Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vangin lapsena: nuorten aikuisten kokemuksia siitä, miten koulu on kohdannut heidät vanhemman vankeuden aikana

Mäkimattila, Iita; Kimpanpää, Hanna (2020-04-27)

Vangin lapsena: nuorten aikuisten kokemuksia siitä, miten koulu on kohdannut heidät vanhemman vankeuden aikana

Mäkimattila, Iita
Kimpanpää, Hanna
(27.04.2020)
Katso/Avaa
Kimpanpaa_Hanna_Makimattila_Iita_opinnayte.pdf (842.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051535740
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena on selvittää nuorten aikuisten kokemuksia peruskoulusta vanhemman vankeuden aikana. Kokemuksista halutaan selvittää, miten koulu on heidät huomioinut ja miten koulun toimintaa heidän huomioimisessaan voidaan kehittää. Nuorten aikuisten kokemusten kautta tuodaan heidän äänensä kuuluviin ja pyritään sen myötä tukemaan opettajien työtä. Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineistona on käytetty kolmen nuoren aikuisen teemahaastatteluja. Aineiston analysoinnissa on käytetty Juha Perttulan kehittämää fenomenologista analyysimenetelmää.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan vanhemman vankeudella on vaikutusta lapseen ja lapsen koulunkäyntiin, mutta Suomessa aihetta ei ole aiemmin tutkittu. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että nuoret aikuiset ovat saaneet peruskouluaikanaan koulussa tukea vanhemman vankeuden käsittelyyn sekä muihin kohdattuihin vaikeuksiin. He eivät ole hakeneet opettajista erityisen paljon tukea, koska he ovat kokeneet opettajien reagoinnin asiaan puutteelliseksi ja opettajat eivät ole osanneet auttaa heitä asian käsittelyssä. Vanhemman vankeuden kokeneet nuoret aikuiset ovat saaneet keskusteluapua koulussa opettajien lisäksi koulukuraattorilta, koulupsykologilta ja perheneuvolan työntekijöiltä. Oppimisen vaikeuksiin he ovat saaneet erityisopettajan tukea. He kokevat kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeäksi, sillä kotona ollut vanhempi on ollut tärkeässä roolissa vanhemman vankeudesta kerrottaessa ja yhteyden pidossa kodin ja koulun välillä. Heistä on tärkeää, että opettajilla on taito kohdata oppilaat ja luoda luottamussuhde oppilaan kanssa. Lisäksi he kokevat vankeus-aiheen sisällyttämisen opetukseen ja siitä puhumisen yleisesti merkitykselliseksi, oman ja muiden tietoisuuden lisäämiseksi.
Vanhemman vankeuden kokeneet lapset tulee kohdata koulussa yksilöllisesti. Heille tulee pyrkiä tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan tukea koulunkäyntiin, mutta heitä ei kuitenkaan tule nähdä yhtenäisenä ryhmänä, joiden kohdalla tulisi aina toimia samalla tavalla. Huomiota tulee kiinnittää opettajan tapaan kohdata nämä lapset ja heidän perheensä sekä opettajan kykyyn käsitellä vanhemman vankeuden mukanaan tuomia lapseen liittyviä asioita. Tietoisuuden lisääminen aiheesta yhteiskunnallisella tasolla on tärkeää ja opettajankoulutuksen tai opettajien jatkokoulutusten tulee lisätä tietoa aiheesta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste