Näytä suppeat kuvailutiedot

Kouluviihtyvyys ja -menestys jatkokoulutusta suuntaavina tekijöinä – 9.-luokkalaisten kouluviihtyvyyden ja koulumenestyksen yhteys koulutuksellisiin tavoitteisiin

Hiltunen, Iida (2017-01-03)

dc.contributorKasvatustiede-
dc.contributor.authorHiltunen, Iida
dc.date.accessioned2017-01-03T13:10:23Z
dc.date.available2017-01-03T13:10:23Z
dc.date.issued2017-01-03
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/130518
dc.description.abstractTutkielman tarkoitus on tutkia 9.-luokkalaisten kouluviihtyvyyden, -menestyksen sekä koulutuksellisten tavoitteiden välisiä yhteyksiä, selvittää sukupuolen yhteyttä muuttujiin sekä saada tietoa tutkittavilta heidän kokemuksistaan näistä. Tapaustutkimukseen osallistui kolme 9. luokkaa varsinaissuomalaisesta koulusta. Tutkimusjoukoksi määräytyi 51 oppilasta, joista tyttöjä oli 34 ja poikia 17. Tutkimukseen osallistuttiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tietoa koottiin kouluviihtyvyydestä, -menestymisestä sekä koulutuksellisista tavoitteista monivalintakysymyksillä, ja tutkittavat toivat avoimilla vastauksilla esille kokemuksiaan. Muuttujien välisiä yhteyksiä mitattiin tilastollisin menetelmin, ja avoimille vastauksille tehtiin sisällönanalyysit. Yhteydet löydettiin koulutuksellisten tavoitteiden ja koulumenestyksen, sekä koulumenestyksen ja -viihtyvyyden välille. Koulutuksellisten tavoitteiden ja kouluviihtyvyyden välillä ei ollut yhteyttä. Sukupuolten välillä oli tilastollisesti merkittäviä eroja muuttujien keskiarvoja tutkittaessa. Tytöt menestyivät ja viihtyivät paremmin, sekä suuntautuivat korkeammin koulutuksellisissa tavoitteissaan poikiin verrattuna. Tulosten mukaan vaikuttaa siltä, että jokainen voi koulussa viihtyä koulutuksellisista tavoitteistaan huolimatta. Tutkittavien avoimista vastauksista nousi kuitenkin esille aikaisempien tutkimusten mukaisesti ongelmalliset opettaja-oppilas-suhteet sekä vähäinen oppilaiden mielipiteiden huomioiminen. Näiden nähdään vaikuttavan koettuun kouluviihtyvyyteen, joka on tutkielman tulosten mukaisesti yhteydessä koulumenestykseen. Opettajien ammattitaitoa oppilaat eivät vaikuta kyseenalaistavan, vaan ennemminkin heidän inhimillinen oppilaiden kohtaaminen koetaan ongelmalliseksi. Tämän tutkielman toivotaan herättävän pohtimaan opetusta, sen oppilaskeskeisyyttä ja kehityskohteita. Jatkotutkimuksena olisi mielekästä tutkia laajemmin opettaja-oppilas-suhteita kouluorganisaatiossa.-
dc.language.isofi-
dc.language.isofin
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleKouluviihtyvyys ja -menestys jatkokoulutusta suuntaavina tekijöinä – 9.-luokkalaisten kouluviihtyvyyden ja koulumenestyksen yhteys koulutuksellisiin tavoitteisiin-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, kasvatustieteiden laitos|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot