Toiset tytöt? : Suomalaisten maahanmuuttotaustaisten tyttöjen toimijuus peruskoulusta toiselle asteelle siirryttäessä
Mäkelä, Marja-Liisa (2019-12-05)
Toiset tytöt? : Suomalaisten maahanmuuttotaustaisten tyttöjen toimijuus peruskoulusta toiselle asteelle siirryttäessä
Mäkelä, Marja-Liisa
(05.12.2019)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7863-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7863-2
Tiivistelmä
Väitöstutkimus sijoittuu kasvatussosiologian, nuorisotutkimuksen ja maahanmuuttotutkimuksen kentille, keskittyen maahanmuuttotaustaisten tyttöjen toimijuuteen koulutussiirtymän aikana. Tutkimus koostuu kolmesta tieteellisestä artikkelista sekä yhteenveto-osuudesta. Ensimmäisessä osajulkaisussa aineistona ovat peruskoulun opetussuunnitelmat vuosilta 1994, 2004 ja 2014. Tutkimuksen haastatteluaineisto on hankittu osana Suomen Akatemian rahoittamaa TRANSIT-tutkimusprojektia (Maahanmuuttajanuorten siirtymät ja koulutukselliset trajektorit: 4-vuotinen pitkittäistutkimus perusopetuksesta jatkokoulutukseen). Tämän tutkimuksen kahden osajulkaisun (artikkelit II ja III) aineistona ovat 34:n maahanmuuttotaustaisten tyttöjen haastattelut vuoden 2015 yhdeksänneltä luokalta.
Tutkimus tarkastelee toimijuutta yksilön ja ympäristön sidoksellisuuden kautta. Tutkimus on erityisen tärkeä ja ajankohtainen, sillä maahanmuuttotaustaisten nuorten koulutuspolku on usein haasteellisempi valtaväestöön verrattuna. Toisen asteen koulutusvalinta yleissivistävän tai ammatillisen opintopolun välillä ohjaa nuoret todennäköisemmin toisistaan eriytyville koulutus- ja työmarkkinoille. Tutkimuksessa maahanmuuttajuutta lähestytään intersektionaalisesta näkökulmasta käsin ja tarkastelussa on sukupuolen ja etnisen taustan yhteisvaikutukset koulutusvalintaan. Maahanmuuttotaustaiset tytöt ohjataan helposti hoitoalalle, sillä opettajat ja opinto-ohjaajat näkevät heidät ”luontaisina hoivaajina” etnisen taustansa ja sukupuolensa takia. Lisäksi tytöt saattavat joutua käymään tiukkojakin neuvotteluja myös perheen ja suvun kesken siitä, mikä ala on tytölle sopiva ja mikä ei. Johtopäätöksenä esitän, että maahanmuuttotaustaiset tytöt joutuvat neuvottelemaan valinnoistaan tavoilla, joihin valtaväestön nuoret harvemmin törmäävät. Maahanmuuttotyttöys ei kuitenkaan tarkoita alistumista tai uhriutumista, vaan tytöt tekevät aktiivisia valintoja niissä toimijuuden rajoissa, joita heillä on. The Other Girls? Agency of Finnish migrant background girls during the school transition from comprehensive school to upper secondary level education
This doctoral thesis is positioned in the fields of sociology of education, youth studies and immigration research focusing on the agency of migrant background girls during their school transitions. The thesis consists of three scientific articles and a summary part. The first article’s data consists of the curriculums of basic education from 1994, 2004 and 2014. The interview data for this study is gathered as part of a research project TRANSIT (Transitions and Educational Trajectories of Immigrant Youth) funded by the Academy of Finland. My second and third article consists of 34 interviews of migrant background girls conducted during the 9th grade in the 2015.
The thesis is looks at the agency from the viewpoint of bounded agency, taking into consideration both the individual as well as the surrounding environment. This study is important and current, since the educational path can be more challenging for the migrant background students compared to that of the Finnish origin. The choice between general upper secondary and vocational upper secondary education probably directs young people to different education and employment markets. I use the intersectional approach that combines the effects of both the gender as well as the ethnic background. Girls with migrant background are being pushed to work in care industry, the teachers and guidance counsellors see the girls as “natural” caretakers, because of the combination of their gender and ethnic background. In addition, these girls might have to negotiate with their parents and other relatives, which vocations are suitable for a girl. This thesis then concludes that the migrant background girls have to face multiple negotiations that are quite different from those of the Finnish origin girls have to face. However, this does not mean that the girls with migrant background are suppressed or passive victims. On the contrary, they are making active decisions in the frames and boundaries of their agency.
Tutkimus tarkastelee toimijuutta yksilön ja ympäristön sidoksellisuuden kautta. Tutkimus on erityisen tärkeä ja ajankohtainen, sillä maahanmuuttotaustaisten nuorten koulutuspolku on usein haasteellisempi valtaväestöön verrattuna. Toisen asteen koulutusvalinta yleissivistävän tai ammatillisen opintopolun välillä ohjaa nuoret todennäköisemmin toisistaan eriytyville koulutus- ja työmarkkinoille. Tutkimuksessa maahanmuuttajuutta lähestytään intersektionaalisesta näkökulmasta käsin ja tarkastelussa on sukupuolen ja etnisen taustan yhteisvaikutukset koulutusvalintaan. Maahanmuuttotaustaiset tytöt ohjataan helposti hoitoalalle, sillä opettajat ja opinto-ohjaajat näkevät heidät ”luontaisina hoivaajina” etnisen taustansa ja sukupuolensa takia. Lisäksi tytöt saattavat joutua käymään tiukkojakin neuvotteluja myös perheen ja suvun kesken siitä, mikä ala on tytölle sopiva ja mikä ei. Johtopäätöksenä esitän, että maahanmuuttotaustaiset tytöt joutuvat neuvottelemaan valinnoistaan tavoilla, joihin valtaväestön nuoret harvemmin törmäävät. Maahanmuuttotyttöys ei kuitenkaan tarkoita alistumista tai uhriutumista, vaan tytöt tekevät aktiivisia valintoja niissä toimijuuden rajoissa, joita heillä on.
This doctoral thesis is positioned in the fields of sociology of education, youth studies and immigration research focusing on the agency of migrant background girls during their school transitions. The thesis consists of three scientific articles and a summary part. The first article’s data consists of the curriculums of basic education from 1994, 2004 and 2014. The interview data for this study is gathered as part of a research project TRANSIT (Transitions and Educational Trajectories of Immigrant Youth) funded by the Academy of Finland. My second and third article consists of 34 interviews of migrant background girls conducted during the 9th grade in the 2015.
The thesis is looks at the agency from the viewpoint of bounded agency, taking into consideration both the individual as well as the surrounding environment. This study is important and current, since the educational path can be more challenging for the migrant background students compared to that of the Finnish origin. The choice between general upper secondary and vocational upper secondary education probably directs young people to different education and employment markets. I use the intersectional approach that combines the effects of both the gender as well as the ethnic background. Girls with migrant background are being pushed to work in care industry, the teachers and guidance counsellors see the girls as “natural” caretakers, because of the combination of their gender and ethnic background. In addition, these girls might have to negotiate with their parents and other relatives, which vocations are suitable for a girl. This thesis then concludes that the migrant background girls have to face multiple negotiations that are quite different from those of the Finnish origin girls have to face. However, this does not mean that the girls with migrant background are suppressed or passive victims. On the contrary, they are making active decisions in the frames and boundaries of their agency.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2864]