Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palvelukeskusinvestoinnin vaikutuksien arviointi: hyödyt ja haitat : Case Hartela

Kalske, Henrik (2019-03-25)

Palvelukeskusinvestoinnin vaikutuksien arviointi: hyödyt ja haitat : Case Hartela

Kalske, Henrik
(25.03.2019)
Katso/Avaa
Henrik_Kalske_501922.pdf (1.668Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041812840
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten kustannus-hyötyanalyysin avulla voidaan analysoida palvelukeskusmalliin siirtymisen perusteltavuutta. Tutkimuksen kohteena on case-yrityksen organisaatiomuutoksen yhteydessä perustettu taloushallinnon palvelukeskus. Tutkimuksessa palvelukeskusta tarkastellaan kustannus-hyötyanalyysin kautta, jossa investointiin jo sitoutuneet kustannukset ja hyödyt selvitetään perusteellisesti, sekä arvioidaan tulevaisuuden kustannuksia ja hyötyjä.

Kyseessä on kvalitatiivinen case-tutkimus. Tutkimusote on toiminta-analyyttinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin case-yrityksen kirjanpidosta, jonka lisäksi aineistoa kerättiin teemahaastatteluilla, sekä suoritettiin aktiivisesti osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen case-yritys on Hartela Yhtiöt Oy.

Tarkasteltaessa tutkimuksessa suoritettua rahamääräistä laskelmaa on palvelukeskusinvestointi korkokannasta riippuen 6-8 vuoden jälkeen kannattava. Kustannus-hyötyanalyysia suoritettaessa suurimmat ongelmat liittyivät ei-rahamääräisten kustannusten ja hyötyjen arvioimiseen. Tästä syystä subjektiivisiin arvioihin perustuvat laadulliset kustannukset ja hyödyt päätettiin jättää osin kvantitatiivisen analyysin ulkopuolelle. Laadullisten tekijöiden toteutumista pohdittiin erikseen kustannus-hyötyanalyysin suorittamisen jälkeen.

Tutkimus tukee kirjallisuutta siinä, että kustannus-hyötyanalyysi on hyvä, joskaan ei täydellinen työkalu palvelukeskusmalliin siirtymisen perustelussa. Jatkotutkimuksen tulisikin keskittyä tarkemmin siihen, kuinka laadullisia kustannuksia ja hyötyjä voitaisiin yksinkertaisia malleja käyttäen muuttaa paremmin kvantitatiiviseen analyysiin sopiviksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4864]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste