Due diligencen merkitys yritysostossa : Case-tutkimus pienyrityksestä
Nurminen, Anniina (2018-03-12)
Due diligencen merkitys yritysostossa : Case-tutkimus pienyrityksestä
Nurminen, Anniina
(12.03.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Yrityskauppojen määrä on kasvanut vuosien aikana tasaisesti, mutta siitä huolimatta niiden epäonnistumisprosentti on hyvin korkea. Suurin osa epäonnistumisista johtuu yritysten yhdistämisen eli integraation vajaasta suorittamisesta. Yksi parhaista keinoista valmistautua epäonnistumisen riskiin on kattavan ennakkotarkistuksen eli due diligencen suorittaminen ostettavasta yrityksestä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on laajentaa ymmärrystä yrityskauppatilanteessa tapahtuvasta due diligencesta sekä tutkia due diligencen vaikutusta yritysoston sisältöön ja integraatioon case esimerkin kohdalla. Lisäksi tutkimuksessa tutkitaan case yrityksen syitä suorittaa due diligence.
Tutkimuksen teoria pohjautuu yritysostoprosessia, due diligencea, integraatiota ja yritysoston haasteita käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin sekä kirjoihin. Empiirisessä osuudessa kuvataan teoriaan peilaten case yrityksen due diligence prosessia sekä due diligencen tuottaman informaation vaikutusta kaupan lopputulokseen sekä integraation sisältöön. Tutkimus toteutetaan toiminta-analyyttisena case-tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla case yrityksen toimitusjohtajaa sekä hankintapäällikköä. Lisäksi käytössä ovat olleet case yrityksestä saadut kirjalliset materiaalit, koskien yrityksen strategiaa sekä organisaatiorakennetta.
Case yrityksen yritysostoprosessi piti sisällään valmisteluvaiheen, toteuttamisvaiheen sekä viimeistelyn ja jälkihoidon. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että due diligencen tuottamalla informaatiolla oli vaikutusta kaupan lopputulokseen niin hinnan, kuin kaupan sisällön osalta. Merkittävimpiä vaikutuksia kaupan sisällön kannalta tuottivat tieto kilpailunrajoituksista, markkina- ja riskianalyysien tekeminen sekä työntekijöiden haastattelut. Alkuperäinen ostosuunnitelma muuttui hinnan, henkilöstön määrän ja ostettavien kokonaisuuksien osalta. Due diligence vaikutti integraatioon merkittävästi erityisesti henkilökunnan osalta. Due diligence suoritettiin, koska haluttiin varmistua ostettavan kohteen kannattavuudesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että due diligencen suorittamisella on merkittävää vaikutusta case yrityksen yritysoston sisältöön ja integraatioon.
Tutkimuksen teoria pohjautuu yritysostoprosessia, due diligencea, integraatiota ja yritysoston haasteita käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin sekä kirjoihin. Empiirisessä osuudessa kuvataan teoriaan peilaten case yrityksen due diligence prosessia sekä due diligencen tuottaman informaation vaikutusta kaupan lopputulokseen sekä integraation sisältöön. Tutkimus toteutetaan toiminta-analyyttisena case-tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla case yrityksen toimitusjohtajaa sekä hankintapäällikköä. Lisäksi käytössä ovat olleet case yrityksestä saadut kirjalliset materiaalit, koskien yrityksen strategiaa sekä organisaatiorakennetta.
Case yrityksen yritysostoprosessi piti sisällään valmisteluvaiheen, toteuttamisvaiheen sekä viimeistelyn ja jälkihoidon. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että due diligencen tuottamalla informaatiolla oli vaikutusta kaupan lopputulokseen niin hinnan, kuin kaupan sisällön osalta. Merkittävimpiä vaikutuksia kaupan sisällön kannalta tuottivat tieto kilpailunrajoituksista, markkina- ja riskianalyysien tekeminen sekä työntekijöiden haastattelut. Alkuperäinen ostosuunnitelma muuttui hinnan, henkilöstön määrän ja ostettavien kokonaisuuksien osalta. Due diligence vaikutti integraatioon merkittävästi erityisesti henkilökunnan osalta. Due diligence suoritettiin, koska haluttiin varmistua ostettavan kohteen kannattavuudesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että due diligencen suorittamisella on merkittävää vaikutusta case yrityksen yritysoston sisältöön ja integraatioon.