Kasvatusajattelun unohdettu klassikko : katsaus John Stuart Millin koulutusajatteluun ja sen toimintaan
Honkanen, Jaakko (2019-04-23)
Kasvatusajattelun unohdettu klassikko : katsaus John Stuart Millin koulutusajatteluun ja sen toimintaan
Honkanen, Jaakko
(23.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019854
Tiivistelmä
Kasvatusfilosofiassa on käsitelty usein sellaisten suurten kasvatusfilosofien kuten John Deweyn, Maria Montessorin, Jean-Jacques Rousseaun sekä Georg Wilhelm Friedrich Hegelin ajatuksia. Usein on myös annettu sijaa filosofeille, jotka ovat vain ohimennen käsitelleet koulutusta, kuten Leo Tolstoille. Tästä huolimatta John Stuart Millin kasvatusfilosofiaa ei olla käsitelty laajemmalla skaalalla, ja usein se on jätetty jopa kokonaan mainitsematta.
John Stuart Mill on pitkään ollut yksi keskeisimpiä yhteiskunta- sekä moraalifilosofeja, jonka ajatukset kasvatuksesta ja koulutuksesta on jätetty osittain huomiotta, vaikka Millin tuotannossa löytyy selkeitä koulutukseen ja kasvatukseen liittyviä ajatuksia ja ehdotuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Millin kasvatusfilosofista tuotantoa, sekä – ottaen huomioon hänen yhteiskuntafilosofisen taustansa – suhteuttaa ne nykypäivän koulutuspoliittiseen todellisuutteen, suodattaen ja osittain vertaillen niitä John Rawlsin oikeudenmukaisuuteen liittyvään tuotantoon.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Millin ajatukset ja ehdotukset kärsivät varsin huomattavista rakenteellisista ongelmista, mikäli ne asetettaisiin nykypäivän todellisuuteen ja järjestettäisiin siten, kuin Mill olisi ne halunnut. Millin ajatukset olivat myös osittain ristiriidassa hänen vapauden ja moraalifilosofisten ajatusten kanssa. Tästä huolimatta tutkimus toi myös esille Millin kasvatusfilosofisen ajattelun onnistumisia sen suhteellisessa oikeudenmukaisuudessa sekä tasa-arvon levittämisessä. Tutkimuksessa tuodaan myös esille Millin ajatusten ja filosofioiden kiistatonta yhteyttä nykypäivänä vallitsevaan uusliberalismiin ja niiden vaikutusta suomalaiseen koulutusjärjestelmään.
John Stuart Mill on pitkään ollut yksi keskeisimpiä yhteiskunta- sekä moraalifilosofeja, jonka ajatukset kasvatuksesta ja koulutuksesta on jätetty osittain huomiotta, vaikka Millin tuotannossa löytyy selkeitä koulutukseen ja kasvatukseen liittyviä ajatuksia ja ehdotuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Millin kasvatusfilosofista tuotantoa, sekä – ottaen huomioon hänen yhteiskuntafilosofisen taustansa – suhteuttaa ne nykypäivän koulutuspoliittiseen todellisuutteen, suodattaen ja osittain vertaillen niitä John Rawlsin oikeudenmukaisuuteen liittyvään tuotantoon.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Millin ajatukset ja ehdotukset kärsivät varsin huomattavista rakenteellisista ongelmista, mikäli ne asetettaisiin nykypäivän todellisuuteen ja järjestettäisiin siten, kuin Mill olisi ne halunnut. Millin ajatukset olivat myös osittain ristiriidassa hänen vapauden ja moraalifilosofisten ajatusten kanssa. Tästä huolimatta tutkimus toi myös esille Millin kasvatusfilosofisen ajattelun onnistumisia sen suhteellisessa oikeudenmukaisuudessa sekä tasa-arvon levittämisessä. Tutkimuksessa tuodaan myös esille Millin ajatusten ja filosofioiden kiistatonta yhteyttä nykypäivänä vallitsevaan uusliberalismiin ja niiden vaikutusta suomalaiseen koulutusjärjestelmään.