Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opintopistekertymiin vaikuttavat tekijät
Kajasilta, Henri (2019-12-11)
Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opintopistekertymiin vaikuttavat tekijät
Kajasilta, Henri
(11.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049145
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049145
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään ensimmäisen lukuvuoden opintopistekertymiin vaikuttavia tekijöitä. Aineistona on Turun yliopiston tulevaisuuden teknologioiden laitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijat, jotka ovat vastanneet lukuvuoden alussa taustatietokyselyyn. Taustatietokyselyn perusteella muodostetaan muuttujia, joita käytetään luokittelu- ja regressiomalleissa selittämään opintopistekertymiä. Kaikki tässä työssä käytetyt menetelmät on toteutettu R-ohjelmointikielellä.
Taustatietokyselyn perusteella muodostetaan aihepiirimuuttujia, jotta saadaan paremmin havainnoitua aihealueita verrattuna kysymysten käyttämiseen itsenäisinä muuttujina. Kirjallisuuden perusteella tietyt aihealueet ovat merkityksellisiä korkeakouluopinnoista valmistumisen tai keskeyttämisen selittäjinä, kuten opiskelijoiden motivaatio ja haasteet elämässä. Nämä aihealueet ovat edustettuina myös aihepiirimuuttujissa.
Aihepiirimuuttujat olivat kaikissa käytetyissä menetelmissä merkityksellisimpiä selittäviä muuttujia. Näiden muuttujien perusteella tehtyjen klustereiden klusterikohtaisissa opintokeskiarvoissa oli tilastollisesti merkitseviä eroja. Lineaarisessa regressioanalyysissa aihepiirimuuttujat olivat vaikutukseltaan selvimmät ja satunnaismetsä-menetelmässä opiskelijoiden jakamisessa vaikuttavimmat muuttujat. Käyttökelpoisia ennustemalleja taustatietokyselyn muuttujilla ei saatu rakennettua. Tässä tutkielmassa tehdyt havainnot merkityksellisistä muuttujista ovat kuitenkin aiempien tutkimuksienkien perusteella tärkeitä ennustemallien kehittämisessä.
Taustatietokyselyn perusteella muodostetaan aihepiirimuuttujia, jotta saadaan paremmin havainnoitua aihealueita verrattuna kysymysten käyttämiseen itsenäisinä muuttujina. Kirjallisuuden perusteella tietyt aihealueet ovat merkityksellisiä korkeakouluopinnoista valmistumisen tai keskeyttämisen selittäjinä, kuten opiskelijoiden motivaatio ja haasteet elämässä. Nämä aihealueet ovat edustettuina myös aihepiirimuuttujissa.
Aihepiirimuuttujat olivat kaikissa käytetyissä menetelmissä merkityksellisimpiä selittäviä muuttujia. Näiden muuttujien perusteella tehtyjen klustereiden klusterikohtaisissa opintokeskiarvoissa oli tilastollisesti merkitseviä eroja. Lineaarisessa regressioanalyysissa aihepiirimuuttujat olivat vaikutukseltaan selvimmät ja satunnaismetsä-menetelmässä opiskelijoiden jakamisessa vaikuttavimmat muuttujat. Käyttökelpoisia ennustemalleja taustatietokyselyn muuttujilla ei saatu rakennettua. Tässä tutkielmassa tehdyt havainnot merkityksellisistä muuttujista ovat kuitenkin aiempien tutkimuksienkien perusteella tärkeitä ennustemallien kehittämisessä.