Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirurgisten potilasohjeiden laatu ja valmius tukea voimavaraistavaa potilasohjausta sekä infektioiden torjuntaan liittyvä sisältö

Arifulla, Dinah (2012-12-18)

Kirurgisten potilasohjeiden laatu ja valmius tukea voimavaraistavaa potilasohjausta sekä infektioiden torjuntaan liittyvä sisältö

Arifulla, Dinah
(18.12.2012)
Katso/Avaa
gradu2012Arifulla.pdf (1.282Mb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2012121810324

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Hoitotyössä infektioiden torjunnan painopistealueena on ollut lisätä potilaiden
osallistuvuutta voimavaraistavalla potilasohjauksella. Potilasohjauksen apuna käytetään
usein kirjallisia potilasohjeita, joiden rakenne ja laatu tulee olla hyvä. Lisäksi
potilasohjeiden tulee omata valmiuksia tukea voimavaraistavaa potilasohjausta.
Kirjalliset potilasohjeet ovat hyvä potilasohjauksen keino, mutta systemaattinen tieto
potilasohjeiden laadusta, valmiuksista tukea voimavaraistavaa potilasohjausta sekä
infektioiden torjunnan sisällöstä puuttuu.

Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida Suomen yliopistosairaaloiden kirurgisten
potilasohjeiden infektioiden torjuntaan liittyvää sisältöä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita
potilasohjeiden laadusta hyvien kirjallisten potilasohjeiden ominaispiirteiden
toteutumisessa sekä potilasohjeiden valmiuksista tukea voimavaraistavaa
potilasohjausta. Tutkimuksen aineistona oli viiden yliopistosairaalan kirurgisille
aikuispotilaille tarkoitetut potilasohjeet (N = 237). Organisaatioittain joka viides
potilasohje (n = 50) analysoitiin potilasohjeiden laadun osalta sisällönerittelyllä ja
aikaisemmin kehitetyn mittarin avulla (Salanterä ym. 2004). Deduktiivisella
sisällönanalyysillä analysoitiin potilasohjeiden valmiuksia tukea voimavaraistavaa
potilasohjausta, jonka ulottuvuuksien esiintyvyyden arviointiasteikko oli kehitetty tätä
tutkimusta varten. Induktiivisella sisällönerittelyllä analysoitiin infektioiden torjuntaan
liittyvä sisältö.

Potilasohjeiden laadussa oli paljon vaihtelua, ja vain 36 % (n = 18) potilasohjeista oli
julkaistu viimeisen kolmen vuoden (2010–2012) aikana. Potilasohjeet olivat
ulkoasultaan selkeitä ja johdonmukaisia, jolloin kirjallisten potilasohjeiden
ominaisuuksista parhaiten toteutuivat ulkoasun sekä kielen ja rakenteen ominaisuudet.
Potilasohjeet kuvasivat toimenpidettä ja siitä selviytymistä, antaen parhaiten valmiuksia
tukea toiminnallista ja bio-fysiologista selviytymistä potilasohjauksella. Infektioiden
torjuntaan liittyvä sisältö oli pääasiassa esitetty epäsuorasti toisen asian kautta.
Infektioiden syntyyn tai torjuntaan ei viitattu, vaan asiaa tarkasteltiin muusta
näkökulmasta esimerkiksi ylipainon ja ihon kunnon osalta. Yleisin infektioiden
torjuntaan liittyvä sisältö koski käsihygieniaa, vaikka sen toteuttamista ei opastettu tai
ohjeistettu.

Tutkimus tarjoaa lähtökohdan kehittää potilasohjeiden infektioiden torjuntaan liittyvää
sisältöä sekä potilaan osallistuvuuden lisäämistä. Erityisesti tulisi kehittää potilaan
osallistuvuuden tukemista voimavaraistavalla potilasohjauksella. Jatkotutkimuksena
tulisi kartoittaa potilaiden tarpeet infektioiden torjunnan sisällöstä sekä kehittää
kansallinen ohjeistus potilasohjeiden infektioon torjuntaan liittyvästä sisällöstä ja
rakenteesta.
 
Surgical patient education material and the infection related- content in the university hospitals

Infection control priorities in nursing care have been to increase patients' participatory
by empowering patient education. In patient education, it is common to use written
patient education material, which needs to be understandable and good in quality.
Furthermore, patient education material needs to have capacity to support empowering
patient education. Written materials are a good method of patient education. However,
the systematic information of patient education materials quality, capacity to support
empowering patient education and infection control content is missing.

The purpose of this study was to analyze the surgical patient education materials
infection control-related content in Finnish university hospitals. In addition, there was
interest in the quality of written patient education materials, through the implementation
of good characteristics, and patient education materials capacity to support empowering
patient education. The study material consisted of surgical patient education materials
for adults in five university hospitals (N = 237). By organization every fifth patient
education material (n = 50) were also analyzed for the quality of the content with the
previously developed instrument (Salanterä et al. 2004). Deductive content analysis was
done to analyze the patient education materials capacities to support empowering
patient education with the dimensions of the empowerment assessment scale which was
developed for this study. Inductive content analysis was used to analyze the infection
control-related content.

In the quality of patient education materials were a lot of variation, and only 36 % (n =
18) patient education materials were published in the past three years (2010–2012)
period. Patient education materials were visually clear and consistent, as the best feature
of the quality were the appearance and the structure of language. Patient education
materials described surgical procedure and the coping with it, providing the best
capabilities to support the functional and the bio-physiological dimensions of the
empowerment. Infection control-related content was mainly presented indirectly
through another case. In that case, there were no refer to infection control, rather
referred to other health related point of view e.g. obesity, and the condition of the skin.
The most common infection control content was hand hygiene, although its
implementation was not guided or instructed.

The study provides a starting point to develop patient education materials guidelines
with infection control-related content, as well as to increase the patient's involvement.
In particular, the develop patients involvement with empowering patient education. In
the further research, should the patients infection control information needs to be
identified as well as to develop national guidelines for the patient education materials
infection control-related content and structure.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste