Matematiikan suullinen ja kirjallinen kielentäminen opetuksen tukena
Mäkelä, Emma (2019-05-10)
Matematiikan suullinen ja kirjallinen kielentäminen opetuksen tukena
Mäkelä, Emma
(10.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315420
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315420
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ja esitellä sekä suullista että kirjallista kielentämistä opetuksen apuvälineenä niin peruskoulussa kuin lukiossakin. Tutkielman pääpointtina on myös tarkastella matemaattisen ajattelun ilmaisemista kielentämisen avulla. Tutkielmassa on myös vertailtu kielentämisen hyötyjen matemaattisen ajattelun eri osa-alueiden kehittymisen perusteella.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa lähteinä on kaikki löydettävissä ja saatavilla olevat aiheeseen liittyvät tutkimukset.
Suurimmaksi hyödyksi matematiikan kielentämisessä nousee ajattelun jäsentäminen ja matemaattisen ymmärryksen syventäminen. Oppilaille on hyödyllistä jäsennellä ajatteluaan ja reflektoida oppimaansa, jolloin esimerkiksi monimutkaisten ja vaikeiden asoiden oppiminen helpottuu. Luokkahuoneissa tapahtuvan keskustelun seurauksena oppilaat saavat tukea ja ideoita toisiltaan jakaessaan omia ajatuksiaan suullisesti. Vertaisryhmä saa myös uuden mahdollisuuden sisäistää opetettavan asian, kun sitä käsitellään keskustellen opettajajohtoisen opetuksen jälkeen. Kuitenkaan proseduraalisen ja konseptuaalisen tiedon näkökulmasta kielentäminen ei vastaa täysin tyydyttävästi kaikkien hyötyjensä puolesta.
Opettajan näkökulmasta kielentäminen saattaa mahdollistaa pääsyn oppilaiden ymmärryksen syvyyteen ja näin ollen heidän oppimisensa arviointi tehostuu. Arvioinnin lisäksi opettaja saa arvokasta tietoa siitä, miten tiettyjä asioita kannattaa opettaa ja ylipäänsä, mitä asioita oppilaat kokevat vaikeiksi.
Tutkielman perusteella matematiikan kielentäminen voisi olla toimiva työtapa matematiikan tunneilla. Kielentämisen käyttökelpoisuutta opettajan kannattaisi kokeilla omassa luokassaan, sillä siitä voisi saada hyötyä sekä oppilaiden oppimiseen että opettajalle arviointimenetelmäksi ja opetuksen suunnittelun avuksi. Kielentämisen käyttäminen on kuitenkin tilannekohtaista ja sen käyttöä pitää muokata kontekstiin sopivaksi.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa lähteinä on kaikki löydettävissä ja saatavilla olevat aiheeseen liittyvät tutkimukset.
Suurimmaksi hyödyksi matematiikan kielentämisessä nousee ajattelun jäsentäminen ja matemaattisen ymmärryksen syventäminen. Oppilaille on hyödyllistä jäsennellä ajatteluaan ja reflektoida oppimaansa, jolloin esimerkiksi monimutkaisten ja vaikeiden asoiden oppiminen helpottuu. Luokkahuoneissa tapahtuvan keskustelun seurauksena oppilaat saavat tukea ja ideoita toisiltaan jakaessaan omia ajatuksiaan suullisesti. Vertaisryhmä saa myös uuden mahdollisuuden sisäistää opetettavan asian, kun sitä käsitellään keskustellen opettajajohtoisen opetuksen jälkeen. Kuitenkaan proseduraalisen ja konseptuaalisen tiedon näkökulmasta kielentäminen ei vastaa täysin tyydyttävästi kaikkien hyötyjensä puolesta.
Opettajan näkökulmasta kielentäminen saattaa mahdollistaa pääsyn oppilaiden ymmärryksen syvyyteen ja näin ollen heidän oppimisensa arviointi tehostuu. Arvioinnin lisäksi opettaja saa arvokasta tietoa siitä, miten tiettyjä asioita kannattaa opettaa ja ylipäänsä, mitä asioita oppilaat kokevat vaikeiksi.
Tutkielman perusteella matematiikan kielentäminen voisi olla toimiva työtapa matematiikan tunneilla. Kielentämisen käyttökelpoisuutta opettajan kannattaisi kokeilla omassa luokassaan, sillä siitä voisi saada hyötyä sekä oppilaiden oppimiseen että opettajalle arviointimenetelmäksi ja opetuksen suunnittelun avuksi. Kielentämisen käyttäminen on kuitenkin tilannekohtaista ja sen käyttöä pitää muokata kontekstiin sopivaksi.