Tunteet osana organisaation identiteettiä : Organisaatioidentiteetin affektiivisuuden merkitys pääomasijoitteisen yrityskaupan luomassa omistajamuutostilanteessa
Marin, Johanna (2021-02-12)
Tunteet osana organisaation identiteettiä : Organisaatioidentiteetin affektiivisuuden merkitys pääomasijoitteisen yrityskaupan luomassa omistajamuutostilanteessa
Marin, Johanna
(12.02.2021)
Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8341-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8341-4
Tiivistelmä
Organisaatioidentiteetti viittaa siihen, ”keitä me olemme organisaationa”. Se on keskeinen organisaatioteoreetikoiden tutkimuskohde, Albertin ja Whettenin vuonna 1985 esittämästä organisaatioidentiteetin käsitemääritelmästä syntynyt tutkimuskenttä. Tässä väitöskirjassa organisaatioidentiteetin teoretisointiin ja käsitteen kognitiivisen luonteen rinnalle tuodaan mukaan ilmiön affektiivisuus, organisaatioidentiteetin yhteys tunteisiin. Organisaatioidentiteettikeskustelussa affektiivisuus ei ole ollut tutkimusalueen selkeänä ja itsenäisenä tutkimuskohteena, vaan sen tunteisiin liittyvä luonne on jäänyt tutkimuksissa lähinnä toteamusten tasolle. Tämä väitöstutkimus osoittaa organisaatioidentiteetin myös tunnesidonnaiseksi ilmiöksi luoden teoreettisen pohjan organisaatioidentiteetin affektiivisuudelle ja kehittäen teoreettisen viitekehyksen organisaatioidentiteetin affektiivisen sisällön tutkimiselle.
Organisaatioidentiteetillä on selitysvoimaa useissa erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Tämän väitöstutkimuksen kiinnostuksen kohteena on pääomasijoitteisen yrityskaupan luoma omistajamuutostilanne, jossa muutoskonteksti nostattaa esiin organisaation jakamat, erilaiset merkitykset suhteessa sen identiteettiin. Näiden merkitysten katsotaan tässä väitöskirjassa käsittävän sekä kognitiiviset tulkinnat ”meistä” että myös affektiivisuuden, tunteet siitä, ”miltä tuntuu olla me”. Tässä väitöstutkimuksessa tutkitaan, millaisia tulkintoja ja tunteita yrityskaupan kohteena olevan yrityksen organisaatio jakaa identiteetistään yrityskaupan tapahduttua ja miten nuo jaetut merkitykset valaisevat osaltaan organisaatioidentiteetin affektiivista luonnetta. Tämä väitöskirja vastaa kysymykseen siitä, mikä on organisaatioidentiteetin affektiivisuuden merkitys pääomasijoitteisen yrityskaupan luomassa omistajamuutostilanteessa.
Tämän väitöstutkimuksen viitekehyksenä ovat organisaatioidentiteetti- ja tunnetutkimus sekä yrityskauppoja koskeva tutkimus. Huolimatta tutkittujen alueiden erilaisista tutkimusparadigmajaotteluista, tässä väitöstutkimuksessa organisaatioidentiteettitutkimuksen tulkinnallisen tutkimustradition ja tunnetutkimuksen sosiaalisen konstruktionismin näkemykset katsotaan tieteenfilosofisesti samansuuntaisiksi suhteessa tutkittuun ilmiöön. Organisaatioidentiteetti ja tunteet nähdään tässä väitöskirjassa siten yhteisön muodostamina sosiaalisina konstruktioina, merkityskokonaisuuksina, jotka sisältävät jatkuvaa uudelleentulkintaa.
Tämän väitöskirjan empiirisessä tarkastelussa on syvennytty kotimaisen pk-yrityksen, sen organisaation identiteetin ja sen affektiivisen luonteen tarkasteluun pääomasijoitteisen yrityskaupan luomassa omistajamuutoskontekstissa. Tutkija itse on oman ammattiroolinsa kautta osa tutkimaansa kohdetta pääomasijoittajan roolissa. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla 44 haastattelua ja kaksi ryhmäkeskustelua ja niissä jokaisessa valokuvatyöskentely. Tutkimusaineiston tulkinnan pohjalta on luotu malli organisaatioidentiteetin affektiivisen sisällön rakentumisesta omistajamuutostilanteessa osana organisaation identiteettiä.
Tämä väitöskirja tuottaa tieteellistä kontribuutiota useilla eri tavoilla. Ensimmäinen niistä on organisaatioidentiteetin affektiivisen luonteen teoreettinen ja empiirinen todentaminen. Tämä väitöstutkimus syventää tieteellisen keskustelun kautta teoreettista ymmärrystä organisaatioidentiteetin myös affektiivisesta perusolemuksesta ja tuo uutta näkemystä organisaatioidentiteetin käsitemäärittelyyn. Toisena tutkimuksen kontribuutiona on organisaatioidentiteetin affektiivisen komponentin tuominen mukaan etenkin pääomasijoitteisiin, mutta myös muiden yrityskauppojen luomiin omistajamuutostilanteisiin. Tutkimus avaa siten organisaatioidentiteetin affektiivisuuden merkitystä yrityskauppa- ja omistajamuutostilanteessa. Tutkimuksen kolmas kontribuutio on luonteeltaan menetelmällinen. Tässä väitöskirjassa organisaatioidentiteettiä ja sen affektiivisuutta on tutkittu aktiivisessa, tutkimushetkellä käynnissä olevassa muutostilanteessa, jossa tutkija on itse ollut osa muutosta. Väitöstutkimuksessa käytetty haastattelujen, ryhmätyöskentelyiden ja valokuvatyöskentelyn toisiaan täydentävä yhdistäminen on tutkimuksellinen ratkaisu, jota voidaan hyödyntää tutkimuksissa laajemminkin. Tässä väitöskirjassa saavutetuilla tutkimustuloksilla organisaatioidentiteetin affektiivisuudesta on myös käytännön merkitystä ammattimaisille pääomasijoittajille ja muille yrityskauppoja toteuttaville tahoille sekä omistajamuutosten kohteena oleville yrityksille ja organisaatioille. Organizational identity refers to “who we are as an organization”. It is a key research subject for organizational theorists – a research field that has arisen from the concep-tual definition of organizational identity presented by Albert and Whetten in 1985. This thesis expands the theorization of organizational identity and the cognitive nature of the concept by bringing alongside it the phenomenon’s affectivity, organizational identity’s connection to emotion. In the discussion on organizational identity, affectiv-ity has not been a clear or independent research subject in this area; in studies, its emotional nature has remained mainly at the level of a finding. This thesis study shows that organizational identity is also an emotional phenomenon, creating a theoretical basis for the affectivity of organizational identity and developing a theoretical framework for studying the affective content of organizational identity.
Organizational identity has explanatory power in several different research contexts. The point of interest of this thesis study is the change of ownership created by a capital investment-based acquisition, in which the change context highlights the different meanings of its identity shared by the organization. This thesis sees these meanings as comprising both cognitive interpretations of "us" and affectivity – emotions concerning "what it feels like to be us". It also examines the interpretations of its identity and emotions shared by the organization of the company under acquisition after the acquisition and how these shared meanings in turn shed light on the affective nature of the organizational identity. This thesis answers the question: what is the significance of the affectivity of organizational identity during a change of ownership caused by a capital investment-based acquisition?
The framework for this thesis is formed by organizational identity and emotion research and the study of acquisitions. Despite the different research paradigm classifications of the studied areas, this thesis study considers that the views of the interpretive research tradition of organizational identity research and the social constructionism of emotion research have the same orientation as the studied phenomenon in terms of philosophy of science. It sees organizational identity and emotions as social constructs formed by the community, sets of meanings that involve continuous reinterpretation.
The empirical analysis of this thesis focuses on examining the identity of a Finnish SME, its organization’s identity and its affective nature in a change of ownership context created by a capital investment-based acquisition. Due to her own professional role as a capital investor, the researcher herself is part of the subject of re-search. The empirical research data were collected by conducting 44 interviews and two group discussions, and the photographic work involved in each of these. Based on the interpretation of the research data, a model was created for structuring the affective content of organizational identity during a change of ownership as part of the organization's identity.
This dissertation makes a scientific contribution in several ways. The first is the theoretical and empirical verification of the affective nature of organizational identity. Through scientific discussion, this thesis deepens the theoretical understanding that organizational identity also has an affective dimension, and offers new insight into the conceptual definition of organizational identity. Another contribution of the study is that it adds the affective component of organizational identity to change of ownership caused by capital investment-based acquisition in particular, but also by other acquisitions. The study thus explains the importance of the affectivity of organizational identity in the event of acquisition and change of ownership. The third contribution of the study is methodical in nature. In this thesis organizational identity and its affective nature is examined during an active change – one that is underway at the time of the study, and of which the researcher herself is a part. The complementary combination of interviews, groupwork and photographic work used in this thesis study is a research method that can be used in studies more widely. The re-search results achieved in this thesis concerning the affectivity of organizational identity also have practical significance for professional capital investors and other actors that carry out acquisitions, as well as for companies and organizations under-going changes of ownership.
Organisaatioidentiteetillä on selitysvoimaa useissa erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Tämän väitöstutkimuksen kiinnostuksen kohteena on pääomasijoitteisen yrityskaupan luoma omistajamuutostilanne, jossa muutoskonteksti nostattaa esiin organisaation jakamat, erilaiset merkitykset suhteessa sen identiteettiin. Näiden merkitysten katsotaan tässä väitöskirjassa käsittävän sekä kognitiiviset tulkinnat ”meistä” että myös affektiivisuuden, tunteet siitä, ”miltä tuntuu olla me”. Tässä väitöstutkimuksessa tutkitaan, millaisia tulkintoja ja tunteita yrityskaupan kohteena olevan yrityksen organisaatio jakaa identiteetistään yrityskaupan tapahduttua ja miten nuo jaetut merkitykset valaisevat osaltaan organisaatioidentiteetin affektiivista luonnetta. Tämä väitöskirja vastaa kysymykseen siitä, mikä on organisaatioidentiteetin affektiivisuuden merkitys pääomasijoitteisen yrityskaupan luomassa omistajamuutostilanteessa.
Tämän väitöstutkimuksen viitekehyksenä ovat organisaatioidentiteetti- ja tunnetutkimus sekä yrityskauppoja koskeva tutkimus. Huolimatta tutkittujen alueiden erilaisista tutkimusparadigmajaotteluista, tässä väitöstutkimuksessa organisaatioidentiteettitutkimuksen tulkinnallisen tutkimustradition ja tunnetutkimuksen sosiaalisen konstruktionismin näkemykset katsotaan tieteenfilosofisesti samansuuntaisiksi suhteessa tutkittuun ilmiöön. Organisaatioidentiteetti ja tunteet nähdään tässä väitöskirjassa siten yhteisön muodostamina sosiaalisina konstruktioina, merkityskokonaisuuksina, jotka sisältävät jatkuvaa uudelleentulkintaa.
Tämän väitöskirjan empiirisessä tarkastelussa on syvennytty kotimaisen pk-yrityksen, sen organisaation identiteetin ja sen affektiivisen luonteen tarkasteluun pääomasijoitteisen yrityskaupan luomassa omistajamuutoskontekstissa. Tutkija itse on oman ammattiroolinsa kautta osa tutkimaansa kohdetta pääomasijoittajan roolissa. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla 44 haastattelua ja kaksi ryhmäkeskustelua ja niissä jokaisessa valokuvatyöskentely. Tutkimusaineiston tulkinnan pohjalta on luotu malli organisaatioidentiteetin affektiivisen sisällön rakentumisesta omistajamuutostilanteessa osana organisaation identiteettiä.
Tämä väitöskirja tuottaa tieteellistä kontribuutiota useilla eri tavoilla. Ensimmäinen niistä on organisaatioidentiteetin affektiivisen luonteen teoreettinen ja empiirinen todentaminen. Tämä väitöstutkimus syventää tieteellisen keskustelun kautta teoreettista ymmärrystä organisaatioidentiteetin myös affektiivisesta perusolemuksesta ja tuo uutta näkemystä organisaatioidentiteetin käsitemäärittelyyn. Toisena tutkimuksen kontribuutiona on organisaatioidentiteetin affektiivisen komponentin tuominen mukaan etenkin pääomasijoitteisiin, mutta myös muiden yrityskauppojen luomiin omistajamuutostilanteisiin. Tutkimus avaa siten organisaatioidentiteetin affektiivisuuden merkitystä yrityskauppa- ja omistajamuutostilanteessa. Tutkimuksen kolmas kontribuutio on luonteeltaan menetelmällinen. Tässä väitöskirjassa organisaatioidentiteettiä ja sen affektiivisuutta on tutkittu aktiivisessa, tutkimushetkellä käynnissä olevassa muutostilanteessa, jossa tutkija on itse ollut osa muutosta. Väitöstutkimuksessa käytetty haastattelujen, ryhmätyöskentelyiden ja valokuvatyöskentelyn toisiaan täydentävä yhdistäminen on tutkimuksellinen ratkaisu, jota voidaan hyödyntää tutkimuksissa laajemminkin. Tässä väitöskirjassa saavutetuilla tutkimustuloksilla organisaatioidentiteetin affektiivisuudesta on myös käytännön merkitystä ammattimaisille pääomasijoittajille ja muille yrityskauppoja toteuttaville tahoille sekä omistajamuutosten kohteena oleville yrityksille ja organisaatioille.
Organizational identity has explanatory power in several different research contexts. The point of interest of this thesis study is the change of ownership created by a capital investment-based acquisition, in which the change context highlights the different meanings of its identity shared by the organization. This thesis sees these meanings as comprising both cognitive interpretations of "us" and affectivity – emotions concerning "what it feels like to be us". It also examines the interpretations of its identity and emotions shared by the organization of the company under acquisition after the acquisition and how these shared meanings in turn shed light on the affective nature of the organizational identity. This thesis answers the question: what is the significance of the affectivity of organizational identity during a change of ownership caused by a capital investment-based acquisition?
The framework for this thesis is formed by organizational identity and emotion research and the study of acquisitions. Despite the different research paradigm classifications of the studied areas, this thesis study considers that the views of the interpretive research tradition of organizational identity research and the social constructionism of emotion research have the same orientation as the studied phenomenon in terms of philosophy of science. It sees organizational identity and emotions as social constructs formed by the community, sets of meanings that involve continuous reinterpretation.
The empirical analysis of this thesis focuses on examining the identity of a Finnish SME, its organization’s identity and its affective nature in a change of ownership context created by a capital investment-based acquisition. Due to her own professional role as a capital investor, the researcher herself is part of the subject of re-search. The empirical research data were collected by conducting 44 interviews and two group discussions, and the photographic work involved in each of these. Based on the interpretation of the research data, a model was created for structuring the affective content of organizational identity during a change of ownership as part of the organization's identity.
This dissertation makes a scientific contribution in several ways. The first is the theoretical and empirical verification of the affective nature of organizational identity. Through scientific discussion, this thesis deepens the theoretical understanding that organizational identity also has an affective dimension, and offers new insight into the conceptual definition of organizational identity. Another contribution of the study is that it adds the affective component of organizational identity to change of ownership caused by capital investment-based acquisition in particular, but also by other acquisitions. The study thus explains the importance of the affectivity of organizational identity in the event of acquisition and change of ownership. The third contribution of the study is methodical in nature. In this thesis organizational identity and its affective nature is examined during an active change – one that is underway at the time of the study, and of which the researcher herself is a part. The complementary combination of interviews, groupwork and photographic work used in this thesis study is a research method that can be used in studies more widely. The re-search results achieved in this thesis concerning the affectivity of organizational identity also have practical significance for professional capital investors and other actors that carry out acquisitions, as well as for companies and organizations under-going changes of ownership.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2547]