukkoja esitellään sekä TK- että epävirallisissa kuvissa monipuolisesti, joskin hieman
erilaisista näkökulmista.
Mitä taas myöhemmin viholliseksi muuttuneeseen kanssasotijaan tulee, nähdään sodan
alkuvaiheen TK-kuvissa myös tietynlaista saksalaisihannointia, vaikka Saksan
kanssasotijan aseman tukaluus heijastuu myös kuvista. Toisaalta sekä TK-kuvaajat että
miehet osoittavat kuvissaan että Suomi ei kulkenut Kolmannen valtakunnan
vanavedessä mitä rotupolitiikkaan tulee.
Tutkielma tarjoaa hyvän pohjan myöhemmälle tutkimukselle esim. saksalaisten ja
suomalaisten virallisten kuvien suhteesta.