Näytä suppeat kuvailutiedot

Due diligencen merkitys yritysostossa : Case-tutkimus pienyrityksestä

Nurminen, Anniina (2018-03-12)

dc.contributor.authorNurminen, Anniina
dc.date.accessioned2018-03-12T08:40:06Z
dc.date.available2018-03-12T08:40:06Z
dc.date.issued2018-03-12
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/144663
dc.description.abstractYrityskauppojen määrä on kasvanut vuosien aikana tasaisesti, mutta siitä huolimatta niiden epäonnistumisprosentti on hyvin korkea. Suurin osa epäonnistumisista johtuu yritysten yhdistämisen eli integraation vajaasta suorittamisesta. Yksi parhaista keinoista valmistautua epäonnistumisen riskiin on kattavan ennakkotarkistuksen eli due diligencen suorittaminen ostettavasta yrityksestä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on laajentaa ymmärrystä yrityskauppatilanteessa tapahtuvasta due diligencesta sekä tutkia due diligencen vaikutusta yritysoston sisältöön ja integraatioon case esimerkin kohdalla. Lisäksi tutkimuksessa tutkitaan case yrityksen syitä suorittaa due diligence. Tutkimuksen teoria pohjautuu yritysostoprosessia, due diligencea, integraatiota ja yritysoston haasteita käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin sekä kirjoihin. Empiirisessä osuudessa kuvataan teoriaan peilaten case yrityksen due diligence prosessia sekä due diligencen tuottaman informaation vaikutusta kaupan lopputulokseen sekä integraation sisältöön. Tutkimus toteutetaan toiminta-analyyttisena case-tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastattelemalla case yrityksen toimitusjohtajaa sekä hankintapäällikköä. Lisäksi käytössä ovat olleet case yrityksestä saadut kirjalliset materiaalit, koskien yrityksen strategiaa sekä organisaatiorakennetta. Case yrityksen yritysostoprosessi piti sisällään valmisteluvaiheen, toteuttamisvaiheen sekä viimeistelyn ja jälkihoidon. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että due diligencen tuottamalla informaatiolla oli vaikutusta kaupan lopputulokseen niin hinnan, kuin kaupan sisällön osalta. Merkittävimpiä vaikutuksia kaupan sisällön kannalta tuottivat tieto kilpailunrajoituksista, markkina- ja riskianalyysien tekeminen sekä työntekijöiden haastattelut. Alkuperäinen ostosuunnitelma muuttui hinnan, henkilöstön määrän ja ostettavien kokonaisuuksien osalta. Due diligence vaikutti integraatioon merkittävästi erityisesti henkilökunnan osalta. Due diligence suoritettiin, koska haluttiin varmistua ostettavan kohteen kannattavuudesta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että due diligencen suorittamisella on merkittävää vaikutusta case yrityksen yritysoston sisältöön ja integraatioon.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleDue diligencen merkitys yritysostossa : Case-tutkimus pienyrityksestä-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|-
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|-
dc.contributor.studysubjectfi=Laskentatoimi ja rahoitus, Pori|en=Accounting and Finance, Pori|-
dc.contributor.departmentfi=Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö|en=Turku School of Economics, Pori|-
dc.format.contentabstractOnly-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot