Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuluttajien internet-taidot ja verkkokaupan käyttömotiivit

Prusila, Eero (2018-07-04)

Kuluttajien internet-taidot ja verkkokaupan käyttömotiivit

Prusila, Eero
(04.07.2018)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Verkkokaupassa asioimista ja niihin liittyvien taitojen välistä yhteyttä on tutkittu vähän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli täyttää tämä tutkimusaukko ja tutkia sitä, voidaanko internet-taidoilla selittää kuluttajien verkkokaupan käyttöä. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan kysymyksiin: Mitä ovat internet- taidot ja Miten kuluttajien internet-taidot vaikuttavat kuluttajien verkkokaupan käyttöön?

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu lukutaidon tutkimukseen ja verkkokaupan tarkasteluun käyttösyynäkökulman (Uses and gratifications –approach) kautta. Internet-taidot jaetaan mediaan liittyviksi taidoiksi, joihin luetaan operatiiviset ja muodolliset taidot sekä sisältöön liittyviksi taidoiksi, joihin luetaan informaatiotaidot, viestintätaidot, sisällöntuottamistaidot ja strategiset taidot. Verkkokaupan käyttösyihin luetaan käytännöllisyys, verkkohuutokauppoihin osallistuminen, hinta- ja tuoteinformaation etsiminen, edelläkävijyys, yhteisöllisyys, inspiroituminen sekä räätälöidyt palvelut. Tutkimuksen kohdejoukko oli korkeakouluopiskelijat ja empiirinen aineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoiden keskuudesta hyödyntämällä ISS-mittaristoa (Internet Skills Scale) ja verkkokaupan käyttösyitä. Saatua aineistoa analysoitiin faktori- ja regressioanalyysimenetelmillä.

Tutkielman osoittaa, että internet-taidot ovat internetin käytäntöjen muovaama joukko taitoja, joista todella on syytä puhua monikossa. Tutkielman avulla ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä internet-taitojen ja kuluttajien internetin kulutusympäristön käytön välille. Yhtenä mahdollisena syynä tähän nähtiin internet-taidoiltaan kovin yhtenäinen tutkimusjoukko, korkeakouluopiskelijat. Heterogeenisempi tutkimusjoukko olisi tässä tapauksessa voinut antaa toisenlaisia tuloksia, mitä ehdotetaankin yhdeksi jatkotutkimusaiheeksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste