Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Karhiniemen Kyläkartano – entisen maalaiskansakoulun merkitys kyläyhteisön kohtaamispaikkana

Meriniemi, Malla (2013-06-12)

Karhiniemen Kyläkartano – entisen maalaiskansakoulun merkitys kyläyhteisön kohtaamispaikkana

Meriniemi, Malla
(12.06.2013)
Katso/Avaa
meriniemi2013gradu.pdf (9.070Mb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201306123975

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Karhiniemi on 150 asukkaan kylä Satakunnan Huittisissa. Tutkimukseni keskiössä
on Karhiniemen entinen kansakoulu eli nykyinen Karhiniemen kyläkartano. Tutkimukseni
tavoitteena on selvittää mitä merkityksiä kylän keskeisellä paikalla sijaitsevaan
vanhaan rakennukseen on liitetty ennen ja liitetään nyt, ovatko merkitykset
vuosien 1913-2012 aikana muuttuneet, ja onko koulutoiminnan lakkaaminen vuonna
1970 vaikuttanut näihin merkityksiin, ja sitä kautta kylän yhteishenkeen ja vireyteen.

Pääasiallisena aineistona käytän suullista muistitietoa, jota olen kerännyt haastattelemalla.
Valitsin tutkimusmenetelmäksi haastattelun, koska pidän kyläläisten omia
muistoja ja kokemuksia tutkimuskysymyksen kannalta ensiarvoisen tärkeinä. Muistitietotutkimus
on monitieteistä ja -metodista, joka sopii myös kulttuuriperinnön tutkimukseen
hyvin. Haastatteluihin osallistui yhteensä 20 henkilöä, jotka edustivat
Karhiniemen entisiä ja nykyisiä asukkaita sekä Karhiniemellä työskennelleitä henkilöitä.

Karhiniemen koulu lakkautettiin vuonna 1970, jonka jälkeen kylän sosiaalinen elämä
hiipui vuosikymmeniksi, ja jäi muutaman ulkopuolisen ihmisen järjestämän toiminnan
varaan. Viimeistään kyläseuran perustamisen myötä vuonna 1989 kyläläiset saivat
huomata, ettei koulun lakkautuksen tarvitse merkitä kylän tarinan loppua. Lakkautettu
koulutalo voi parhaimmillaan olla kyläläisten yhteisöllisyyttä ja kylän identiteettiä
ylläpitävä toiminnan ja muistojen paikka. Koettelemukset voivat parhaimmillaan
kasvattaa kylän me-henkeä, ja lisätä kyläläisten kaipaamaa yhteistoimintaa.

Kyläläiset saavat asuinpaikkansa virkistymään tauon jälkeenkin, jos talkootyöhön ja
yhdessä tekemiseen jaksetaan sinnikkäästi panostaa. Jokaisella kylällä on elävän, sosiaalisen
yhteisön edellytykset, mikäli kylällä on vahva kulttuuriperintö ja yhteishenki
sekä aktiivisia asukkaita.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9200]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste