Välittävä kasvatus ja opetus peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten kokemana
Hosio, Maarit (2021-12-03)
Välittävä kasvatus ja opetus peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten kokemana
Hosio, Maarit
(03.12.2021)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8683-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8683-5
Tiivistelmä
Välittäminen nähdään ihmisen perustarpeena. Tarvitsemme heitä, jotka välittävät samoin kuin heitä, joista välitämme. Kun puhumme välittämisestä koulussa, puhumme paljolti opettajan välittävästä asenteesta oppilaita tai kouluyhteisöä kohtaan. Tämä väitöstutkimus osallistuu välittämisen käsitteen ja ilmiön määrittelyyn laajentaen tarkastelua koulun arkeen. Yhdenvertaisuus ja tasapuolisuus, kaikkien lasten mahdollisuudet opiskeluun ovat suomalaisen koulun keskeisiä arvoja. Oppilaiden lisääntynyt tuen tarve ja huoli oppilaiden hyvinvoinnista ovat nostaneet välittämisen ajankohtaiseksi ja tärkeäksi aiheeksi. Tämä tutkimus osallistuu keskusteluun oppilaiden hyvinvoinnista, oppilaan hyväksymisestä taustasta tai oppilaan erityispiirteistä huolimatta sekä turvallisesta ja oppilaita kunnioittavasta oppimisympäristöstä. Tutkimus kuvaa, miten oppilaita kohdataan välittävästi, ja miten opettaja voi luoda välittävää suhdetta oppilaisiin ja rakentaa koko kouluyhteisön välittävää ilmapiiriä.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakentuu koulussa ilmenevän välittämisen eettiselle tarkastelulle (Noddings, 2002, 2012), sosiaalisissa tilanteissa ilmenevän vuorovaikutuksen tarkastelulle (Jordan, 2000, 2001; Lave, 2009; Wenger, 2009) ja ope-tustilanteissa luokkahuoneilmapiirin (Caldwell & Sholtis, 2008; O’Connor, 2008) ja oppilaan oppimisesta huolehtivan opettamisen (Carr, 2005; Richardson & Fallona, 2001) tarkastelulle. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella haastattele-malla 51 yhdeksäsluokkalaista koululaista pääkaupunkiseudun kolmessa yläkoulussa. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka mahdollisti haastateltavan vapaan kerronnan ja oppilaan äänen kuulumisen välittämisen kokemuksista.
Teemahaastatteluista analysoidut, välittämistä kuvaavat merkitysyksiköt (1335 kpl) luokiteltiin kahteen pääsisältöluokkaan, jotka kuvasivat välittämistä koulun kasvatus- ja kohtaamistilanteissa ja välittämistä opetustilanteessa. Pääsisältöluokat jaettiin pienempiin alaluokkiin, joiden avulla saatiin tarkempia kuvauksia opettajan välittävästä toiminnasta. Tutkimuksen tulokset paljastavat opettajan vaikutuksen monimuotoisuuden koulun kasvatus- ja opetustilanteissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan välittävän opettaja–oppilas-suhteen perusta on toista huomioivissa kohtaamisistilanteissa ja luottamusta herättävissä henkilösuhteissa. Oppilaat korostavat, että välittävä suhde syntyy oppilasta huomioivassa ja hyvässä ilmapiirissä. Välittävää opettajan ja oppilaan välistä suhdetta kuvaavat kokemus tasapuolisesta, oikeudenmukaisesta ja oppilasta arvostavasta kohtelusta. Välittävän opetuksen pääsisältöluokan tulokset sisältävät oppilaan mielenkiintoa herättävän ja ylläpitävän opetuksen, opiskelun ohjaamisen ja oppimisen seuraamisen kuvauksia. Myös opettajan kannustavasti antama palaute ja joustavuus arviointikäytänteissä vahvistavat kokemusta välittämisestä. Monipuolinen ja tasokas opettaminen antaa oppilaalle mahdollisuuden opiskella turvallisessa ja kannustavassa luokkahuoneilmapiirissä.
Tämän tutkimuksen keskeiset tulokset, joiden avulla opettaja ilmentää välittävää asennettaan oppilaita kohtaan ovat välittävän kasvatuksen sisältöalueessa oppilaan kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja luottamusta herättävän suhteen luominen oppilaaseen. Välittävän opetuksen sisältöalueessa keskeiset opettajan välittävää asennetta ilmentävät tulokset ovat oppilaan tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen opetustilanteissa ja opettajan kiinnostuksen osoittaminen oppilaan oppimista ja opettamista kohtaan, jotka onnistuessaan vaikuttavat luokassa ja kouluyhteisössä vallitsevaan ilmapiiriin ja oppilaiden opiskelumotivaatioon. Tämän tutkimuksen tulokset kuvaavat koulutyön arkea, jossa välittämisen kokemuksia tuottaneet asiat ovat helposti toteutettavissa. Tutkimuksen tulokset auttavat opettajia huomioimaan toimintaansa ja tiedostamaan paremmin oppilaiden kokemusten merkityksen välittämisessä. Välittävän kasvatuksen ja –opetuksen seikkoja tulisi huomioida paremmin myös opettajien perus- ja täydennyskoulutuksissa. Personal caring and caring teaching in basic education experienced by 9th grade students
Caring is a basic human need. We need someone to care of us, just as much as we need to care for others. When we speak about caring in schools, we speak mostly about teachers´ caring attitude towards students or the school community. This thesis participates in defining a theory and a phenomenon of caring in schools and extends the discourse to everyday life in schools. Equity in access to education and equitable education are core values in Finnish schools. However, concerns about the growing population of multicultural students and students in need of extra support has made the topic of caring in schools an important and current issue. This study takes part in discussion about students´ well-being in schools, accepting every student as him/her-self regardless of the students´ background or special needs, as well as about learning atmosphere, acceptance and trust in a classroom. The study describes how to meet students in a caring manner, how to build caring relationships and develop school´s caring atmosphere.
Theoretical background is based on ethical examination of caring in schools (Noddings, 2002, 2012), interaction between a teacher and a student in social situa-tions (Jordan, 2000, 2001; Lave, 2009; Wenger, 2009), good classroom atmosphere (Caldwell & Sholtis, 2008; O’Connor, 2008) and teaching in a caring manner (Carr, 2005; Richardson & Fallona, 2001). The study was undertaken using a qualitative approach and the participants were comprised of 51 ninth grade students, 15-16 years of age, in three upper comprehensive schools located in the metropolitan area. A semi-structured interview was used as a research method, because it gave the student an opportunity to speak freely about his/her perceptions and the voice of a student was heard.
The units of caring (1335 pcs) were first grouped into two main dimensions concerning personal caring and caring teaching. In the analyses process the two dimensions were divided further into smaller subgroups to reveal the critical elements of perceived caring. The results of this study reveal the complexity of teachers´ work with regards to both personal interactions between student and teacher, and teaching.
According to the findings, the basis for caring relationship is in communicative situations, attentive in encounters, and building trusting relationships. The students stress that a caring relationship arises in recognition and safe atmosphere. A caring relationship between teacher and student is described by student participants as being fair, just and appreciative. Caring teaching consists of teaching in a way that evokes and maintains students´ interest and giving support and extra help if needed. The teachers´ supportive feedback and flexibility in manner of evaluation practices strengthen the experience of being cared for. A differentiated and high-class teaching gives all students a possibility to study in a safe and supportive classroom environment.
The main results of this study are related to the importance of how teachers ex-press and communicate their caring attitudes to students, and that this communication can be used to build a student-teacher relationship which is based on trust and appreciation. With regards to caring teaching, the main issues identified to students´ experience of being cared for are recognizing and meeting students´ needs, and showing interest in learning and teaching. These elements, when implemented in a successful way, have an impact on the classroom atmosphere, on the school atmosphere as a whole, as well as on the student motivation. The results of this study de-scribe and relate to everyday life in schools and the elements and practices identified in this study which lead to students feeling cared for are easy to implement in schools. The results help teachers to pay attention to their actions and be more aware of students´ experiences concerning caring. The issues of personal caring and caring teaching should be taken into account more in teachers´ basic- and in-service education.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakentuu koulussa ilmenevän välittämisen eettiselle tarkastelulle (Noddings, 2002, 2012), sosiaalisissa tilanteissa ilmenevän vuorovaikutuksen tarkastelulle (Jordan, 2000, 2001; Lave, 2009; Wenger, 2009) ja ope-tustilanteissa luokkahuoneilmapiirin (Caldwell & Sholtis, 2008; O’Connor, 2008) ja oppilaan oppimisesta huolehtivan opettamisen (Carr, 2005; Richardson & Fallona, 2001) tarkastelulle. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella haastattele-malla 51 yhdeksäsluokkalaista koululaista pääkaupunkiseudun kolmessa yläkoulussa. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka mahdollisti haastateltavan vapaan kerronnan ja oppilaan äänen kuulumisen välittämisen kokemuksista.
Teemahaastatteluista analysoidut, välittämistä kuvaavat merkitysyksiköt (1335 kpl) luokiteltiin kahteen pääsisältöluokkaan, jotka kuvasivat välittämistä koulun kasvatus- ja kohtaamistilanteissa ja välittämistä opetustilanteessa. Pääsisältöluokat jaettiin pienempiin alaluokkiin, joiden avulla saatiin tarkempia kuvauksia opettajan välittävästä toiminnasta. Tutkimuksen tulokset paljastavat opettajan vaikutuksen monimuotoisuuden koulun kasvatus- ja opetustilanteissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan välittävän opettaja–oppilas-suhteen perusta on toista huomioivissa kohtaamisistilanteissa ja luottamusta herättävissä henkilösuhteissa. Oppilaat korostavat, että välittävä suhde syntyy oppilasta huomioivassa ja hyvässä ilmapiirissä. Välittävää opettajan ja oppilaan välistä suhdetta kuvaavat kokemus tasapuolisesta, oikeudenmukaisesta ja oppilasta arvostavasta kohtelusta. Välittävän opetuksen pääsisältöluokan tulokset sisältävät oppilaan mielenkiintoa herättävän ja ylläpitävän opetuksen, opiskelun ohjaamisen ja oppimisen seuraamisen kuvauksia. Myös opettajan kannustavasti antama palaute ja joustavuus arviointikäytänteissä vahvistavat kokemusta välittämisestä. Monipuolinen ja tasokas opettaminen antaa oppilaalle mahdollisuuden opiskella turvallisessa ja kannustavassa luokkahuoneilmapiirissä.
Tämän tutkimuksen keskeiset tulokset, joiden avulla opettaja ilmentää välittävää asennettaan oppilaita kohtaan ovat välittävän kasvatuksen sisältöalueessa oppilaan kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja luottamusta herättävän suhteen luominen oppilaaseen. Välittävän opetuksen sisältöalueessa keskeiset opettajan välittävää asennetta ilmentävät tulokset ovat oppilaan tarpeiden tunnistaminen ja niihin vastaaminen opetustilanteissa ja opettajan kiinnostuksen osoittaminen oppilaan oppimista ja opettamista kohtaan, jotka onnistuessaan vaikuttavat luokassa ja kouluyhteisössä vallitsevaan ilmapiiriin ja oppilaiden opiskelumotivaatioon. Tämän tutkimuksen tulokset kuvaavat koulutyön arkea, jossa välittämisen kokemuksia tuottaneet asiat ovat helposti toteutettavissa. Tutkimuksen tulokset auttavat opettajia huomioimaan toimintaansa ja tiedostamaan paremmin oppilaiden kokemusten merkityksen välittämisessä. Välittävän kasvatuksen ja –opetuksen seikkoja tulisi huomioida paremmin myös opettajien perus- ja täydennyskoulutuksissa.
Caring is a basic human need. We need someone to care of us, just as much as we need to care for others. When we speak about caring in schools, we speak mostly about teachers´ caring attitude towards students or the school community. This thesis participates in defining a theory and a phenomenon of caring in schools and extends the discourse to everyday life in schools. Equity in access to education and equitable education are core values in Finnish schools. However, concerns about the growing population of multicultural students and students in need of extra support has made the topic of caring in schools an important and current issue. This study takes part in discussion about students´ well-being in schools, accepting every student as him/her-self regardless of the students´ background or special needs, as well as about learning atmosphere, acceptance and trust in a classroom. The study describes how to meet students in a caring manner, how to build caring relationships and develop school´s caring atmosphere.
Theoretical background is based on ethical examination of caring in schools (Noddings, 2002, 2012), interaction between a teacher and a student in social situa-tions (Jordan, 2000, 2001; Lave, 2009; Wenger, 2009), good classroom atmosphere (Caldwell & Sholtis, 2008; O’Connor, 2008) and teaching in a caring manner (Carr, 2005; Richardson & Fallona, 2001). The study was undertaken using a qualitative approach and the participants were comprised of 51 ninth grade students, 15-16 years of age, in three upper comprehensive schools located in the metropolitan area. A semi-structured interview was used as a research method, because it gave the student an opportunity to speak freely about his/her perceptions and the voice of a student was heard.
The units of caring (1335 pcs) were first grouped into two main dimensions concerning personal caring and caring teaching. In the analyses process the two dimensions were divided further into smaller subgroups to reveal the critical elements of perceived caring. The results of this study reveal the complexity of teachers´ work with regards to both personal interactions between student and teacher, and teaching.
According to the findings, the basis for caring relationship is in communicative situations, attentive in encounters, and building trusting relationships. The students stress that a caring relationship arises in recognition and safe atmosphere. A caring relationship between teacher and student is described by student participants as being fair, just and appreciative. Caring teaching consists of teaching in a way that evokes and maintains students´ interest and giving support and extra help if needed. The teachers´ supportive feedback and flexibility in manner of evaluation practices strengthen the experience of being cared for. A differentiated and high-class teaching gives all students a possibility to study in a safe and supportive classroom environment.
The main results of this study are related to the importance of how teachers ex-press and communicate their caring attitudes to students, and that this communication can be used to build a student-teacher relationship which is based on trust and appreciation. With regards to caring teaching, the main issues identified to students´ experience of being cared for are recognizing and meeting students´ needs, and showing interest in learning and teaching. These elements, when implemented in a successful way, have an impact on the classroom atmosphere, on the school atmosphere as a whole, as well as on the student motivation. The results of this study de-scribe and relate to everyday life in schools and the elements and practices identified in this study which lead to students feeling cared for are easy to implement in schools. The results help teachers to pay attention to their actions and be more aware of students´ experiences concerning caring. The issues of personal caring and caring teaching should be taken into account more in teachers´ basic- and in-service education.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2839]