Hammashoidon kustannusarvion toteutumisen vaikutus potilastyytyväisyyteen opetushammashoitolassa
Helminen, Lauri; Parkkinen, Jussi (2017-11-06)
Hammashoidon kustannusarvion toteutumisen vaikutus potilastyytyväisyyteen opetushammashoitolassa
Helminen, Lauri
Parkkinen, Jussi
(06.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Lain mukaan tulee kiireettömässä hammashoidossa hoitosuunnitelmaan kirjata kustannusarvio. Lisäksi potilaita tulee informoida kustannusarviosta ja sen mahdollisista muutoksista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kustannusarvioiden toteutumista sekä sen yhteyttä potilaiden tyytyväisyyteen.
Turun opetushammashoitolan 96 potilaalle lähetettiin postitse kysely ja kustannusarviotiedot kerättiin heidän potilasasiakirjoistaan. Kysely koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka käsittelivät yleistä tyytyväisyyttä hoitoon, tyytyväisyyttä hoidon kustannuksiin sekä kustannusarvioon. Tyytyväisyyttä mitattiin Visual Analogue Scale -asteikolla. Kyselylomakkeen palautti 64 potilasta. Tilastolliseen analysointiin käytettiin Kruskal-Wallisin testiä.
Alhaisin tyytyväisyys havaittiin niillä henkilöillä, joiden kustannusarvio oli ylittynyt yli 100 %. Tätä pienemmillä ylityksillä, kustannusarvion alittumisella tai kustannusarvion puuttumisella ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tyytyväisyyteen. Kustannusarvion merkittävä ylittyminen näyttää liittyvän alhaisempaan potilastyytyväisyyteen.
Turun opetushammashoitolan 96 potilaalle lähetettiin postitse kysely ja kustannusarviotiedot kerättiin heidän potilasasiakirjoistaan. Kysely koostui yhdeksästä kysymyksestä, jotka käsittelivät yleistä tyytyväisyyttä hoitoon, tyytyväisyyttä hoidon kustannuksiin sekä kustannusarvioon. Tyytyväisyyttä mitattiin Visual Analogue Scale -asteikolla. Kyselylomakkeen palautti 64 potilasta. Tilastolliseen analysointiin käytettiin Kruskal-Wallisin testiä.
Alhaisin tyytyväisyys havaittiin niillä henkilöillä, joiden kustannusarvio oli ylittynyt yli 100 %. Tätä pienemmillä ylityksillä, kustannusarvion alittumisella tai kustannusarvion puuttumisella ei havaittu tilastollisesti merkitsevää yhteyttä tyytyväisyyteen. Kustannusarvion merkittävä ylittyminen näyttää liittyvän alhaisempaan potilastyytyväisyyteen.