Opettajien keinot huomata ja huomioida luokan jokainen oppilas ja tukea yksinäistä oppilasta
Rauva, Anna; Tarkka, Sofia (2020-02-13)
Opettajien keinot huomata ja huomioida luokan jokainen oppilas ja tukea yksinäistä oppilasta
Rauva, Anna
Tarkka, Sofia
(13.02.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249111
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003249111
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien keinoja huomata ja huomioida luokan jokainen oppilas sekä keinoja tukea yksinäisiä oppilaita. Näiden lisäksi tutkittiin opettajien esittämiä syitä huomaamisen ja tukemisen tärkeydelle sekä opettajien näkemyksiä huomaamiseen ja tukemiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna seitsemälle luokanopettajalle ja 11 aineenopettajalle. Tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opettajat kertoivat käyttävänsä huomaamiseen ja huomioimiseen pieniä arkipäiväisiä keinoja, kuten sanatonta ja sanallista viestintää. Lisäksi opettajat mahdollistivat huomaamisen opetusjärjestelyjen ja suunnittelun avulla. Myös opettajan ominaisuudet ja oppilastuntemus nähtiin huomaamisen keinona. Yksinäisten oppilaiden tukemiseen opettajat kertoivat käyttävänsä sekä valmiita menetelmiä ja materiaaleja että itsekehittelemiään keinoja. Valmiista menetelmistä opettajat mainitsivat useimmiten KiVa Koulun, vaikkei se ollut enää koululla käytössä. Muita keinoja olivat opetuksen järjestäminen, sosiaalisten taitojen harjoittelu, tunnetaitojen harjoittelu, yhteistyö ja opettaja-oppilassuhde. Näistä eniten mainintoja sai sosiaalisten taitojen harjoittelu, jota kohdistettiin sekä yksinäiselle oppilaalle että koko ryhmälle. Opettajat näkivät huomaamisen ja tukemisen olevan tärkeää oppilaan tulevaisuuden, kouluviihtyvyyden ja perustarpeiden täyttymisen kannalta. Opettajat kokivat huomaamiseen ja tukemiseen vaikuttavan tietyt reunaehdot, joiden toteutuessa sekä huomaaminen että tukeminen olivat mahdollista. Näitä reunaehtoja olivat resurssit, toimiva opettaja-oppilassuhde, opetusryhmään liittyvät tekijät sekä opettajan ominaisuudet. Tutkimuksessa selvisi, että opettajilla on käytössä paljon erilaisia keinoja niin oppilaiden huomaamiseen ja huomioimiseen kuin yksinäisten oppilaiden tukemiseenkin. Näitä keinoja on myös muiden opetusalalla työskentelevien mahdollista hyödyntää. Keinojen ohella tärkeäksi huomioksi nousi opettajien vastauksista se, että huomaamiseen ja tukemiseen on kiinnitettävä tietoisesti huomiota.