Tulevaisuus paketissa
Ahvenainen, Marko; Hietanen, Olli; Huhtanen, Heikki (2019-05-10)
Tulevaisuus paketissa
Ahvenainen, Marko
Hietanen, Olli
Huhtanen, Heikki
(10.05.2019)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051015056
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051015056
Tiivistelmä
Tulevaisuus paketissa -hankkeen (2008–2009) tavoitteena oli muodostaa metsäklusterin ja varsinkin pakkaustoimialan tulevaisuuskuvia uusilla sovellutusalueilla, kuten esimerkiksi media- ja hyvinvointiklustereissa.
Selvityksen mukaan Suomessa ei ole itsenäisesti toimivaa pakkaustoimialaa. Valmistava teollisuus ja etenkin kauppa kilpailuttavat pakkausalan toimijoita, jotka ovat reaktiivisia ja kilpailevat lähinnä tuottavuudella ja tehokkuudella (hinnalla). Tämän seurauksena pakkausalan toimijat ajautuvat kustannuskriisiin aina toimintaympäristön muuttuessa. Myös pakkausten nykyinen imago on huono. Ne hoitavat perinteisen suojaamistehtävänsä korkeintaan tyydyttävästi, ovat vaikeita avata ja ovat täynnä lakisääteistä, vaikeatajuista informaatiota. Ja vaikka kierrätys on pääsääntöisesti organisoitu, niin se koetaan hankalaksi. Nykyisiä pakkauksia ei ole suunniteltu loppukäyttäjän ehdoilla vaan kaupan logistiikan tarpeista lähtien. Tulevaisuuden pakkauksilla on enemmän itse pakkaukseen liittyvää sisältöä. Tulevaisuuden pakkaus on palvelukonsepti, johon on kiinnitetty ohjaus- ja hallintajärjestelmiä, ohjelmistoja ja päivityksiä. Ne toimivat verkkokaupassa ja sisältävät viimeisten trendien mukaan asiakkaalle henkilökohtaisesti räätälöityjä ominaisuuksia. Raaka-aineiden, energian ja ruoan niukentuminen sekä myös ikääntymisestä ja vaurastumisesta johtuva hyvinvointipalveluiden ja terveystuotteiden kysynnän kasvu luovat historiallisen mahdollisuuden globaalin bioraaka-aineklusterin kehittämiselle. Tämän klusterin määritteleminen, kehittäminen ja johtaminen on merkittävä mahdollisuus suomalaiselle metsäteollisuudelle.
Selvityksen mukaan Suomessa ei ole itsenäisesti toimivaa pakkaustoimialaa. Valmistava teollisuus ja etenkin kauppa kilpailuttavat pakkausalan toimijoita, jotka ovat reaktiivisia ja kilpailevat lähinnä tuottavuudella ja tehokkuudella (hinnalla). Tämän seurauksena pakkausalan toimijat ajautuvat kustannuskriisiin aina toimintaympäristön muuttuessa. Myös pakkausten nykyinen imago on huono. Ne hoitavat perinteisen suojaamistehtävänsä korkeintaan tyydyttävästi, ovat vaikeita avata ja ovat täynnä lakisääteistä, vaikeatajuista informaatiota. Ja vaikka kierrätys on pääsääntöisesti organisoitu, niin se koetaan hankalaksi. Nykyisiä pakkauksia ei ole suunniteltu loppukäyttäjän ehdoilla vaan kaupan logistiikan tarpeista lähtien. Tulevaisuuden pakkauksilla on enemmän itse pakkaukseen liittyvää sisältöä. Tulevaisuuden pakkaus on palvelukonsepti, johon on kiinnitetty ohjaus- ja hallintajärjestelmiä, ohjelmistoja ja päivityksiä. Ne toimivat verkkokaupassa ja sisältävät viimeisten trendien mukaan asiakkaalle henkilökohtaisesti räätälöityjä ominaisuuksia. Raaka-aineiden, energian ja ruoan niukentuminen sekä myös ikääntymisestä ja vaurastumisesta johtuva hyvinvointipalveluiden ja terveystuotteiden kysynnän kasvu luovat historiallisen mahdollisuuden globaalin bioraaka-aineklusterin kehittämiselle. Tämän klusterin määritteleminen, kehittäminen ja johtaminen on merkittävä mahdollisuus suomalaiselle metsäteollisuudelle.
Kokoelmat
- Erillisteokset ja sarjat [756]