ENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä
Raatesalmi, Pauliina (2017-01-17)
ENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä
Raatesalmi, Pauliina
(17.01.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisen yhteistyön tavoitteet määritellään valtakunnallisissa varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Yhteistyön tekeminen ei ole aina helppoa, varsinkin jos vanhempien näkemys eroaa työntekijöiden näkemyksistä tai otetaan vanhempien kanssa puheeksi lapseen tai perheeseen liittyviä huolen aiheita. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on kehittänyt ammattilaisten tueksi dialogisia työtapoja, joilla tavoitellaan avointa ja kunnioittavaa yhteistyötä. Yhteistyöhön liittyviä ennakointitaitoja (valmistautuminen puheeksiottoon, keskusteluun) kehittämällä työntekijä saa lisää toimintavaihtoehtoja ja kutsuu vanhempia tasa- arvoiseen dialogiin. Tekemällä ennakoinnista tietoisen toimintatavan, työntekijällä on mahdollisuus löytää tapa toimia tavalla, jonka arvelee johtavan parhaaseen lopputulokseen. (Eriksson & Arnkil 2007, 27.)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden ennakoinnin käyttöä vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä, ennakointiin liittyviä kokemuksia sekä sitä, millaisia näkemyksiä työntekijöillä on ennakointitaitojen kehittämiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin kaupungissa, jossa työntekijöitä on koulutettu ennakointien tekemiseen vuodesta 2003 lähtien. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti, kyselylomakkeen ja haastattelun avulla, fenomenologista lähestymistapaa noudattaen. Analyysimenetelminä käytettiin Zefmenetelmää (kyselylomake) sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä (haastattelu).
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen työntekijät, ammattiryhmästä huolimatta, tekevät runsaasti ennakointeja. Ennakointeja tehdään sekä päivittäisissä kohtaamisissa vanhempien kanssa, että valmistauduttaessa sovittuun keskusteluun lapsen asioissa. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat ennakointien tekemisen parantavan ja helpottavan vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, lisäävän omia toimintamahdollisuuksia sekä tukevan työhyvinvointia. Kaikki ammattiryhmät olivat halukkaita kehittämään ennakointitaitojaan. Ennakoinnin kehittäminen työtapana edellyttää Varhaisen puuttumisen toimintamallin avaamista ja päivittämistä, uusien työntekijöiden perehdyttämistä ennakointiin työtapana ja varhaiskasvatuksen esimiesten alaisilleen antamaa tukea ja mallia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden ennakoinnin käyttöä vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä, ennakointiin liittyviä kokemuksia sekä sitä, millaisia näkemyksiä työntekijöillä on ennakointitaitojen kehittämiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin kaupungissa, jossa työntekijöitä on koulutettu ennakointien tekemiseen vuodesta 2003 lähtien. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti, kyselylomakkeen ja haastattelun avulla, fenomenologista lähestymistapaa noudattaen. Analyysimenetelminä käytettiin Zefmenetelmää (kyselylomake) sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä (haastattelu).
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen työntekijät, ammattiryhmästä huolimatta, tekevät runsaasti ennakointeja. Ennakointeja tehdään sekä päivittäisissä kohtaamisissa vanhempien kanssa, että valmistauduttaessa sovittuun keskusteluun lapsen asioissa. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat ennakointien tekemisen parantavan ja helpottavan vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, lisäävän omia toimintamahdollisuuksia sekä tukevan työhyvinvointia. Kaikki ammattiryhmät olivat halukkaita kehittämään ennakointitaitojaan. Ennakoinnin kehittäminen työtapana edellyttää Varhaisen puuttumisen toimintamallin avaamista ja päivittämistä, uusien työntekijöiden perehdyttämistä ennakointiin työtapana ja varhaiskasvatuksen esimiesten alaisilleen antamaa tukea ja mallia.