Kapteenien vaimojen kokemus elämästä laivayhteisössä yhdysvaltalaisilla valaanpyyntialuksilla 1840–1870
Syväsalmi, Emilia (2022-10-28)
Kapteenien vaimojen kokemus elämästä laivayhteisössä yhdysvaltalaisilla valaanpyyntialuksilla 1840–1870
Syväsalmi, Emilia
(28.10.2022)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8996-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8996-6
Tiivistelmä
Artikkeliväitöskirjassa tarkastellaan, kuinka kapteenien vaimot kirjoittivat päiväkirjateksteissään itsensä osaksi laivayhteisön elämää yhdysvaltalaisilla valaanpyyntialuksilla. Samalla he olivat tärkeä osa myös laajempaa valaanpyytäjien joukkoa merellä. 1800- luvun puolivälissä, jolloin noin kolme sataa kapteenin vaimoa seurasi miestään merelle, valaanpyynnin kulta-aika alkoi olla ohitse. Yhdysvaltojen itärannikon valaanpyyntiyhteisöjen satamista kuten New Bedfordista matkaan lähtevien alusten matkat kestivät jopa viisi vuotta ja suuntautuivat joko Kap Hornin tai Hyväntoivonniemen kautta Intian Valtamerelle ja Tyynelle Valtamerelle, joskus jopa Jäämerelle asti.
Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään mikrohistorian näkökulmasta ja egodokumenttien tutkimuksen avulla syvällisesti pienen naisjoukon kokemusta elämästä laivoilla. Kapteenien vaimot kirjoittivat matkoillaan päiväkirjoja, joista yhdeksää on käytetty tämän tutkimuksen lähdemateriaalina. Päiväkirjoja on luettu lähiluvulla ja usean lukukerran kautta esille on noussut teemoja, joita on käsitelty väitöskirjan neljässä artikkelissa. Nämä teemat liittyvät siihen, millaisissa tilanteissa vaimo kirjoitti laivayhteisöstä, kuten esimerkiksi valaanpyynnin tai laivojen välisten vierailujen yhteydessä. Vaimot olivat monista yhteneväisyyksistään huolimatta yksilöitä, joiden persoonalliset erot tulevat kirjoituksissa esiin. Kirjoittaminen oli vaimoille oma hetki vieraassa ympäristössä, tapa selventää asioita ja sopeutua uuteen.
Tutkimus on ennen kaikkea merihistoriaa, jossa mereen liittyy ihmisen toiminnan lisäksi myös kokemus merestä ympäristönä. Tutkimus tuo uutta tietoa elämästä valaanpyyntialuksilla juuri naisen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeiset tulokset täydentävät ja haastavat aiempaa tutkimusta: 1) Kapteenien vaimot sopeutuivat elämään valaanpyyntialuksilla. He eivät eläneet eristyksissä omassa hytissään kaivaten alati kotiin, kuten aiemmassa tutkimuksessa on väitetty, vaan heillä oli oma roolinsa laivan yhteisössä. He halusivat tietää mitä kannella tapahtui ja osallistuivat itse erilaisiin tilanteisiin ja tekemiseen. Kirjoittaessaan laivoilla tapahtuvasta toiminnasta vaimot kuvasivat tilanteita ja niiden herättämiä tunnetiloja monipuolisesti. Samalla he kirjoittivat itsensä osaksi tätä toimintaa. Vaimot eivät voineet kuulua miehistön luomaan työyhteisöön, joka saalisti valaita pienissä veneissä, mutta he pystyivät esimerkiksi hoitamaan loukkaantuneita, tähystämään valaita tai korvaamaan stuertin ruokatarjoilussa. Vaimot olivat osa tavoitteellista yhteisöä: matkan tuotto oli koko laivayhteisölle olennainen asia, jonka eteen tehtiin töitä. Vaimot tukivat erityisesti aviomiehiään kapteenin aseman tuoman haasteiden edessä. 2) Tilan, matkan, ajan ja uskonnon käsitteet kulkevat vaimojen päiväkirjateksteissä ja niiden kautta jäsentyy vaimon kokemus laivalla. Vaimon tila oli esimerkiksi rajattu laivan takaosaan, mutta tilojen rajat joustivat eri tilanteissa. 3) Vaimojen kirjoitukset tuovat esille 1800-luvun puolivälissä eläneen naisen kokemuksen elämästä merellä. Upeat auringonlaskut, valaanpyynnin eri vaiheet, myrskyt ja purjehtiminen arktisilla vesialueilla, omat uskonnolliset ajatukset ja suru esimerkiksi silloin kun miehistön jäsen sairastui tai ilo toisen naisen seurasta pyyntivesillä – vaimojen oma kokemus tulee esille heidän teksteissään. Life on ship community experienced by the captains’ wives on board the US whaling ships 1840–1870
This dissertation examines how the captains’ wives created a feeling of connectedness to the ship community based on their diary entries on the US whaling ships. At the same time they had their own role also in the larger community of other whalers at sea. The “Golden Age” of whaling was starting to come to an end during mid- 19th century when about 300 wives followed their husbands to the sea. The voyages which started from the eastern cost of the United States’ whaling harbors like New Bedford could at this point last as long as five years. The ships usually headed through either Cape Horn or Cape of Good Hope to the Indian Ocean, the Pacific or as far as the Arctic Ocean.
This research tries to understand and analyze in an in-depth way the experience on- board the ships of this small group of women by using the egodocument and micro history as key concepts. Captain’s wives wrote journals during their travels and nine of these journals have been used in this study as primary source. These journals have been examined by using the method of close reading and the themes which have emerged have been discussed in the four articles of this dissertation. These themes are related to different kinds of situations that made the wives write about the ship community, for example during whale hunt or during socializing between ships. Regardless of several common characteristics the wives were individuals and differences in their personalities are visible in their writings. Writing their journals, was a moment only for themselves, it was also a moment of reflection and a way to adapt to new.
This research is above all maritime history, where people’s experience of the sea as an environment is studied in addition to people’s actions related to it. This study brings forth new information about the life on whaling ships, especially from the female perspective. The main findings complement and challenge the existing research: 1) Captains’ wives did adopt to the life on-board the whaling ships. They did not live isolated inside their cabins, constantly longing for home as has been stated in earlier studies. They had their own role in the community. They wanted to know what happened on deck and they were actively part in various situations. When the wives wrote about event that took place on-board they described them in detail as well as the various emotions connected to them. While writing, they also wrote themselves as a part of this action. The wives could not have been members of the men’s work community, which hunted the whales in their small boats, but they were able to take care of the injured, help scoping the whales from the deck or replacing the steward during the meals. The wives were a part of a goal directed community on the ship: it was essential to all on board to get as much profit as possible, and all worked hard to achieve that. The wives supported especially their husbands while they faced challenges brought on by their position as the captain. 2) Concepts of space, travel, time and religion are present in the diary entries written by the wives and they build the experience on-board the ship for the wives. The wife’s space was for example restricted to the stern of the ship but these boundaries were flexible if situations so required. 3) The texts written by these women bring forth the experience of woman living at sea during mid- 19th century. The beautiful sunsets, different phases of whaling, storms and sailing in the artic areas, one’s own religious thoughts and grief for example when a member of the crew got sick or moments of happiness when accompanied by another woman while at sea – the wives’ own experience comes apparent through these texts.
Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään mikrohistorian näkökulmasta ja egodokumenttien tutkimuksen avulla syvällisesti pienen naisjoukon kokemusta elämästä laivoilla. Kapteenien vaimot kirjoittivat matkoillaan päiväkirjoja, joista yhdeksää on käytetty tämän tutkimuksen lähdemateriaalina. Päiväkirjoja on luettu lähiluvulla ja usean lukukerran kautta esille on noussut teemoja, joita on käsitelty väitöskirjan neljässä artikkelissa. Nämä teemat liittyvät siihen, millaisissa tilanteissa vaimo kirjoitti laivayhteisöstä, kuten esimerkiksi valaanpyynnin tai laivojen välisten vierailujen yhteydessä. Vaimot olivat monista yhteneväisyyksistään huolimatta yksilöitä, joiden persoonalliset erot tulevat kirjoituksissa esiin. Kirjoittaminen oli vaimoille oma hetki vieraassa ympäristössä, tapa selventää asioita ja sopeutua uuteen.
Tutkimus on ennen kaikkea merihistoriaa, jossa mereen liittyy ihmisen toiminnan lisäksi myös kokemus merestä ympäristönä. Tutkimus tuo uutta tietoa elämästä valaanpyyntialuksilla juuri naisen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeiset tulokset täydentävät ja haastavat aiempaa tutkimusta: 1) Kapteenien vaimot sopeutuivat elämään valaanpyyntialuksilla. He eivät eläneet eristyksissä omassa hytissään kaivaten alati kotiin, kuten aiemmassa tutkimuksessa on väitetty, vaan heillä oli oma roolinsa laivan yhteisössä. He halusivat tietää mitä kannella tapahtui ja osallistuivat itse erilaisiin tilanteisiin ja tekemiseen. Kirjoittaessaan laivoilla tapahtuvasta toiminnasta vaimot kuvasivat tilanteita ja niiden herättämiä tunnetiloja monipuolisesti. Samalla he kirjoittivat itsensä osaksi tätä toimintaa. Vaimot eivät voineet kuulua miehistön luomaan työyhteisöön, joka saalisti valaita pienissä veneissä, mutta he pystyivät esimerkiksi hoitamaan loukkaantuneita, tähystämään valaita tai korvaamaan stuertin ruokatarjoilussa. Vaimot olivat osa tavoitteellista yhteisöä: matkan tuotto oli koko laivayhteisölle olennainen asia, jonka eteen tehtiin töitä. Vaimot tukivat erityisesti aviomiehiään kapteenin aseman tuoman haasteiden edessä. 2) Tilan, matkan, ajan ja uskonnon käsitteet kulkevat vaimojen päiväkirjateksteissä ja niiden kautta jäsentyy vaimon kokemus laivalla. Vaimon tila oli esimerkiksi rajattu laivan takaosaan, mutta tilojen rajat joustivat eri tilanteissa. 3) Vaimojen kirjoitukset tuovat esille 1800-luvun puolivälissä eläneen naisen kokemuksen elämästä merellä. Upeat auringonlaskut, valaanpyynnin eri vaiheet, myrskyt ja purjehtiminen arktisilla vesialueilla, omat uskonnolliset ajatukset ja suru esimerkiksi silloin kun miehistön jäsen sairastui tai ilo toisen naisen seurasta pyyntivesillä – vaimojen oma kokemus tulee esille heidän teksteissään.
This dissertation examines how the captains’ wives created a feeling of connectedness to the ship community based on their diary entries on the US whaling ships. At the same time they had their own role also in the larger community of other whalers at sea. The “Golden Age” of whaling was starting to come to an end during mid- 19th century when about 300 wives followed their husbands to the sea. The voyages which started from the eastern cost of the United States’ whaling harbors like New Bedford could at this point last as long as five years. The ships usually headed through either Cape Horn or Cape of Good Hope to the Indian Ocean, the Pacific or as far as the Arctic Ocean.
This research tries to understand and analyze in an in-depth way the experience on- board the ships of this small group of women by using the egodocument and micro history as key concepts. Captain’s wives wrote journals during their travels and nine of these journals have been used in this study as primary source. These journals have been examined by using the method of close reading and the themes which have emerged have been discussed in the four articles of this dissertation. These themes are related to different kinds of situations that made the wives write about the ship community, for example during whale hunt or during socializing between ships. Regardless of several common characteristics the wives were individuals and differences in their personalities are visible in their writings. Writing their journals, was a moment only for themselves, it was also a moment of reflection and a way to adapt to new.
This research is above all maritime history, where people’s experience of the sea as an environment is studied in addition to people’s actions related to it. This study brings forth new information about the life on whaling ships, especially from the female perspective. The main findings complement and challenge the existing research: 1) Captains’ wives did adopt to the life on-board the whaling ships. They did not live isolated inside their cabins, constantly longing for home as has been stated in earlier studies. They had their own role in the community. They wanted to know what happened on deck and they were actively part in various situations. When the wives wrote about event that took place on-board they described them in detail as well as the various emotions connected to them. While writing, they also wrote themselves as a part of this action. The wives could not have been members of the men’s work community, which hunted the whales in their small boats, but they were able to take care of the injured, help scoping the whales from the deck or replacing the steward during the meals. The wives were a part of a goal directed community on the ship: it was essential to all on board to get as much profit as possible, and all worked hard to achieve that. The wives supported especially their husbands while they faced challenges brought on by their position as the captain. 2) Concepts of space, travel, time and religion are present in the diary entries written by the wives and they build the experience on-board the ship for the wives. The wife’s space was for example restricted to the stern of the ship but these boundaries were flexible if situations so required. 3) The texts written by these women bring forth the experience of woman living at sea during mid- 19th century. The beautiful sunsets, different phases of whaling, storms and sailing in the artic areas, one’s own religious thoughts and grief for example when a member of the crew got sick or moments of happiness when accompanied by another woman while at sea – the wives’ own experience comes apparent through these texts.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2866]