Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tieto- ja viestintätekniikan käyttö maantieteen opetuksessa

Tulivuori, Jukka (2013-01-18)

Tieto- ja viestintätekniikan käyttö maantieteen opetuksessa

Tulivuori, Jukka
(18.01.2013)
Katso/Avaa
graduTulivuori.pdf (565.5Kb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201301181629

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintätekniikan avulla tapahtuvan oppimisen pitäisi nykyään olla arkipäivää
suomalaisessa koulumaailmassa. Kuitenkin opettajien, koulujen ja koulutuksen
järjestäjien välillä on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä suuria eroja. Tämän
takia oppilaat ja opiskelijat joutuvat usein eriarvoiseen asemaan.

Maantieteen opetus on ala, jolla tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pitäisi olla
luontevaa, koska se on oppiaineena jatkuvasti muuttuva ja uutta tutkimustietoa saadaan
koko ajan. Keskeinen osa maantiedettä ovat myös paikkatieto ja erilaiset
paikkatietojärjestelmät, jotka ovat viimeisen kahden vuosikymmenen aikana kehittyneet
nopeasti. Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät tulisi ottaa huomioon myös
kouluopetuksessa.

Tämän tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa suomalaisten maantieteen opettajien
tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, paikkatiedon opetuksesta, paikkatiedon
oppimisympäristön PaikkaOpin käytöstä ja soveltuvuudesta kouluopetukseen sekä
lukion maantieteen opetuksen tavoitteiden saavuttamisesta. Tutkielma on tehty
yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.

Tutkielma koostuu kahdesta eri osiosta, kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta
tutkimuksesta. Kvantitatiivisessa osuudessa maantieteen opettajille tehtiin
verkkokysely, jossa selvitettiin heidän opetuksessaan käyttämäänsä tieto- ja
viestintätekniikkaa, paikkatiedon opetusta sekä lukion opetussuunnitelman tavoitteiden
toteutumista. Kvalitatiivisessa osuudessa edellä mainituista tutkimusaiheista saatuja
tietoja syvennettiin tekemällä kuusi teemahaastattelua, joissa haastateltavilta kysyttiin
tarkempia tietoja heidän tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstään sekä paikkatiedon
opetuksestaan.

Tutkielman keskeisiksi tuloksiksi nousivat seuraavat seikat: maantieteen opettajat ovat
melko edistyksellisiä tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä ja paikkatietoa käytetään
opetuksessa. Yleisesti kuitenkin opetussuunnitelman perusteiden maantieteen
tavoitteiden toteutuminen ja saavuttaminen koetaan melko hankalaksi. Lisäksi
helppokäyttöiselle paikkatiedon verkko-oppimisympäristölle on selvä tarve
suomalaisessa kouluopetuksessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9427]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste