Näytä suppeat kuvailutiedot

Asiakassuhteen muodostuminen tilauspohjaisessa verkkopalvelussa: tarkastelussa digitaalisten sisältöjen kategoria

Kontulainen, Tytti (2016-12-13)

dc.contributorMarkkinointi-
dc.contributor.authorKontulainen, Tytti
dc.date.accessioned2016-12-13T07:35:21Z
dc.date.available2016-12-13T07:35:21Z
dc.date.issued2016-12-13
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/129997
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten asiakassuhde muodostuu tilauspohjaisessa verkkopalvelussa. Tutkimuksessa esitetään teoreettinen tutkimuskehys, jonka avulla voidaan tarkastella ilmiötä kuluttajan lähtökohdista sekä tunnistaa asiakassuhteen muodostumiseen liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa on yhdistetty useampi asiakassuhteessa kuluttajalle tärkeäksi tunnistettu elementti. Erityisesti tässä on huomioitu koetun arvon, kriittisten tilanteiden sekä sitoutumisen rooli. Lisäksi kehyksessä on korostettu kuluttajan arvion kontekstisidonnaisuutta ja subjektiivisuutta. Tutkimusongelmaa lähestyttiin tarkastelemalla kolmea seuraavaa osaongelmaa. Ensinnäkin selvittämällä miksi kuluttaja aloittaa asiakassuhteen tilauspohjaiseen verkkopalveluun, toisekseen miksi kuluttaja jatkaa tätä, sekä kolmannekseen millainen rooli sitoutumisella on asiakassuhteessa. Rakennettua teoriakehystä hyödynnettiin tutkimuksen empiirisessä osuudessa, jossa tarkasteltiin asiakassuhteiden muodostumista digitaalisten sisältöjen kategoriassa. Ymmärtämällä asiakassuhteiden muodostumista tässä kasvavassa tuotekategoriassa, yritykset voivat rakentaa kannattavia ja menestyviä verkkopalveluja. Tutkimus toteutettiin laadullisena poikittaistutkimuksena, jota varten haastateltiin kahdeksaa kuluttajaa, jotka olivat tilanneet digitaalista sisältöä tarjoavaa verkkopalvelua vähintään kuuden kuukauden ajan. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina haastatteluina. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen teoriasidonnaisia tulkintoja, tavoitteena kuvailla onnistuneen asiakassuhteen muodostumista tilauspohjaisessa verkkopalvelussa. Ensimmäiseen osakysymykseen vastattiin käsittelemällä yrityksen antamia arvolupauksia sekä kuluttajan kokemia ydinhyötyjä ja kustannuksia. Asiakassuhteen jatkuvuuteen liittyvä osakysymys avattiin tarkastelemalla asiakassuhteen kontekstin neljää muuttuvaa osaa: kuluttajan ominaisuuksia, käyttötilanteita, yrityksen toimintaa sekä markkinatilannetta. Kolmanteen osakysymykseen vastattiin tarkastelemalla sitoutumisen luonnetta, muotoja sekä merkitystä digitaalisten sisältöjen kategoriassa. Tulokset vahvistavat asiakasarvon keskeistä roolia asiakassuhteen muodostumisessa. Muita tutkimuksen vahvuuksia ovat asiakasarvon kontekstisidonnaisuuden ja subjektiivisuuden käsittely empiirisellä tasolla. Lisäksi tutkimuksessa painotettaan sitoutumisen ja asiakasarvon välistä suhdetta. Tutkimuksessa esitetty teoriakehys tarjoaa yrityksille operationalisoitavissa olevan työkalun oman kuluttajasegmentin arviointiin. Lisäksi yritykset voivat hyödyntää tutkimuksen kuvailuja asiakassuhteen muodostumisesta digitaalisten sisältöjen kategoriassa.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu|en=University of Turku. Turku School of Economics|
dc.titleAsiakassuhteen muodostuminen tilauspohjaisessa verkkopalvelussa: tarkastelussa digitaalisten sisältöjen kategoria-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationsiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi|en=Marketing|
dc.contributor.departmentfi=Markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan laitos|en=Department of Marketing and International Business|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot