Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Urheilijasponsorointi yrityksen arvonlisäyksen välineenä

Vanhatalo, Sarianna (2017-12-11)

Urheilijasponsorointi yrityksen arvonlisäyksen välineenä

Vanhatalo, Sarianna
(11.12.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Sponsorointi on suosittu ja kasvava kansainvälinen ilmiö, johon käytetään vuosittain suuria määriä yritysten varoja. Sponsorointi markkinointitoimintona pitää sisällään paljon potentiaalia esimerkiksi brändin kehittämiseen, joista osa on luonteenomaisia vain sponsorointitoiminnoille. Sponsorointia onkin tutkittu melko paljon, mutta suurin osa sponsorointitutkimuksesta keskittyy tapahtumasponsorointiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa yksittäiseen urheilijaan kohdistuvan sponsorointisuhteen tuomaa lisäarvoa yritykselle. Päätutkimuskysymys on: ”millaista arvonlisäystä urheilijasponsorointi tuo yritykselle?”

Tämä tutkimus on luoteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus on kuvantaa todellisuutta ja kuvailla tutkittavaa kohdetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkielman teoria perustuu kansainvälisiin tieteellisiin artikkeleihin sekä kirjoihin. Empiria toteutettiin monitapaustutkimuksena, käyttäen metodina puolistrukturoituja teemahaastatteluja.

Tapausyrityksiksi valikoitui kuusi Suomessa toimivaa merkittävää yritystä, jotka harjoittavat urheilijasponsorointia osana markkinointiaan.

Tutkimus osoittaa, että Suomessa urheilijasponsorointi koetaan hyvänä ja kustannustehokkaana tapana saada toivottua näkyvyyttä, kehittää brändi-imagoa ja luoda haluttuja brändiassosiaatioita. Lisäksi urheilijasponsorointi nähdään luontevana keinona olla mukana yhteiskunnassa ja osoittaa vastuullisuutta. Tutkimus osoittaa myös, että sponsorointi on muuttumassa Suomessa paremmin organisoiduksi, mitattavaksi markkinointikeinoksi, jolta odotetaan myös näkyvää tulosta.

Haastatelluissa yrityksissä urheilijasponsoroinnin koetaan tuovan yritykselle lisäarvoa esimerkiksi arvojen ja assosiaatioiden kautta. Keskeisiä lisäarvoa tuovia tekijöitä ovat tutkimuksen mukaan vahvojen tunteiden synnyttäminen, kokemuksien tarjoaminen, sitouttaminen ja näkyvyys.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste