Näytä suppeat kuvailutiedot

Kulttuuriperinnön esittäminen Instagramin matkakuvissa

Merisalo, Emilia (2020-05-15)

dc.contributor.authorMerisalo, Emilia
dc.date.accessioned2020-05-28T21:01:11Z
dc.date.available2020-05-28T21:01:11Z
dc.date.issued2020-05-15
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/149697
dc.description.abstractValokuvaus ja matkailu ovat vahvasti kytkeytyneitä toisiinsa ja usein valokuvauksen kohteena on jokin kulttuuriperintökohde. Valokuvalla voidaan ikuistaa hetkiä ja kohteita, jotka kertovat erilaisia merkityksiä. Sosiaalisesta mediasta on tullut osa ihmisten arkea ja matkavalokuvien esittäminen on siirtynyt albumeista erilaisiin yhteisöpalveluihin, kuten Instagramiin. Tässä tutkimuksessa perehdyn kulttuuriperinnön esittämiseen Instagramin matkakuvissa. Tutkimuksessa selvitän, miten matkakuvissa toteutetaan kulttuuriperintöprosessia sekä miten kuvien kautta tehdään identiteetti- ja imagotyötä. Tutkimusta varten on kerätty kaksi aineistoa, joita lähestytään laadullisin menetelmin. Tutkimuksen pohja-aineisto koostuu 300:sta Instagram-kuvasta, joiden kautta on selvitetty kulttuuriperinnön esittämistapoja. Pääaineistona toimii kahdeksan bloggaajan haastattelut sekä Instagram-kuvat, jotka on koottu käyttämällä valokuvaelisitaatiota. Pohja-aineistoa sekä haastatteluaineiston kuvia tulkitsen sisällönanalyysin kautta. Haastatteluaineiston tulkinta on toteutettu teemoittelun ja tyypittelyn menetelmillä. Aineistoa tulkitaan identiteettityön, elämänjulkaisijuuden ja turistin katseen kautta. Tutkimuksen keskeisimmät tulokset osoittavat, että kulttuuriperintöä esitetään Instagramin matkakuvissa kulttuuriperintöprosessin eri osa-alueiden kautta. Samalla kulttuuriperinnön eri osa-alueet toimivat identiteetin ja imagon rakentamisen ja ylläpitämisen tukena. Kulttuuriperinnön rakennusaineina toimivat kulttuuri, paikallisuus ja erilaiset merkitykset. Kulttuuriperintöä esitettiin paikallisuuden, nähtävyyksien ja muistojen avulla. Tärkeäksi aiheeksi aineistosta nousi kotimaan kulttuuriperinnön esittäminen ja ylläpitäminen. Instagramin matkakuvissa esitettävä kulttuuriperintö on sidottu esittäjän identiteettiin, mutta samalla se kertoo myös turistin mielikuvista ja matkailuun liitettävistä merkittävistä kohteista. Instagram toimii kuvien julkaisualustana ja samalla se luo myös mahdollisuuksia uusien globaalien perinteiden muodostumiselle sekä omien perinteiden vahvistamiseen matkakuvien avulla.
dc.format.extent112
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.titleKulttuuriperinnön esittäminen Instagramin matkakuvissa
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2020052839592
dc.contributor.facultyfi=Humanistinen tiedekunta|en=Faculty of Humanities|
dc.contributor.studysubjectfi=Kulttuurituotanto ja maisemantutkimus, Pori|en=Cultural Production and Landscape Studies|
dc.contributor.departmentfi=Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos|en=School of History, Cultural Research and Art Studies|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot