Mainonnan muutos Pelit-lehdessä vuosina 1992–2004
Kurjenniemi, Emmy (2012-10-22)
Mainonnan muutos Pelit-lehdessä vuosina 1992–2004
Kurjenniemi, Emmy
(22.10.2012)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210229482
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210229482
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella muutosta Pelit-lehden pelimainonnassa ja
tehdä yleiskatsaus siitä, minkälaista mainonta oli. Myös muu mainonta otettiin
huomioon, ja esille nousivat niin postimyyntiliikkeiden mainokset kuin internetmainoksetkin.
Tarkasteltava ajanjakso oli vuodesta 1992 vuoteen 2004. Tutkimus tehtiin
sisällönanalyysiä metodina käyttäen, ja tarkasteltavana oli yhteensä 605 pelimainosta 26
Pelit-lehdestä. Analysoitavana oli niin teksti kuin kuvakin, niin kvalitatiivisella kuin
kvantitatiivisellakin menetelmällä. Pelimainoksien analysointi sijoitettiin tietokantaan
tutkimuksen helpottamiseksi.
Pelimainonnan suurimmat muutokset liittyivät epäilemättä tekniikan – erityisesti
tietokonekomponenttien, konsoleiden ja internetin – kehitykseen. Aluksi suurin osa
pelimainonnasta lehdessä oli postimyyntiliikkeiden mustavalkoilmoituksia
mainostekstin puuttuessa toisinaan kokonaan. Tällaiset mainokset korvautuivat
hiljalleen värikkäimmillä ja houkuttelevammilla tavaratalojen ja erikoisliikkeiden
ilmoituksilla, joissa mainostettiin useita eri pelejä. 2000-luvulla suuntana vaikutti
olevan yhä enemmän mainosten koon suureneminen sekä panostaminen yhden pelin
mainostamiseen monen sijasta.
Mainoksien visuaalinen ilme kehittyi vuosien saatossa, mutta sisältö muuttui hyvin
vähän. Sukupuoliroolit olivat selvät ja hahmot olivat nuoria tai keski-ikäisiä sekä
ihonväriltään valkoisia. Pelin teema vaikutti mainoskuvitukseen vahvasti, ja esimerkiksi
urheilupelien mainokset olivat hyvin samankaltaisia. Myös lehden sisäiset muutokset
näkyivät pelimainonnassa, näkyvämpänä konsoleiden mukaantulo vuonna 2001.
Mainosteksteissä viitattiin useasti johonkin muuhun tuotteeseen, kuten elokuvaan tai tvsarjaan.
Tämä selittyy lisenssipelien suurella määrällä. Muutoin tekstit eivät vuosien
varrella sisällöllisesti muuttuneet juuri ollenkaan, paitsi tekniikan kehittymiseen
liittyvissä seikoissa, kuten paremman grafiikan mainitsemisessa.
Tutkimuksen perusteella pelimainonnan muutos oli hidasta ja siihen vaikuttivat sekä
yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset että pelimarkkinoiden omat kehitysaskeleet.
Jatkotutkimuksen kannalta on tärkeää huomioida erilaiset yhteiskunnalliset muutokset
sekä ne ajalliset ja kulttuuriset kontekstit, joissa pelimainokset esiintyvät.
tehdä yleiskatsaus siitä, minkälaista mainonta oli. Myös muu mainonta otettiin
huomioon, ja esille nousivat niin postimyyntiliikkeiden mainokset kuin internetmainoksetkin.
Tarkasteltava ajanjakso oli vuodesta 1992 vuoteen 2004. Tutkimus tehtiin
sisällönanalyysiä metodina käyttäen, ja tarkasteltavana oli yhteensä 605 pelimainosta 26
Pelit-lehdestä. Analysoitavana oli niin teksti kuin kuvakin, niin kvalitatiivisella kuin
kvantitatiivisellakin menetelmällä. Pelimainoksien analysointi sijoitettiin tietokantaan
tutkimuksen helpottamiseksi.
Pelimainonnan suurimmat muutokset liittyivät epäilemättä tekniikan – erityisesti
tietokonekomponenttien, konsoleiden ja internetin – kehitykseen. Aluksi suurin osa
pelimainonnasta lehdessä oli postimyyntiliikkeiden mustavalkoilmoituksia
mainostekstin puuttuessa toisinaan kokonaan. Tällaiset mainokset korvautuivat
hiljalleen värikkäimmillä ja houkuttelevammilla tavaratalojen ja erikoisliikkeiden
ilmoituksilla, joissa mainostettiin useita eri pelejä. 2000-luvulla suuntana vaikutti
olevan yhä enemmän mainosten koon suureneminen sekä panostaminen yhden pelin
mainostamiseen monen sijasta.
Mainoksien visuaalinen ilme kehittyi vuosien saatossa, mutta sisältö muuttui hyvin
vähän. Sukupuoliroolit olivat selvät ja hahmot olivat nuoria tai keski-ikäisiä sekä
ihonväriltään valkoisia. Pelin teema vaikutti mainoskuvitukseen vahvasti, ja esimerkiksi
urheilupelien mainokset olivat hyvin samankaltaisia. Myös lehden sisäiset muutokset
näkyivät pelimainonnassa, näkyvämpänä konsoleiden mukaantulo vuonna 2001.
Mainosteksteissä viitattiin useasti johonkin muuhun tuotteeseen, kuten elokuvaan tai tvsarjaan.
Tämä selittyy lisenssipelien suurella määrällä. Muutoin tekstit eivät vuosien
varrella sisällöllisesti muuttuneet juuri ollenkaan, paitsi tekniikan kehittymiseen
liittyvissä seikoissa, kuten paremman grafiikan mainitsemisessa.
Tutkimuksen perusteella pelimainonnan muutos oli hidasta ja siihen vaikuttivat sekä
yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset että pelimarkkinoiden omat kehitysaskeleet.
Jatkotutkimuksen kannalta on tärkeää huomioida erilaiset yhteiskunnalliset muutokset
sekä ne ajalliset ja kulttuuriset kontekstit, joissa pelimainokset esiintyvät.