Lukemistehtävän vaikutus tekstin prosessointiin: Silmänliiketutkimus 7–9-vuotiailla
Vehkavuori, Ina-Marilla (2017-01-03)
Lukemistehtävän vaikutus tekstin prosessointiin: Silmänliiketutkimus 7–9-vuotiailla
Vehkavuori, Ina-Marilla
(03.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukemistehtävän vaikutusta tekstin prosessointiin
7–9-vuotiailla lapsilla. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten sanantunnistustaito vaikuttaa lasten kykyyn mukauttaa lukemisstrategiaa lukemistehtävän mukaisesti. Tutkimuksessa osallistujat lukivat kolmesta eri valtiosta (Jamaika, San Marino ja Gambia) kertovan tekstin, jossa oli yhteensä 30 kohdevirkettä. Puolet kohdevirkkeistä liittyivät Jamaikaan ja puolet San Marinoon. Osallistujia pyydettiin kuvittelemaan, että he matkustavat yhteen näistä valtioista (joko Jamaikalle tai San Marinoon), ja miettimään, mitä he voisivat kertoa valtiosta ystävilleen. Lukijoiden silmänliikkeet rekisteröitiin kohdevirkkeiden lukemisen aikana. Tulosten mukaan 7–9-vuotiaat lukijat eivät erottele tehtävän kannalta relevanttia ja irrelevanttia tietoa. Sanantunnistustaito ei vaikuttanut lasten kykyyn mukauttaa lukemisstrategiaa lukemistehtävän mukaisesti. Lisäksi kävi ilmi, että 30 osallistujasta 16 unohti tehtävän lukemisen aikana. Tehtävän muistaneiden ja unohtaneiden välillä ei kuitenkaan ollut eroja siinä, miten he tarkastelivat tehtävän kannalta relevanttia ja irrelevanttia tietoa tekstissä. Tulokset selittyvät mahdollisesti sillä, että tämän ikäisten lasten sanantunnistustaidot eivät ole vielä riittävät, jotta he voisivat hyödyntää luetun ymmärtämistä parantavia strategioita lukemisen aikana.
7–9-vuotiailla lapsilla. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten sanantunnistustaito vaikuttaa lasten kykyyn mukauttaa lukemisstrategiaa lukemistehtävän mukaisesti. Tutkimuksessa osallistujat lukivat kolmesta eri valtiosta (Jamaika, San Marino ja Gambia) kertovan tekstin, jossa oli yhteensä 30 kohdevirkettä. Puolet kohdevirkkeistä liittyivät Jamaikaan ja puolet San Marinoon. Osallistujia pyydettiin kuvittelemaan, että he matkustavat yhteen näistä valtioista (joko Jamaikalle tai San Marinoon), ja miettimään, mitä he voisivat kertoa valtiosta ystävilleen. Lukijoiden silmänliikkeet rekisteröitiin kohdevirkkeiden lukemisen aikana. Tulosten mukaan 7–9-vuotiaat lukijat eivät erottele tehtävän kannalta relevanttia ja irrelevanttia tietoa. Sanantunnistustaito ei vaikuttanut lasten kykyyn mukauttaa lukemisstrategiaa lukemistehtävän mukaisesti. Lisäksi kävi ilmi, että 30 osallistujasta 16 unohti tehtävän lukemisen aikana. Tehtävän muistaneiden ja unohtaneiden välillä ei kuitenkaan ollut eroja siinä, miten he tarkastelivat tehtävän kannalta relevanttia ja irrelevanttia tietoa tekstissä. Tulokset selittyvät mahdollisesti sillä, että tämän ikäisten lasten sanantunnistustaidot eivät ole vielä riittävät, jotta he voisivat hyödyntää luetun ymmärtämistä parantavia strategioita lukemisen aikana.