Näytä suppeat kuvailutiedot

Esineiden internetin kehitys ja merkitys kuluttajalle

Tupala, Verneri (2020-04-03)

dc.contributor.authorTupala, Verneri
dc.date.accessioned2020-04-17T21:01:22Z
dc.date.available2020-04-17T21:01:22Z
dc.date.issued2020-04-03
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/149358
dc.description.abstractEsineiden internetillä tarkoitetaan verkkoon kytkettyjä esineitä. Internet mahdollistaa esimerkiksi esi-neiden ohjaamisen etänä sekä laitteiden keräämän datan lukemisen ja hyödyntämisen. Riippuen tarkas-teltavasta kokonaisuudesta, esineiden internetistä saatetaan käyttää erilaisia nimityksiä. Esineiden in-ternetin hyödyntämisestä teollisuudessa on käytetty termiä teollinen internet. Myös termi kaiken inter-net saattaa esiintyä puhuttaessa esineiden internetistä. Tämä tutkimus keskittyy esineiden internetin kehitykseen ja sen avulla mahdollisesti kuluttajalle luotavaan lisäarvoon. Aikaisempi tutkimus esinei-den internetistä ei ole huomioinut juurikaan kuluttajaa, ja esineiden internetin mahdollisuutta luoda kuluttajalle lisäarvoa. Tämä tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Esineiden internetin kehitystä on tarkasteltu aikai-semman kirjallisuuden avulla. Aikaisempaa kirjallisuutta analysoiden on pyritty muodostamaan kuva esineiden internetin kehityksestä nykypäivään. Aikaisemmasta kirjallisuudesta pyrittiin nostamaan esiin esimerkiksi ongelmia, joita esineiden internet on kohdannut historiansa aikana. Tämän lisäksi pyrittiin kartoittamaan tekijöitä, joita kirjallisuudessa käsiteltiin tulevaa kehitystä vaikeuttavina tekijöi-nä. Esineiden internetin tulevan kehityksen tarkastelua varten havainnoitiin rahoitusta saaneita esinei-den internetin alaisia yrityksiä ja projekteja. Rahoituksen avulla pyrittiin muodostamaan kuva esinei-den internetin tulevasta kehityssuunnasta. Tulevan kehityksen mahdollisuutta luoda kuluttajalle lisäar-voa peilattiin kolmeen tekijään, joita tämä tutkimus hyödynsi lisäarvon muodostumisen tulkitsemissa: enemmän aikaisemmalla rahallisella kustannuksella, parantunut yksityisyyden suoja ja tuotteiden eri-laistamisen avulla luotava lisäarvo. Aineiston analysoinnin perusteella on todettavissa, että esineiden internetin tulevan kehityksen avulla on mahdollista luoda lisäarvoa kuluttajalle. Esineiden internet mahdollistaa tuotteiden erilaista-misen, ilman kuluttajalle aiheutuvaa aikaisempaa suurempaa rahallista kustannusta. Tutkimus osoitti myös, että esineiden internet on kehittymässä suuntaan, joka huomio kuluttajan yksityisyyden aikai-sempaa paremmin. Koska kuluttajan lisäarvon syntymiseen vaikuttaa suuresti hänen omat preferens-sit, ei tutkimuksen avulla pystytty kuin tarkastelemaan esineiden internetin mahdollisuutta luoda lisä-arvoa. Lopullinen lisäarvon syntyminen on kiinni kuluttajan omista tottumuksista ja mieltymyksistä.
dc.format.extent70
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.titleEsineiden internetin kehitys ja merkitys kuluttajalle
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2020041719036
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Tietojärjestelmätiede|en=Information Systems Science|
dc.contributor.departmentfi=Johtamisen ja yrittäjyyden laitos|en=Department of Management and Entrepreneurship|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot