Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kasvuhakkerointi startup-yrityksen markkinointisuunnitelman toimeenpanossa

Tiusanen, Timo (2021-04-22)

Kasvuhakkerointi startup-yrityksen markkinointisuunnitelman toimeenpanossa

Tiusanen, Timo
(22.04.2021)
Katso/Avaa
Tiusanen_Timo-Petteri_opinnayte .pdf (548.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050428772
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan markkinoinnin strategisen ja operatiivisen tason yhteensovittamista startup-yrityksissä. Tutkimusongelmaa lähestytään kahden kysymyksen kautta: (1) Miten markkinoinnin strategista suunnittelua tehdään ja miten sen logiikka toteutuu startup-yrityksissä? (2) Mikä on kasvuhakkeroinnin rooli startup-yritysten markkinoinnin toimeenpanossa? Tutkimuksessa sovelletaan alun perin Saras D. Sarasvathyn (2001) kehittämää yrittäjämäisen liiketoimintamahdollisuuden tunnistamista ja uuden yrityksen päätöksentekoa kuvaavaa teoriaa sekä alun perin Sean Elliksen (2010) teoriaa kasvuhakkeroinnista. Kasvuhakkerointi on vuonna 2010 alkunsa saanut termi, jonka suosio on noussut räjähdysmäisesti etenkin startup-yritysten keskuudessa. Tutkielman aineisto kerättiin suorittamalla puolistrukturoituja teemahaastatteluita.
Startup-yrityksille on ominaista nopean kasvu tavoittelu sekä suuret riskit. Siten nähdään, että startup-yritykset tarvitsevat perinteisistä teorioista poikkeavia tapoja markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja markkinoinnin toteutukseen. Pieni budjetti ja suuret tavoitteet ajavat startup-yrityksiä käyttämään luovia, edullisia ja mitattavia keinoja liiketoiminnan kasvun saavuttamiselle.
Tutkimus todentaa, että startup-yritysten markkinoinnin strateginen ja operatiivinen taso muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joita on mahdotonta erottaa. Startup-yritysten effektuaalinen markkinoinnin strateginen suunnittelu ja operatiivisen tason kasvuhakkerointi yhteensovittavat markkinoinnin strategisen ja operatiivisen tason. Nämä kaksi tasoa täydentävät toisiaan ja tarvitsevat toisiaan muodostaakseen startup-yritysten markkinoinnin tarpeita tyydyttävän markkinoinnin toteutustavan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste