Näytä suppeat kuvailutiedot

Tulkinnallisen evaluaation perusteista ja sen sovellettavuudesta henkilöstökoulutuksen laadun arvioimiseen

Karjalainen, Eija (2017-09-12)

dc.contributor.authorKarjalainen, Eija
dc.date.accessioned2017-09-12T12:37:18Z
dc.date.available2017-09-12T12:37:18Z
dc.date.issued2017-09-12
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/143756
dc.description.abstractHenkilöstökoulutuksen tulee olla monipuolista ja laadukasta pysyäkseen mukana työelämän nopeassa kehityksessä ja kilpailussa. Tämä vaatii yrityksiltä toimenpiteitä, jotka tukevat olemassa olevan henkilöstön osaamisen kehittämistä työyhteisön sen hetkisiä tarpeita vastaaviksi. Henkilöstökoulutuksen laadun arviointi on yksi koulutusta järjestävän organisaation tärkeimmistä seurannan kohteista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan tulkinnallisen evaluaation sovelletuksien käyttöä henkilöstökoulutuksen sisällöllisen laadun ja kohdentavuuden parantamiseen ja kehittämiseen. Tutkimuskohteena oli systemaattiseen henkilöstökoulutukseen osallistuneita taloudenhoidon tarkastajia vuonna 1984. Tutkimuksessa haastateltiin teemahaastattelumetodilla kokonaisuudessaan 20 henkilöä: kymmenen taloudenhoidon tarkastajaa ja heidän esimiehiään. Vanhan empiirisen aineistoni pohjalta olen arvioinnut tulkinnallisten menetelmien, ja lähinnä mielekkyysanalyysien ja -kartoittamisen mallien välityksellä henkilöstökoulutuksen laadun kehittämiskelpoisuutta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja fenomenologisen tutkimussuuntauksen piirteitä mukailevana. Analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Tuloksia on edelleen analysoitu sisällönerittelyä käyttäen. Analyysien tendenssinä on ollut tuottaa kuvaus tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimuksen tuloksien merkittävyyttä on pohdittu nykypäivän näkökulmasta. Tutkimuksessa ilmenee, että soveltamalla merkitys- ja mielekkyysmalleja voidaan paremmin turvata henkilöstökoulutuksen opetussuunnitelman relevanssi eli merkityksellisyys koulutetuille. Kartoittamisen pohjalta löydettiin tekijöitä, jotka muun muassa olisivat mahdollistaneet kohdennetun koulutuksen lisäämisen ja koulutuksessa omaksutun tiedon siirtämisen työhön. Lisäksi ilmeni, että koulutusta olisi myös ajallisesti voinut huomattavasti lyhentää. Kartoittaminen olisi siis säästänyt organisaatioiden kustannuksia sekä ajallisesti että taloudellisesti.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleTulkinnallisen evaluaation perusteista ja sen sovellettavuudesta henkilöstökoulutuksen laadun arvioimiseen-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|-
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|-
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, kasvatustieteiden laitos|en=Educational Sciences|-
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|-
dc.format.contentabstractOnly-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot