Opettajien kokemuksia oppilaan ongelmakäytöksestä sekä niistä seuranneista neuvotteluista huoltajien kanssa
Tommila, Ellimari (2020-03-25)
Opettajien kokemuksia oppilaan ongelmakäytöksestä sekä niistä seuranneista neuvotteluista huoltajien kanssa
Tommila, Ellimari
(25.03.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040812004
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040812004
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista ongelmakäyttäytymisetä opettajat ovat kohdanneet työssään sekä miten opettajat selvittävät ongelmatilanteet huoltajien kanssa käydyissä neuvotteluissa. Tarkemmin tutkin siis, millaista ongelmakäytöstä opettajat kohtaavat työssään, miten opettajat kokevat ongelmakäytöksestä johtuvat neuvottelut huoltajien kanssa sekä missä määrin opettajat kokevat neuvotteluiden olleen tuloksellisia.
Tutkimus koostui seitsemän opettajan haastattelusta. Kohderyhmänä oli luokanopettajat, joilla on kokemus oppilaan ongelmakäytöksestä sekä niistä seuranneista neuvotteluista huoltajien kanssa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineisto.
Tutkimuksen mukaan opettajat kohtasivat työssään oppilaita, jotka kieltäytyivät työskentelemästä yhteisten sääntöjen mukaan. Tehtävistä kieltäytymisen yhteydessä esiintyi väkivaltaa, häirintää sekä ahdistuneisuutta. Opettajat kokivat neuvottelutilanteet positiivisesti, jos huoltajat kokivat lapsensa samalla tavalla kuin opettajakin. Negatiiviset kokemukset liittyivät tilanteisiin, jossa huoltaja kiisti lapsen käytöksen tai ei uskonut opettajan sanaan. Neuvottelutilanteet olivat tuloksellisia, sillä 5/7 tilanteista ratkesi lopulta. Tuloksellisuuteen vaikutti yhteistyö opettajien ja huoltajien välillä sekä ajan kuluminen.
Opettajan kokemuksen mukaan toimiva yhteistyö opettajien ja huoltajien välillä tekee ongelmien ratkaisemisesta tehokkaampaa sekä mielekkäämpää. Toimivaan yhteistyöhön vaikuttaa avoimuus sekä samanlainen käsitys lapsesta. Oppilashuoltotyöryhmä saattaa helpottaa yhteistyötä opettajan ja huoltajien välillä. Ajan kulumisella on suuri merkitys ongelmatapausten ratkeamiselle.
asiasanat: ongelmakäyttäytyminen, yhteistyö, luokanopettaja, koulu, vanhemmat
Tutkimus koostui seitsemän opettajan haastattelusta. Kohderyhmänä oli luokanopettajat, joilla on kokemus oppilaan ongelmakäytöksestä sekä niistä seuranneista neuvotteluista huoltajien kanssa. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineisto.
Tutkimuksen mukaan opettajat kohtasivat työssään oppilaita, jotka kieltäytyivät työskentelemästä yhteisten sääntöjen mukaan. Tehtävistä kieltäytymisen yhteydessä esiintyi väkivaltaa, häirintää sekä ahdistuneisuutta. Opettajat kokivat neuvottelutilanteet positiivisesti, jos huoltajat kokivat lapsensa samalla tavalla kuin opettajakin. Negatiiviset kokemukset liittyivät tilanteisiin, jossa huoltaja kiisti lapsen käytöksen tai ei uskonut opettajan sanaan. Neuvottelutilanteet olivat tuloksellisia, sillä 5/7 tilanteista ratkesi lopulta. Tuloksellisuuteen vaikutti yhteistyö opettajien ja huoltajien välillä sekä ajan kuluminen.
Opettajan kokemuksen mukaan toimiva yhteistyö opettajien ja huoltajien välillä tekee ongelmien ratkaisemisesta tehokkaampaa sekä mielekkäämpää. Toimivaan yhteistyöhön vaikuttaa avoimuus sekä samanlainen käsitys lapsesta. Oppilashuoltotyöryhmä saattaa helpottaa yhteistyötä opettajan ja huoltajien välillä. Ajan kulumisella on suuri merkitys ongelmatapausten ratkeamiselle.
asiasanat: ongelmakäyttäytyminen, yhteistyö, luokanopettaja, koulu, vanhemmat