Hae
Aineistot 1-9 / 9
Educators' occupational well-being in health and social care education
<p>Background</p><p>The occupational well-being (OW) of educators can be defined as a balance between resources and workload factors as seen from four aspects of working life: (i) individual, (ii) working conditions, (iii) ...
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien osaaminen ja sen kehittäminen
<p>Johdanto: Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) toimintaympäristö on jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä. Jotta pätevien opettajien saatavuus turvataan myös tulevaisuudessa, tarvitaan jatkuvaa terveystieteiden opettajakoulutuksen uudistamista ja systemaattista sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien osaamisen kehittämistä.</p><p>Tarkoitus: TerOpe-hankkeen tarkoituksena oli kehittää valtakunnalliset ja kansainvälisesti vertailukelpoiset soteku-opettajien osaamisvaatimukset, ja luoda osaamisen kehittämisen malli opettajien suunnitelmalliselle, uran aikaiselle osaamisen kehittymiselle. Lisäksi hankkeessa kehitettiin digipedagogiikan verkko-opintojakso ja digitaalinen osaamisverkosto alan opettajille, opettajankouluttajille ja opiskelijoille.</p><p>Menetelmät: TerOpe-hanke oli kuuden yliopiston ja yhden ammatillisen opettajakorkeakoulun valtakunnallinen kärkihanke, jota rahoitti Opetus- ja kulttuuriministeriö vuosina 2017–2019. Hanke toteutettiin neljässä vaiheessa: 1) Opettajien osaamismallin ja osaamisvaatimusten kehittäminen; 2) Opettajien osaamisen kehittämismallin rakentaminen; 3) ”Digipedagogiikan perusteet sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksessa 2 op” -verkko-opintojakson kehittäminen ja pilotointi; 4) Digitaalisen osaamisverkoston kehittäminen ja pilotointi.</p><p>Tulokset: Hankkeessa kehitettiin näyttöön perustuvasti soteku-opettajien osaamismalli, osaamisvaatimukset, opettajien osaamisen kehittämisen malli, digipedagogiikan verkko-opintojakso sekä digitaalinen osaamisverkosto alan opettajille, opettajankouluttajille ja opiskelijoille. Lisäksi hankkeessa kehitettiin kolme itsearviointimittaria: Sosiaali-, terveys- ja sekä kuntoutusalan opettajan osaaminen (HeSoEduCo), Opettajan jatkuva ammatillinen kehittyminen (EduProDe) ja Opettajan digitaalinen osaaminen (DigCompEduF).</p><p>Johtopäätökset: Soteku-opettajan osaamismallia ja osaamisvaatimuksia voidaan hyödyntää terveystieteiden opettajankoulutuksen opetussuunnitelmien uudistamisessa valtakunnallisesti, ja yhteisopetuksen ja ristiinopiskelun kehittämisessä terveystieteiden opettajankoulutuksessa. Opettajien osaamisen kehittämismallissa kuvataan monitasoinen lähestymistapa, jonka pohjalta opettajien osaamisen kehittäminen tapahtuu opettajankoulutuksessa, koulutuspoliittisessa päätöksenteossa, koulutusorganisaatioiden strategisella tasolla, opettajien osaamisen lähijohtamisessa sekä yksittäisten opettajien ja opettajatiimien osaamista kehittävässä toiminnassa.</p>...
Competence areas of health science teachers – A systematic review of quantitative studies
Background<br />In the face of rapid digitalisation and ever-higher educational requirements for healthcare professionals, it is important that health science teachers possess the relevant core competences. The education ...
Enhancing social and health care educators’ competence in digital pedagogy: A pilot study of educational intervention
<p>The purpose of this pilot study was to explore connection of an educational intervention on the competence of health care educators and educator candidates (n=11) in digital pedagogy as a part of national TerOpe project. ...
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevat tekijät
<p>Tutkimuksen tarkoitus: Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä. <br></p><p>Aineisto ja menetelmät: Aineisto ...
Nurse educator education in six European countries: a descriptive study / Ausbildung von Pflegepädagog/-innen in sechs europäischen Ländern – eine deskriptive Studie
<p>Within Europe, education and licensing requirements for selected health professions have been harmonised in order to enable the free movement within a unified labour market. The regulations of these professions include ...
Self-conductive interventions by educators aiming to promote individual occupational well-being—A systematic review
<p>Educators experience mental and physical workload affecting their individual occupational well-being requiring attention. The aim of this systematic review is to summarize current research on self-conducted interventions ...
Health sciences educators’ and educator candidates’ digipedagogical competence: assessment after an online course
<p>The purpose of this paper is to describe the implementation of an online course, as well its development after implementation, and to focus on the health sciences educators’ and educator candidates’ assessments of their ...
Social, health care and rehabilitation educators' competence in professional education-Empirical testing of a model
The social and health care educator's role in educating future professionals need to be stronger emphasised and deserves international recognition. The purpose of this study was to develop and test an empirical model of ...