Näytä suppeat kuvailutiedot

Digitaalisten oppimispelien vaikutus oppimiseen ja opettajien asenteet digitaalisia ratkaisuja kohtaan

Mustonen, Markus (2020-04-21)

dc.contributor.authorMustonen, Markus
dc.date.accessioned2020-04-28T21:01:08Z
dc.date.available2020-04-28T21:01:08Z
dc.date.issued2020-04-21
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/149441
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten digitaalisia oppimispelejä voidaan hyödyntää opetuksessa, sekä millaisia vaikutuksia näillä on oppimiseen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten opettajat kokevat digitaalisten ratkaisujen liittämisen opetukseen, ja miten he mahdollisesti kokevat niiden tuomat vaikutukset oppimiseen. Tutkimus toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tiedonhaussa käytettiin Educational Research Complete (EBSCO) –tietokantaa, jossa aineiston haku suoritettiin määritellyillä hakutermipareilla sekä rajaamalla haettavaa aineistoa muun muassa julkaisuvuoden sekä -kielen osalta. Näiden hakutermien ja rajausten mukaisen aineiston osalta punnittiin jokaisen artikkelin sopivuutta vastata tutkimusongelmaan. Näistä relevantit artikkelit poimittiin jatkotarkasteluun, josta muodostettiin lopullinen aineisto kirjallisuuskatsaukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että digitaalisilla peleillä on havaittu olevan suoraa vaikutusta oppimiseen. Tutkimuksessa myös selvisi, että digitaaliset pelit muun muassa edistävät opiskelijan kolmiulotteista ymmärrystä ja näin parantavat ongelmanratkaisukykyä. Lisäksi niillä voitiin nähdä olevan positiivista vaikutusta sosiaalisiin suhteisiin ja yhteistyötaitojen kehittymiseen. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat, joilla on ollut entuudestaan kokemusta tietotekniikasta ja omaavat esimeriksi oman tietokoneen, ovat olleet vastaanottavaisempia koulun digitaalista kehitystä kohtaan. Lisäksi opettajat olivat tehneet työssään havaintoja siitä, millaisia positiivisia vaikutuksia digitaalisilla oppimismenetelmillä voi olla opiskelijoihin ja heidän työskentelytapoihinsa.
dc.format.extent38
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectdigitaaliset oppimispelit, pelillistäminen
dc.titleDigitaalisten oppimispelien vaikutus oppimiseen ja opettajien asenteet digitaalisia ratkaisuja kohtaan
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2020042822728
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, OKL Rauma|en=Educational Sc.(Dep.of Teacher Education in Rauma)|
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot