Suomen uusi yhteiskuntajärjestys eduskuntapuheenvuoroissa vuoden 1917 toisilla valtiopäivillä
avoin
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lataukset2
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
DOI
Tiivistelmä
Helmikuun vallankumous kevättalvella 1917 käynnisti prosessin joka johti loppuvuodesta Suomen itsenäisyyteen, mutta myös seuraavan vuoden sisällissotaan. Oikeistopuolueiden ja sosialidemokraattien väliset näkemyserot olivat syviä ja kärjistyivät nopeasti vuodenvaihteessa 1917–18.
Tämä tutkimus tarkastelee oikeiston ja vasemmiston välistä väittelyä ja argumentaatiota eduskuntakeskustelussa vuoden 1917 toisilla valtiopäivillä. Tutkimuskysymykset kohdistuvat kiistaan Suomen ylimmästä valtiovallasta, valtiollisen järjestysvallan muodostamisesta, sekä venäläisten sotilaiden asemasta itsenäisessä Suomessa. Aineistona on käytetty Parlamenttisampo.fi-palvelusta kerättyjä eduskuntapuheenvuoroja.
Parlamentaarinen keskustelu heijasti suomalaisen yhteiskunnan syvenevää jakautumista juuri ennen sisällissodan puhkeamista. Omaa puolta puolustettiin korostamalla sen oikeellisuutta ja laillisuutta, vastapuolta demonisoitiin väittämällä sen harjoittavan laittomuuksia ja havittelevan diktatuuria. Molemmat osapuolet kokivat puolustavansa kansaa ja demokratiaa.