Kulttuuriperinnön esittäminen Instagramin matkakuvissa
Merisalo, Emilia (2020-05-15)
Kulttuuriperinnön esittäminen Instagramin matkakuvissa
Merisalo, Emilia
(15.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052839592
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052839592
Tiivistelmä
Valokuvaus ja matkailu ovat vahvasti kytkeytyneitä toisiinsa ja usein valokuvauksen
kohteena on jokin kulttuuriperintökohde. Valokuvalla voidaan ikuistaa hetkiä ja kohteita,
jotka kertovat erilaisia merkityksiä. Sosiaalisesta mediasta on tullut osa ihmisten arkea ja
matkavalokuvien esittäminen on siirtynyt albumeista erilaisiin yhteisöpalveluihin, kuten
Instagramiin. Tässä tutkimuksessa perehdyn kulttuuriperinnön esittämiseen Instagramin
matkakuvissa. Tutkimuksessa selvitän, miten matkakuvissa toteutetaan
kulttuuriperintöprosessia sekä miten kuvien kautta tehdään identiteetti- ja imagotyötä.
Tutkimusta varten on kerätty kaksi aineistoa, joita lähestytään laadullisin menetelmin.
Tutkimuksen pohja-aineisto koostuu 300:sta Instagram-kuvasta, joiden kautta on
selvitetty kulttuuriperinnön esittämistapoja. Pääaineistona toimii kahdeksan bloggaajan
haastattelut sekä Instagram-kuvat, jotka on koottu käyttämällä valokuvaelisitaatiota.
Pohja-aineistoa sekä haastatteluaineiston kuvia tulkitsen sisällönanalyysin kautta.
Haastatteluaineiston tulkinta on toteutettu teemoittelun ja tyypittelyn menetelmillä.
Aineistoa tulkitaan identiteettityön, elämänjulkaisijuuden ja turistin katseen kautta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että kulttuuriperintöä esitetään
Instagramin matkakuvissa kulttuuriperintöprosessin eri osa-alueiden kautta. Samalla
kulttuuriperinnön eri osa-alueet toimivat identiteetin ja imagon rakentamisen ja
ylläpitämisen tukena. Kulttuuriperinnön rakennusaineina toimivat kulttuuri, paikallisuus
ja erilaiset merkitykset. Kulttuuriperintöä esitettiin paikallisuuden, nähtävyyksien ja
muistojen avulla. Tärkeäksi aiheeksi aineistosta nousi kotimaan kulttuuriperinnön
esittäminen ja ylläpitäminen.
Instagramin matkakuvissa esitettävä kulttuuriperintö on sidottu esittäjän identiteettiin,
mutta samalla se kertoo myös turistin mielikuvista ja matkailuun liitettävistä
merkittävistä kohteista. Instagram toimii kuvien julkaisualustana ja samalla se luo myös
mahdollisuuksia uusien globaalien perinteiden muodostumiselle sekä omien perinteiden
vahvistamiseen matkakuvien avulla.
kohteena on jokin kulttuuriperintökohde. Valokuvalla voidaan ikuistaa hetkiä ja kohteita,
jotka kertovat erilaisia merkityksiä. Sosiaalisesta mediasta on tullut osa ihmisten arkea ja
matkavalokuvien esittäminen on siirtynyt albumeista erilaisiin yhteisöpalveluihin, kuten
Instagramiin. Tässä tutkimuksessa perehdyn kulttuuriperinnön esittämiseen Instagramin
matkakuvissa. Tutkimuksessa selvitän, miten matkakuvissa toteutetaan
kulttuuriperintöprosessia sekä miten kuvien kautta tehdään identiteetti- ja imagotyötä.
Tutkimusta varten on kerätty kaksi aineistoa, joita lähestytään laadullisin menetelmin.
Tutkimuksen pohja-aineisto koostuu 300:sta Instagram-kuvasta, joiden kautta on
selvitetty kulttuuriperinnön esittämistapoja. Pääaineistona toimii kahdeksan bloggaajan
haastattelut sekä Instagram-kuvat, jotka on koottu käyttämällä valokuvaelisitaatiota.
Pohja-aineistoa sekä haastatteluaineiston kuvia tulkitsen sisällönanalyysin kautta.
Haastatteluaineiston tulkinta on toteutettu teemoittelun ja tyypittelyn menetelmillä.
Aineistoa tulkitaan identiteettityön, elämänjulkaisijuuden ja turistin katseen kautta.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että kulttuuriperintöä esitetään
Instagramin matkakuvissa kulttuuriperintöprosessin eri osa-alueiden kautta. Samalla
kulttuuriperinnön eri osa-alueet toimivat identiteetin ja imagon rakentamisen ja
ylläpitämisen tukena. Kulttuuriperinnön rakennusaineina toimivat kulttuuri, paikallisuus
ja erilaiset merkitykset. Kulttuuriperintöä esitettiin paikallisuuden, nähtävyyksien ja
muistojen avulla. Tärkeäksi aiheeksi aineistosta nousi kotimaan kulttuuriperinnön
esittäminen ja ylläpitäminen.
Instagramin matkakuvissa esitettävä kulttuuriperintö on sidottu esittäjän identiteettiin,
mutta samalla se kertoo myös turistin mielikuvista ja matkailuun liitettävistä
merkittävistä kohteista. Instagram toimii kuvien julkaisualustana ja samalla se luo myös
mahdollisuuksia uusien globaalien perinteiden muodostumiselle sekä omien perinteiden
vahvistamiseen matkakuvien avulla.