Potilaan tiedollinen yksityisyys heräämössä
Koivula-Tynnilä, Hannele (2014-10-01)
Potilaan tiedollinen yksityisyys heräämössä
Koivula-Tynnilä, Hannele
(01.10.2014)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014100144990
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014100144990
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli kuvata potilaan kokemuksia tiedollisesta yksityisyydestään sekä tiedollista yksityisyyttä edistäviä ja estäviä tekijöitä heräämössä. Tämän tiedon pohjalta on mahdollista kehittää heräämön hoitotyötä potilaiden tiedollisen yksityisyyden osalta.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhden suomalaisen yliopistosairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien (KNK) klinikan heräämössä hoidettuja aikuispotilaita 1-2 tunnin kuluessa heräämöhoidon päättymisestä. Haastatteluaineisto koostui 17:stä päiväkirurgisen – tai vuodeosastopotilaan haastattelusta. Tallennetut haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Potilaat kuvasivat tiedollista yksityisyyttä potilaan tietojen hallintana: potilaan tietojen luottamuksellisena käsittelynä ja oikeutena omiin tietoihin. Tiedollista yksityisyyttä pidettiin tärkeänä, mutta potilaat eivät olleet erityisen huolissaan tämän toteutumisesta heräämössä. Tiedollinen yksityisyys toteutui potilaiden mielestä melko hyvin heräämössä lukuun ottamatta tilanteita, joissa henkilökunta vaihtoi suullisesti tietoja potilaasta keskenään. Suurin osa potilaista totesi KNK-vaivojen olevan niin neutraaleja, ettei niiden joutuminen ulkopuolisten tietoon ollut heistä merkityksellistä. Tieto leikkauksesta kiinnosti potilaita ja he olivat tyytyväisiä saatuaan siitä tietoa heräämössä. Tiedollisen yksityisyyden toteutumista edistivät potilaan uppoutuminen omaan maailmaansa, mahdollisuus kontrolloida ja saada tietoa asioistaan, kahdenkeskinen vuorovaikutus, tieto tiedollisesta yksityisyydestä, heräämön tilajärjestelyt ja tiedollista yksityisyyttä koskevien sääntöjen noudattaminen. Muiden potilaiden uteliaisuus, potilaan kyvyttömyys suojata omia tietojaan ja ulkopuolisuus omissa asioissaan, kahdenkeskeisen vuorovaikutuksen mahdottomuus, yksityisen tilan puute ja tiedollista yksityisyyttä koskevan sääntelyn noudattamattomuus koettiin tietojen luottamuksellisen käsittelyn esteiksi heräämössä.
Potilaiden tietojen luottamuksellista käsittelyä voitaisiin parantaa kiinnittämällä huomiota raportointimenetelmiin ja -paikkaan heräämössä. Käytettävissä olevia keinoja, kuten sermejä ja potilaiden sijoittelu heräämössä, kannattaa käyttää hyödyksi potilaan tiedollisen yksityisyyden suojaamiseksi.
Tiedollisen yksityisyyden määritelmää tulisi jatkossa täsmentää käsiteanalyysin avulla. Lisäksi tiedollista yksityisyyttä olisi hyvä tutkia hoitotyön ympäristöissä, joissa potilaiden hoitoon liittyy mahdollisesti arkaluonteisempia tietoja kuin KNK- potilailla. Patients’ informational privacy in the recovery room
The aim of the Master’s Thesis was to describe patients’ experiences of his informational privacy and the factors promoting and preventing informational privacy in the recovery room. Based on the knowledge gathered from this study the patients’ informational privacy can be developed in the recovery room.
The study design was a descriptive interview study. The research material was collected by the semi-structured interviews. The interviewed participants were day- or 23-hour surgery Ear, Nose and Throat (ENT) patients of one University Hospital in Finland. The adult participants had been operated and taken care of in the recovery room after the local or general anesthesia. Interviews took place within 1-2 hours after the recovery room period. The research material consisted of 17 interviews. The recorded interviews were transcribed verbatim and the material was analyzed with inductive content analysis.
Patients’ described informational privacy as confidentiality of information and as a right to get their own information. Informational privacy was seen as an important principle though patients’ were not very concerned of it in the recovery room. Informational privacy was realized quite well in the recovery room despite the occasions’ nurses delivered spoken patient information with each other in the recovery room. Most of the patients described ENT –problems to be so common that it did not matter if other people heard them. Knowledge how the operation succeeded interested the patients and they were satisfied if they got information about that in the recovery room. Patients’ confidence in the personnel, the personal relationship with the nurse and patients’ concentration on himself promoted informational privacy in the recovery room. Factors preventing informational privacy were lack of personal space and the oral reporting situations in the recovery room.
Patients’ informational privacy could be enhanced by paying attention to personnel reporting manners in the recovery room. The existing resources as curtains and patient positioning in the recovery room should also be used to promote informational privacy.
The concept of informational privacy should be clarified in the future by concept analysis. Furthermore patients’ informational privacy could be studied in nursing units where patients’ have maybe more private patient information than ENT- patients.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhden suomalaisen yliopistosairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien (KNK) klinikan heräämössä hoidettuja aikuispotilaita 1-2 tunnin kuluessa heräämöhoidon päättymisestä. Haastatteluaineisto koostui 17:stä päiväkirurgisen – tai vuodeosastopotilaan haastattelusta. Tallennetut haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Potilaat kuvasivat tiedollista yksityisyyttä potilaan tietojen hallintana: potilaan tietojen luottamuksellisena käsittelynä ja oikeutena omiin tietoihin. Tiedollista yksityisyyttä pidettiin tärkeänä, mutta potilaat eivät olleet erityisen huolissaan tämän toteutumisesta heräämössä. Tiedollinen yksityisyys toteutui potilaiden mielestä melko hyvin heräämössä lukuun ottamatta tilanteita, joissa henkilökunta vaihtoi suullisesti tietoja potilaasta keskenään. Suurin osa potilaista totesi KNK-vaivojen olevan niin neutraaleja, ettei niiden joutuminen ulkopuolisten tietoon ollut heistä merkityksellistä. Tieto leikkauksesta kiinnosti potilaita ja he olivat tyytyväisiä saatuaan siitä tietoa heräämössä. Tiedollisen yksityisyyden toteutumista edistivät potilaan uppoutuminen omaan maailmaansa, mahdollisuus kontrolloida ja saada tietoa asioistaan, kahdenkeskinen vuorovaikutus, tieto tiedollisesta yksityisyydestä, heräämön tilajärjestelyt ja tiedollista yksityisyyttä koskevien sääntöjen noudattaminen. Muiden potilaiden uteliaisuus, potilaan kyvyttömyys suojata omia tietojaan ja ulkopuolisuus omissa asioissaan, kahdenkeskeisen vuorovaikutuksen mahdottomuus, yksityisen tilan puute ja tiedollista yksityisyyttä koskevan sääntelyn noudattamattomuus koettiin tietojen luottamuksellisen käsittelyn esteiksi heräämössä.
Potilaiden tietojen luottamuksellista käsittelyä voitaisiin parantaa kiinnittämällä huomiota raportointimenetelmiin ja -paikkaan heräämössä. Käytettävissä olevia keinoja, kuten sermejä ja potilaiden sijoittelu heräämössä, kannattaa käyttää hyödyksi potilaan tiedollisen yksityisyyden suojaamiseksi.
Tiedollisen yksityisyyden määritelmää tulisi jatkossa täsmentää käsiteanalyysin avulla. Lisäksi tiedollista yksityisyyttä olisi hyvä tutkia hoitotyön ympäristöissä, joissa potilaiden hoitoon liittyy mahdollisesti arkaluonteisempia tietoja kuin KNK- potilailla.
The aim of the Master’s Thesis was to describe patients’ experiences of his informational privacy and the factors promoting and preventing informational privacy in the recovery room. Based on the knowledge gathered from this study the patients’ informational privacy can be developed in the recovery room.
The study design was a descriptive interview study. The research material was collected by the semi-structured interviews. The interviewed participants were day- or 23-hour surgery Ear, Nose and Throat (ENT) patients of one University Hospital in Finland. The adult participants had been operated and taken care of in the recovery room after the local or general anesthesia. Interviews took place within 1-2 hours after the recovery room period. The research material consisted of 17 interviews. The recorded interviews were transcribed verbatim and the material was analyzed with inductive content analysis.
Patients’ described informational privacy as confidentiality of information and as a right to get their own information. Informational privacy was seen as an important principle though patients’ were not very concerned of it in the recovery room. Informational privacy was realized quite well in the recovery room despite the occasions’ nurses delivered spoken patient information with each other in the recovery room. Most of the patients described ENT –problems to be so common that it did not matter if other people heard them. Knowledge how the operation succeeded interested the patients and they were satisfied if they got information about that in the recovery room. Patients’ confidence in the personnel, the personal relationship with the nurse and patients’ concentration on himself promoted informational privacy in the recovery room. Factors preventing informational privacy were lack of personal space and the oral reporting situations in the recovery room.
Patients’ informational privacy could be enhanced by paying attention to personnel reporting manners in the recovery room. The existing resources as curtains and patient positioning in the recovery room should also be used to promote informational privacy.
The concept of informational privacy should be clarified in the future by concept analysis. Furthermore patients’ informational privacy could be studied in nursing units where patients’ have maybe more private patient information than ENT- patients.