Näytä suppeat kuvailutiedot

Lukemistehtävän vaikutus tekstin prosessointiin: Silmänliiketutkimus 7–9-vuotiailla

Vehkavuori, Ina-Marilla (2017-01-03)

dc.contributorPsykologian ja logopedian laitos. Psykologia-
dc.contributor.authorVehkavuori, Ina-Marilla
dc.date.accessioned2017-01-03T08:29:44Z
dc.date.available2017-01-03T08:29:44Z
dc.date.issued2017-01-03
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/130495
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin lukemistehtävän vaikutusta tekstin prosessointiin 7–9-vuotiailla lapsilla. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten sanantunnistustaito vaikuttaa lasten kykyyn mukauttaa lukemisstrategiaa lukemistehtävän mukaisesti. Tutkimuksessa osallistujat lukivat kolmesta eri valtiosta (Jamaika, San Marino ja Gambia) kertovan tekstin, jossa oli yhteensä 30 kohdevirkettä. Puolet kohdevirkkeistä liittyivät Jamaikaan ja puolet San Marinoon. Osallistujia pyydettiin kuvittelemaan, että he matkustavat yhteen näistä valtioista (joko Jamaikalle tai San Marinoon), ja miettimään, mitä he voisivat kertoa valtiosta ystävilleen. Lukijoiden silmänliikkeet rekisteröitiin kohdevirkkeiden lukemisen aikana. Tulosten mukaan 7–9-vuotiaat lukijat eivät erottele tehtävän kannalta relevanttia ja irrelevanttia tietoa. Sanantunnistustaito ei vaikuttanut lasten kykyyn mukauttaa lukemisstrategiaa lukemistehtävän mukaisesti. Lisäksi kävi ilmi, että 30 osallistujasta 16 unohti tehtävän lukemisen aikana. Tehtävän muistaneiden ja unohtaneiden välillä ei kuitenkaan ollut eroja siinä, miten he tarkastelivat tehtävän kannalta relevanttia ja irrelevanttia tietoa tekstissä. Tulokset selittyvät mahdollisesti sillä, että tämän ikäisten lasten sanantunnistustaidot eivät ole vielä riittävät, jotta he voisivat hyödyntää luetun ymmärtämistä parantavia strategioita lukemisen aikana.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|
dc.titleLukemistehtävän vaikutus tekstin prosessointiin: Silmänliiketutkimus 7–9-vuotiailla-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationsiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Social Sciences|
dc.contributor.studysubjectfi=Psykologia|en=Psychology|
dc.contributor.departmentfi=Psykologian ja logopedian laitos|en=Department of Psychology and Speech-Language Pathology|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot