Näytä suppeat kuvailutiedot

ENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä

Raatesalmi, Pauliina (2017-01-17)

dc.contributorTurun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö. Kasvatustiede-
dc.contributor.authorRaatesalmi, Pauliina
dc.date.accessioned2017-01-17T10:57:13Z
dc.date.available2017-01-17T10:57:13Z
dc.date.issued2017-01-17
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/130638
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisen yhteistyön tavoitteet määritellään valtakunnallisissa varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Yhteistyön tekeminen ei ole aina helppoa, varsinkin jos vanhempien näkemys eroaa työntekijöiden näkemyksistä tai otetaan vanhempien kanssa puheeksi lapseen tai perheeseen liittyviä huolen aiheita. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on kehittänyt ammattilaisten tueksi dialogisia työtapoja, joilla tavoitellaan avointa ja kunnioittavaa yhteistyötä. Yhteistyöhön liittyviä ennakointitaitoja (valmistautuminen puheeksiottoon, keskusteluun) kehittämällä työntekijä saa lisää toimintavaihtoehtoja ja kutsuu vanhempia tasa- arvoiseen dialogiin. Tekemällä ennakoinnista tietoisen toimintatavan, työntekijällä on mahdollisuus löytää tapa toimia tavalla, jonka arvelee johtavan parhaaseen lopputulokseen. (Eriksson & Arnkil 2007, 27.) Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kartoittaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden ennakoinnin käyttöä vanhempien kanssa tehtävässä yhteistyössä, ennakointiin liittyviä kokemuksia sekä sitä, millaisia näkemyksiä työntekijöillä on ennakointitaitojen kehittämiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin kaupungissa, jossa työntekijöitä on koulutettu ennakointien tekemiseen vuodesta 2003 lähtien. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti, kyselylomakkeen ja haastattelun avulla, fenomenologista lähestymistapaa noudattaen. Analyysimenetelminä käytettiin Zefmenetelmää (kyselylomake) sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä (haastattelu). Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen työntekijät, ammattiryhmästä huolimatta, tekevät runsaasti ennakointeja. Ennakointeja tehdään sekä päivittäisissä kohtaamisissa vanhempien kanssa, että valmistauduttaessa sovittuun keskusteluun lapsen asioissa. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat ennakointien tekemisen parantavan ja helpottavan vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, lisäävän omia toimintamahdollisuuksia sekä tukevan työhyvinvointia. Kaikki ammattiryhmät olivat halukkaita kehittämään ennakointitaitojaan. Ennakoinnin kehittäminen työtapana edellyttää Varhaisen puuttumisen toimintamallin avaamista ja päivittämistä, uusien työntekijöiden perehdyttämistä ennakointiin työtapana ja varhaiskasvatuksen esimiesten alaisilleen antamaa tukea ja mallia.-
dc.language.isofi-
dc.language.isofin
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.description.notificationSiirretty Doriasta
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|
dc.format.contentabstractOnly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot