Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten leikkiä – sukupuolitietoinen näkökulma päiväkodin arkeen

Alasaari, Nea (2014-02-27)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Alasaari2013.pdf (556.6Kb)
Lataukset: 

avoin
Alasaari, Nea
Turun yliopisto
27.02.2014
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201402271600

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkin pro gradussani päiväkodin arjen sukupuolittuneisuutta. Painotukseni on
päiväkodin vapaassa leikissä ja sitä ohjaavissa suuntaviivoissa. Tarkastelun kohteena
ovat varhaiskasvattajat, eivät niinkään lapset. Tutkin, miten kasvattajat vaikuttavat
päiväkodin arkeen tilajärjestelyiden ja leikin ohjaamisen kautta. Keskeisessä osassa
tutkimustani on sukupuolitietoinen (l. sukupuolisensitiivinen) kasvatus ja
normikriittisyys.

Lähtökohtanani aineistossa on feministinen etnografia. Tein kenttätöitä helsinkiläisessä,
kunnallisessa päiväkodissa videokuvaamalla kahdessa päiväkotiryhmässä yhteensä 12
päivän ajan. Aineistoa keräsin oman tutkimukseni lisäksi Naisasialiitto Unionin
Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa – tasa-arvoinen kohtaaminen
päiväkodissa -hankkeeseen. Kuvaamastani materiaalista analysoin tilanteita, joissa
sukupuoli tuotti eroja lasten kohteluun. Videotallenteiden lisäksi olen tutkinut erilaisia
varhaiskasvatusta ohjaavia dokumentteja ja niiden suhdetta sukupuolten tasa-arvoon.

Tutkimuksessani totean päiväkodin arjen olevan sukupuolittunutta päinvastaisista
tavoitteista huolimatta. Kasvattajat kannustavat lapsia stereotyyppisiin
sukupuolirooleihin muun muassa tilan, leikin ohjaamisen ja roolitusten avulla.
Sukupuolten rajoja vartioidaan, eikä niiden ylityksiä sallita lapsille. Sukupuolittavia
toimintatapoja voi olla vaikea havaita omassa toiminnassa ja haasteita sille luovat myös
päiväkotien kapenevat resurssit. Sukupuolitietoisen kasvatuksen integroiminen osaksi
varhaiskasvattajien koulutusta ja päiväkotien arkea näyttäytyy kuitenkin tutkimukseni
valossa erittäin tärkeänä, sillä stereotyyppisiä sukupuolirooleja noudatteleva kasvatus
lisää sukupuolten epätasa-arvoa, kiusaamista sekä koulutus- ja työalojen segregaatiota.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4439]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste