Näytä suppeat kuvailutiedot

Matematiikan suullinen ja kirjallinen kielentäminen opetuksen tukena

Mäkelä, Emma (2019-05-10)

dc.contributor.authorMäkelä, Emma
dc.date.accessioned2019-05-13T21:02:26Z
dc.date.available2019-05-13T21:02:26Z
dc.date.issued2019-05-10
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/147324
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ja esitellä sekä suullista että kirjallista kielentämistä opetuksen apuvälineenä niin peruskoulussa kuin lukiossakin. Tutkielman pääpointtina on myös tarkastella matemaattisen ajattelun ilmaisemista kielentämisen avulla. Tutkielmassa on myös vertailtu kielentämisen hyötyjen matemaattisen ajattelun eri osa-alueiden kehittymisen perusteella. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa lähteinä on kaikki löydettävissä ja saatavilla olevat aiheeseen liittyvät tutkimukset. Suurimmaksi hyödyksi matematiikan kielentämisessä nousee ajattelun jäsentäminen ja matemaattisen ymmärryksen syventäminen. Oppilaille on hyödyllistä jäsennellä ajatteluaan ja reflektoida oppimaansa, jolloin esimerkiksi monimutkaisten ja vaikeiden asoiden oppiminen helpottuu. Luokkahuoneissa tapahtuvan keskustelun seurauksena oppilaat saavat tukea ja ideoita toisiltaan jakaessaan omia ajatuksiaan suullisesti. Vertaisryhmä saa myös uuden mahdollisuuden sisäistää opetettavan asian, kun sitä käsitellään keskustellen opettajajohtoisen opetuksen jälkeen. Kuitenkaan proseduraalisen ja konseptuaalisen tiedon näkökulmasta kielentäminen ei vastaa täysin tyydyttävästi kaikkien hyötyjensä puolesta. Opettajan näkökulmasta kielentäminen saattaa mahdollistaa pääsyn oppilaiden ymmärryksen syvyyteen ja näin ollen heidän oppimisensa arviointi tehostuu. Arvioinnin lisäksi opettaja saa arvokasta tietoa siitä, miten tiettyjä asioita kannattaa opettaa ja ylipäänsä, mitä asioita oppilaat kokevat vaikeiksi. Tutkielman perusteella matematiikan kielentäminen voisi olla toimiva työtapa matematiikan tunneilla. Kielentämisen käyttökelpoisuutta opettajan kannattaisi kokeilla omassa luokassaan, sillä siitä voisi saada hyötyä sekä oppilaiden oppimiseen että opettajalle arviointimenetelmäksi ja opetuksen suunnittelun avuksi. Kielentämisen käyttäminen on kuitenkin tilannekohtaista ja sen käyttöä pitää muokata kontekstiin sopivaksi.
dc.format.extent40
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectmatematiikka, kielentäminen, matematiikan kielentäminen, matemaattisen ajattelun kielentäminen
dc.titleMatematiikan suullinen ja kirjallinen kielentäminen opetuksen tukena
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2019051315420
dc.contributor.facultyfi=Luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunta|en=Faculty of Science and Engineering|
dc.contributor.studysubjectfi=Matematiikka|en=Mathematics|
dc.contributor.departmentfi=Matematiikan ja tilastotieteen laitos|en=Department of Mathematics and Statistics|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot