Esineiden internetin kehitys ja merkitys kuluttajalle
Tupala, Verneri (2020-04-03)
Esineiden internetin kehitys ja merkitys kuluttajalle
Tupala, Verneri
(03.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041719036
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041719036
Tiivistelmä
Esineiden internetillä tarkoitetaan verkkoon kytkettyjä esineitä. Internet mahdollistaa esimerkiksi esi-neiden ohjaamisen etänä sekä laitteiden keräämän datan lukemisen ja hyödyntämisen. Riippuen tarkas-teltavasta kokonaisuudesta, esineiden internetistä saatetaan käyttää erilaisia nimityksiä. Esineiden in-ternetin hyödyntämisestä teollisuudessa on käytetty termiä teollinen internet. Myös termi kaiken inter-net saattaa esiintyä puhuttaessa esineiden internetistä. Tämä tutkimus keskittyy esineiden internetin kehitykseen ja sen avulla mahdollisesti kuluttajalle luotavaan lisäarvoon. Aikaisempi tutkimus esinei-den internetistä ei ole huomioinut juurikaan kuluttajaa, ja esineiden internetin mahdollisuutta luoda kuluttajalle lisäarvoa.
Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Esineiden internetin kehitystä on tarkasteltu aikai-semman kirjallisuuden avulla. Aikaisempaa kirjallisuutta analysoiden on pyritty muodostamaan kuva esineiden internetin kehityksestä nykypäivään. Aikaisemmasta kirjallisuudesta pyrittiin nostamaan esiin esimerkiksi ongelmia, joita esineiden internet on kohdannut historiansa aikana. Tämän lisäksi pyrittiin kartoittamaan tekijöitä, joita kirjallisuudessa käsiteltiin tulevaa kehitystä vaikeuttavina tekijöi-nä. Esineiden internetin tulevan kehityksen tarkastelua varten havainnoitiin rahoitusta saaneita esinei-den internetin alaisia yrityksiä ja projekteja. Rahoituksen avulla pyrittiin muodostamaan kuva esinei-den internetin tulevasta kehityssuunnasta. Tulevan kehityksen mahdollisuutta luoda kuluttajalle lisäar-voa peilattiin kolmeen tekijään, joita tämä tutkimus hyödynsi lisäarvon muodostumisen tulkitsemissa: enemmän aikaisemmalla rahallisella kustannuksella, parantunut yksityisyyden suoja ja tuotteiden eri-laistamisen avulla luotava lisäarvo.
Aineiston analysoinnin perusteella on todettavissa, että esineiden internetin tulevan kehityksen avulla on mahdollista luoda lisäarvoa kuluttajalle. Esineiden internet mahdollistaa tuotteiden erilaista-misen, ilman kuluttajalle aiheutuvaa aikaisempaa suurempaa rahallista kustannusta. Tutkimus osoitti myös, että esineiden internet on kehittymässä suuntaan, joka huomio kuluttajan yksityisyyden aikai-sempaa paremmin. Koska kuluttajan lisäarvon syntymiseen vaikuttaa suuresti hänen omat preferens-sit, ei tutkimuksen avulla pystytty kuin tarkastelemaan esineiden internetin mahdollisuutta luoda lisä-arvoa. Lopullinen lisäarvon syntyminen on kiinni kuluttajan omista tottumuksista ja mieltymyksistä.
Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Esineiden internetin kehitystä on tarkasteltu aikai-semman kirjallisuuden avulla. Aikaisempaa kirjallisuutta analysoiden on pyritty muodostamaan kuva esineiden internetin kehityksestä nykypäivään. Aikaisemmasta kirjallisuudesta pyrittiin nostamaan esiin esimerkiksi ongelmia, joita esineiden internet on kohdannut historiansa aikana. Tämän lisäksi pyrittiin kartoittamaan tekijöitä, joita kirjallisuudessa käsiteltiin tulevaa kehitystä vaikeuttavina tekijöi-nä. Esineiden internetin tulevan kehityksen tarkastelua varten havainnoitiin rahoitusta saaneita esinei-den internetin alaisia yrityksiä ja projekteja. Rahoituksen avulla pyrittiin muodostamaan kuva esinei-den internetin tulevasta kehityssuunnasta. Tulevan kehityksen mahdollisuutta luoda kuluttajalle lisäar-voa peilattiin kolmeen tekijään, joita tämä tutkimus hyödynsi lisäarvon muodostumisen tulkitsemissa: enemmän aikaisemmalla rahallisella kustannuksella, parantunut yksityisyyden suoja ja tuotteiden eri-laistamisen avulla luotava lisäarvo.
Aineiston analysoinnin perusteella on todettavissa, että esineiden internetin tulevan kehityksen avulla on mahdollista luoda lisäarvoa kuluttajalle. Esineiden internet mahdollistaa tuotteiden erilaista-misen, ilman kuluttajalle aiheutuvaa aikaisempaa suurempaa rahallista kustannusta. Tutkimus osoitti myös, että esineiden internet on kehittymässä suuntaan, joka huomio kuluttajan yksityisyyden aikai-sempaa paremmin. Koska kuluttajan lisäarvon syntymiseen vaikuttaa suuresti hänen omat preferens-sit, ei tutkimuksen avulla pystytty kuin tarkastelemaan esineiden internetin mahdollisuutta luoda lisä-arvoa. Lopullinen lisäarvon syntyminen on kiinni kuluttajan omista tottumuksista ja mieltymyksistä.