TURUN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOIDEN INNOVAATIOKOMPETENSSIT
Oksanen, Annika (2018-11-14)
TURUN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOIDEN INNOVAATIOKOMPETENSSIT
Oksanen, Annika
(14.11.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121851224
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121851224
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden innovaatiokompetensseja, jotka nähdään geneeristen taitojen lähikäsitteenä. Innovaatiokompetenssit määritellään koostuvan FINCODA-projektissa erotellusta viidestä dimensiosta: luovuus, kriittinen ajattelu, aloitteellisuus, ryhmätyö ja verkostoituminen. Tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät selittävät ammattikorkeakouluopiskelijoiden arvioimaa innovaatiokompetenssien osaamista, millaisia ominaisuuksia ja taitoja opiskelijat pitävät tärkeänä työelämän kannalta sekä miten hyödyllisenä he pitävät innovaatiokompetensseja. Aineisto (n=236) kerättiin keväällä 2017 sähköisenä kyselynä, joka kohdistettiin Turun ammattikorkeakoulun loppuvaiheen opiskelijoille. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin avointen vastausten teemoittelua, jakaumien ja tunnuslukujen tarkastelua sekä lineaarista regressioanalyysia.
Tutkimuksen keskeisimpien tulosten mukaan opiskelijat pitävät monenlaisia geneerisia ja toisaalta myös spesifimpiä tieteenalakohtaisia taitoja tärkeänä työelämässä. Opiskelijat pitävät myös innovaatiokompetensseja hyödyllisenä työelämän kannalta. Innovaatiokompetenssien arvioitua osaamista näyttää selittävän ennen kaikkea motivaatio ja kiinnostus innovaatiokompetensseja kohtaan, mikä tulee ilmi innovaatiokompetenssien hyödyllisenä pitämisen ja toisaalta yrittäjämyönteisyyden kautta. Lisäksi työkokemuksen määrä kasvattaa innovaatiokompetenssien arvioitua osaamista. Äidin koulutus selittää myös osittain kompetenssien osaamista siten, että korkeakoulutettujen äitien lapset arvioivat osan kompetensseistaan korkeammaksi kuin vertaisensa. Lisäksi sukupuolen osalta miehet näyttävät arvioivan kompetensseista luovuuden korkeammaksi kuin naiset.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että innovaatiokompetensseja on mahdollista harjoitella ja oppia esimerkiksi työpaikoilla tai opintojaksoilla. Motivaatio ja kiinnostus voivat myötävaikuttaa kompetenssien osaamiseen. Kuitenkaan opiskelijan taustan merkitystä ei voida sivuuttaa, ja lisätutkimusta tarvittaisiin esimerkiksi vanhempien koulutuksen ja opiskelijan sukupuolen yhteydestä innovaatiokompetenssien osaamiseen. Opiskelijoille on tärkeää tarjota opintojaksoja, joilla he taustastaan riippumatta pääsevät harjoittelemaan kompetensseja monipuolisilla oppimismenetelmillä, ja toisaalta saavat perusteltua tietoa näiden kompetenssien merkityksestä tulevaisuutensa kannalta.
Tutkimuksen keskeisimpien tulosten mukaan opiskelijat pitävät monenlaisia geneerisia ja toisaalta myös spesifimpiä tieteenalakohtaisia taitoja tärkeänä työelämässä. Opiskelijat pitävät myös innovaatiokompetensseja hyödyllisenä työelämän kannalta. Innovaatiokompetenssien arvioitua osaamista näyttää selittävän ennen kaikkea motivaatio ja kiinnostus innovaatiokompetensseja kohtaan, mikä tulee ilmi innovaatiokompetenssien hyödyllisenä pitämisen ja toisaalta yrittäjämyönteisyyden kautta. Lisäksi työkokemuksen määrä kasvattaa innovaatiokompetenssien arvioitua osaamista. Äidin koulutus selittää myös osittain kompetenssien osaamista siten, että korkeakoulutettujen äitien lapset arvioivat osan kompetensseistaan korkeammaksi kuin vertaisensa. Lisäksi sukupuolen osalta miehet näyttävät arvioivan kompetensseista luovuuden korkeammaksi kuin naiset.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että innovaatiokompetensseja on mahdollista harjoitella ja oppia esimerkiksi työpaikoilla tai opintojaksoilla. Motivaatio ja kiinnostus voivat myötävaikuttaa kompetenssien osaamiseen. Kuitenkaan opiskelijan taustan merkitystä ei voida sivuuttaa, ja lisätutkimusta tarvittaisiin esimerkiksi vanhempien koulutuksen ja opiskelijan sukupuolen yhteydestä innovaatiokompetenssien osaamiseen. Opiskelijoille on tärkeää tarjota opintojaksoja, joilla he taustastaan riippumatta pääsevät harjoittelemaan kompetensseja monipuolisilla oppimismenetelmillä, ja toisaalta saavat perusteltua tietoa näiden kompetenssien merkityksestä tulevaisuutensa kannalta.